تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۱۴۳۰۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران در پاسخ به اتهامات فولادسازان عنوان کرد:

قیمت ها در بورس کالا همسان بازار شود فولاد بی مشتری نمی ماند/ مهندسی قیمت شمش فولاد در بورس کالا این بار با هدف صادرات

می متالز - بی‌مشتری ماندن شمش فولادی در بورس کالا طی هفته گذشته، ناشی از اشتباه بودن سیاست‌های تنظیم بازار فولاد در ماه‌های گذشته بوده و به دلیل شکاف قیمت های پایه بین بورس و بازار است که رغبت مصرف کنندگان به خرید از بورس را کاهش داده است.
قیمت ها در بورس کالا همسان بازار شود فولاد بی مشتری نمی ماند/ مهندسی قیمت شمش فولاد در بورس کالا این بار با هدف صادرات

به گزارش می متالز، از ابتدای سال تا نیمه آبان ماه با عرضه قطره چکانی شمش فولاد در بورس قیمت این محصول به صورت تصاعدی افزایش یافت و تا جاییکه فاصله بین قیمت تمام شده تولید و قیمت فروش به بیش از 250 درصد رسید و در ادامه نیز حتی با وجود افزایش حجم عرضه در هفته گذشته به دلیل بالابودن قیمت پایه شمش فولادی نسبت به بازار و ممانعت از کاهش نرخ با تعیین کف قیمت، معامله شمش با اقبال مواجه نشد این در حالیست که نورد کاران اغلب به دلیل ناتوانی در تامین مواد اولیه خود با 50 درصد ظرفیت خود فعال هستند واگر قیمت پایه شمش فولادی با واقعیت بازار منطبق شود میتوانند نیاز خود را در بازاری شفافیت تامین کنند.

سید احمد رضوی نیک اظهار کرد: فولاد سازان بدنبال بهانه ای برای متوقف کردن عرضه های بورس کالا و صادرات این ماده خام که به عنوان ماده اولیه نوردکاران است هستند و اینبار نیز بدون تقاضا ماندن کالاهایشان در بورس کالا را بهانه ای برای تداوم روند صادرات و فروش های خارج از شبکه اعلام کرده اند، این در حالیست که قیمت پایه شمش فولاد در بورس کالا حدود 700 تومان در هر کیلو بالاتر از بازار است و انگیزه ای برای خرید نیست.

 

بهانه تراشی فولادسازان برای صادرات

رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران افزود: جالب است در چنین شرایطی به جای اینکه فولادسازان اولویت را تامین بازار داخل دانسته و بازارهای صادراتی را مفری برای تامین ارز مورد نیاز واحد تولیدی خود بدانند مدام در حال بهانه تراشی برای خروج محصولات از بورس کالا و یا به حداقل رسانده میزان عرضه ها هستند.
وی تاکید کرد: تقاضاهایی که در بورس کالا مطرح می شود به رغم ادعای انجمن فولاد سوداگرانه نیست چرا که بورس کالا ساز و کاری در پیش گرفته که تنها تولید کننده حق حضور در معاملات را بر اساس میزان تولید طی چند سال گذشته دارد و اغلب هم کمتر از میزان تولید و در حد رفع نیز ضروری می تواند از بورس کالا خرید داشته باشد، پس طرح تقاضای سوداگرانه، بورس کالا و وزارت صمت و تمام سیاست هایی که در این مدت برای تنظیم بازار اتخاذ شده را زیر سوال می برد.
رضوی نیک اظهار داشت: طرح این موضوع که صادرات شمش فولاد خام به کشور ارزآوری دارد و نورد کاران مانع این ارزآوری هستند از سوی فولادسازان عجیب نیست اما ای کاش مشخص می شد چند درصد ارزی که حاصل صادرات فولاد خام به کشور بوده به بانک مرکزی ارجاع شده و طی چه مدت زمانی ارز بازگشت داده شده است.
وی تصریح کرد: ارزآوری فولادسازان در حالی مطرح می شود که با صادرات مقاطع ساختمانی به دلیل ارزش افزوده ای که ایجاد شده چندین برابر ارزآوری بیشتری صورت خواهد گرفت و اغلب نورد کارانی که صادرات انجام می دهند جزو صادرکنندگان نمونه کشور از سوی بانک مرکزی در بازگرداندن نرخ ارز به کشور هستند.

 

صادرات فولاد خام با چه هدفی انجام می شود!

رضوی نیک افزود: در حالیکه این ماده خام (شمش فولادی) می تواند چندین واحدی تولیدی را در کشور فعال کرده و اشتغال زایی و ارزآوری ایجاد کند به دلیل سوداگری عده ای خاص و حفظ منافع شخصی به جای ملی به بهانه تامین ارز قطعات و ماشین آلات صادر شده و در کشورهای همسایه اشتغال ایجاد کرده تا جاییکه بر روی ماده خام ایران حساب کرده و واحد تولیدی نوردی ایجاد کرده اند و برای صادرات آن عوارض نیز وضع کرده اند این در حالیست که در بسایری از کشور ها صادرات ماده خام ممنوع است.
رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهارداشت: براساس آمار منتشر شده از سوی کدال هزینه تمام شده قیمت شمش در ۶ ماه نخست سال جاری، برای واحدهایی که از سنگ آهن در مسیر تولید شمش استفاده می‌کنند؛ کمتر از ۳۸۵۰ تومان در هر کیلوگرم برآورد شده این در حالیست که شمش فولادی تا اوایل تیرماه با سقف قیمت ۵۳۰۰ تومان در بورس کالا فروخته شد، اما از تیرماه با مهندسی قیمت، عرضه قطره‌چکانی و در نبود متولی مشخص در صنعت فولاد، زمینه رشد قابل توجه شمش در بازار بورس کالای ایران فراهم شد، تا جایی که شمش فولاد در بورس کالا حتی تا ۴۲ درصد بالاتر از نرخ‌های جهانی در بورس کالا فروخته شد.
رضوی‌نیک در ادامه تاکید کرد: موازنه تولید و هزینه تمام شده در بخش محصولات نهایی تفاوت می‌کند. ۹۱ درصد هزینه تمام شده میلگرد یا محصولات طویل به تامین مواد اولیه اختصاص دارد. تفاوت میان شمش و میلگرد با احتساب سایر هزینه‌ها همچون حقوق و دستمز، هزینه‌های پرت و سایر هزینه‌ها، مجموعا کمتر از ۹ درصد برآورد می‌شود. این درحالی است که در قسمت میانی زنجیره فولاد یعنی بخش فولادسازی، ۳۰۰ درصد سود خالص حاصل می‌شود.
وی افزود: نوردکاران طی ماه‌های گذشته خواستار عرضه ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش فولاد در بورس کالا بودند. در حال حاضر ظرفیت واحدهای نوردی عضو انجمن نوردکاران کشور سالانه برابر ۱۸ میلیون تن برآورد شده و انتظار آن می رود با عضویت سایر واحد های تولیدی تا پایان سال به ظرفیت تولید واحد های عضو انجمن نوردکاران به حدود ۲۳ میلیون تن در سال افزایش یابد.

 

فولاد خام تافته جدا بافته زنجیره فولاد  

وی تاکید کرد: براساس آمار منتشر شده از سوی مراجع داخلی و جهانی تولید فولاد کشور در سال جاری حدود ۱۱.۲ درصد افزایش داشته و انتظار آن می رود به 25 میلیون تن برسد؛ این درحالیست که میزان تولید و همچنین صادرات در واحدهای نوری به دلیل ناتوانی در تامین مواد اولیه با کاهش همراه بوده است.
وی تاکید کرد: نکته ای که اهمیت دارد این است که چه دلیلی دارد فولادسازان تحت حمایت دولت مواد اولیه تولید خود را ریالی دریافت کرده؛ هزینه نیروی انسانی خود را ریالی پرداخت کرده و از منابع ارزان انرژی نیز بهره‌مند هستند؛ اما محصول خود رو با احتساب ارز آزاد در بورس به فروش برسانند؟اما در همین شرایط صنایع پایین‌دستی همچون تولیدکنندگان میلگرد و تیرآهن موظف هستند محصول خود را براساس قیمت کشف شده شمش در بورس کالا و ۹ درصد بالاتر از آن به فروش برسانند. بدون تردید در سایه چنین موقعیتی بخش ابتدایی و انتهایی این زنجیره بسیار آسیب دیده شده است؛ اما وسط زنجیره توانسته توسعه یابد و رشد قابل توجهی را از آن خود کند.
رضوی با اشاره به عملکرد واحدهای خود مصرف همچنین اظهارداشت : این واحدها شمش تولیدی خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند چراکه از این شمش برای تامین نیاز خود و تولید محصول نهایی بهره می‌گیرند. اما قانون‌گذار مجموعه‌های خودمصرف را موظف کرده که ۱۰۰ درصد محصول تولیدی خود را در بورس عرضه کنند، اما متاسفانه این اقدام هم اجرایی نمی‌شود. یعنی این واحدها از ابتدای سال جاری به بهانه خودمصرفی از عرضه بیش از ۳ میلیون تن شمش در بورس کالا خودداری کرده‌اند؛ در همین حال محصول خود را هم در بورس عرضه نکرده‌اند. حال این سوال مطرح می‌شود محصولی که در بورس کالا عرضه نشده، صادر هم نشده، پس کجاست؟
 

میزان ایفای تعهدات نورد کاران بیش از سقف تعیین شده

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در ادامه و با اشاره به آمار عرضه شمش و محصولات نهایی فولادی در بورس کالا گفت: کل شمش عرضه شده در بورس کالا از سوی فولادسازان طی ۶ ماه نخست سال جاری برابر یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن برآورد شده است. محصولات عرضه شده از سوی نوردکاران نیز برابر یک میلیون و ۴۸۸ هزار تن گزارش شده است. این درحالی است که نوردکاران موظف شده‌اند برابر ۶۰ درصد ماده اولیه خریداری شده از بورس کالا، محصول نهایی را در این بازار به فروش برسانند. بدین معنی است که نه‌تنها نورد کاران به وظایف خود پایبند بوده‌اند بلکه فراتر از تعهدات خود نیز عمل کرده‌اند.
وی در ادامه افزود: متاسفانه بورس کالا از افزایش عرضه میلگرد در رینگ معاملات ممانعت می‌کند که جای سوال دارد؟ نورد کاران هفته گذشته ۱۲۳ هزار تن میلگرد در رینگ معاملات بورس کالا عرضه کرده‌اند درحالی که تنها ۱۶ هزار تن آن خریداری شده است. دلیل نبود خریدار برای میلگرد نیز قیمت آن بوده است. درحالی که ما کف قیمت را ۱۲۲۰۰ تومان تعیین کرده‌ایم، بورس کالا کف قیمت این محصول را برابر ۱۳۲۰۰ تومان تعیین کرده است.
در همین حال میزان محدودی از محصول شرکت‌هایی که عرضه بالایی داشته‌اند، برای فروش در بورس کالا پذیرفته شده است. به‌علاوه آنکه از ورود عرضه‌های پایین (کمتر از ۵۰۰ تن) و بیش از ۲۰ هزار تن نیز جلوگیری به عمل آمده است.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده