تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۴۸۴۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سعد عبدی، مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس ایران

بهره‌برداری هدفمند شرکت ملی مس از پروژه‌ها

می متالز - کاهش قیمت مس در بازارهای جهانی سبب شد شرکت ملی مس بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای خود را به‌دلایل مختلف کنار بگذارد و اقداماتی را برای کاهش بهای تمام شده صورت دهد. همچنین گفتیم سال 1396 برای شرکت ملی صنایع مس ایران، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط مسئولین این شرکت، بسیار خوب سپری شد و رکوردهای تولید و فروش بسیار مناسبی در زمینه کنسانتره و مس محتوی برجای ماند.
بهره‌برداری هدفمند شرکت ملی مس از پروژه‌ها

به گزارش می متالز، هر چند که در زمینه کاتد با توجه به میزان مصرف داخلی، کاهش تولید رخ داد، ولی این شرکت به تعهدات خود در خصوص تامین بازار داخلی و فروش صادراتی خود عمل کرد. در این شماره به بهره‌برداری هدفمند شرکت ملی مس از پروژه‌های توسعه‌ای خود مانند نصب کوره فلش و مشخصات آن خواهیم پرداخت که به این شرکت کمک خواهد کرد قدم‌های موثرتری در خصوص کاهش بهای تمام شده، بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی بردارد.

از سال 1392 که مشخص شد کاهش قیمت شدید مس در بازارهای جهانی رخ می‌دهد، شرکت‌‌های بزرگ ابتکارات و اقداماتی را برای مقابله با کاهش قیمت انجام دادند. بنابراین وقیت طی سال‌های بعد و به‌ویژه در سال 1394 قیمت مس حتی به 4 هزار دلار در هر تن نیز سقوط کرد، شرکت‌های بزرگ توانستند به بقای خود ادامه دهند. به این ترتیب، نگاهی به رفتار این شرکت‌ها در زمان کاهش قیمت مس به بهبود شرایط تولید این فلز در کشور کمک خواهد کرد. چرا که در این زمان، کاهش قیمت تمام شده برای جلوگیری از زیان و افزایش سوددهی اهمیت بسیاری پیدا می‌کند و شرکت ملی صنایع مس ایران نیز جزو شرکت‌هایی بود که از آغاز این بحران توجه به کاهش قیمت تمام شده را در دستور کار خود قرار داد.

 

اقدامات موثر شرکت‌های بزرگ برای کاهش بهای تمام شده

یکی از این اقدامات کاهش هزینه قطعات یدکی بود که در دنیا به‌طور متوسط 57 دلار بر هر تن کاهش قیمت داشت. اقدام دیگر، صرفه‌جویی 30 تا 40 دلاری در هر تن برای مصرف انرژی بود که این امر با اقداماتی مانند کنترل مراحل و تجهیزات برای کاهش برق مصرفی رخ داد. تشویق برای استفاده از ابداع، تدبیر و خلاقیت افراد درهمه سطوح تولیدی وخدماتی دیگر اقداماتی بود که در شرکت‌های بزرگ دنیا در دستور کار قرار گرفت. به‌طور مثال برای بخش تغلیظ که ز مواد شیمیایی استفاده می‌کند با تغییر ترکیب این مواد نتایج بهتری حاصل شد و قیمت تمام شده نیز کاهش یافت. همچنین استفاده بهینه از تجهیزات و نیز استفاده از تجهیزات جدید برای کاهش مصرف انرژی و زمان فرآیند، بخش دیگری از ابداع ، خلاقیت‌ و تدبیر بود. در برداشت ماده معدنی از معادن نیز اولویت‌بندی‌هایی صورت گرفت تا هزینه‌های تولید کاهش یابند. بنابراین فرآیند تولید در شرکت‌های بزرگ منظم‌تر و با برنامه‌تر از گذشته دنبال شد. نتیجه همه این اقدامات در این شرکت‌ها کاهش قیمت تمام شده و افزایش قدرت رقابت در بازار حتی در زمان کاهش قیمت مس تا 4 هزار دلار در هر تن بود. لازم به ذکر است که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مس مجبور به تعدیل نیروی انسانی خود شدند. ضمن اینکه در چین نیز واحدهای بسیاری برای جلوگیری از زیان بیش از حد تعطیل شدند. ناگفته نماند که بسیاری از این اقدامات به‌جز تعدیل نیروی انسانی و تعطیلی واحدهای فعال، در شرکت ملی مس نیز رخ دادند. به‌طوری که بهای تمام شده کاتد که در سال 1392 برابر با 5 هزار و 150 دلار در هر تن بود، در سال 1396 به 3 هزار و 900 دلار در هر تن رسید و بهای تمام شده مس محتوی نیز از 3 هزار و 525 دلار بر هر تن به میزان 2 هزار و 490 دلار بر هر تن رسیده است. بنابراین شرکت ملی صنایع مس ایران نیز یکی از شرکت‌های سرآمد در افزایش پویایی و کاهش قیمت تمام شده در دنیا است. از دیگر اقدامات شرکت ملی مس برای کاهش قیمت تمام شده، احداث واحد جدید ذوب و تعویض قطعات واحدهایی مانند ریخته‌گری آند، جرثقیل‌ها و... بوده است. این یعنی یک دگرگونی و نوسازی بسیار گسترده‌ای در واحد ذوب رخ داد؛ آن هم در شرایطی که این واحد حتی برای یک روز هم تعطیل نشد. در دنیا رسم بر این است که برای راه‌اندازی کوره فلش، فرآیند تولید برای حداقل 8 ماه تعطیل ‌می‌شود. اما در شرکت ملی مس به‌دلیل احساس تعهد نسبت به تامین نیاز بازار داخلی چنین اقدامی صورت نگرفت و همزمان با نصب کوره فلش، تولید نیز ادامه یافت.

عناوین برگزیده