تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۵۱۸۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

دلایل داخلی و خارجی در تاخیر پروژه حضور رنو در ایران

می متالز - قرار بود رنو دور جدید فعالیت‌ها را در ایران از اوایل سال ۲۰۱۸ آغاز کند اما اختلافات داخلی اجازه این اتفاق را نداد و حال با توجه به خروج آمریکا از برجام به‌نوعی پروژه حضور در ایران را به حالت تعلیق درآورده است.
دلایل داخلی و خارجی در تاخیر پروژه حضور رنو در ایران

به گزارش می متالز، نقض برجام و موانع داخلی، کار را برای ماندن رنو در ایران سخت کرده و شرایط به شکلی پیش رفت که این خودروساز به اصطلاح دست بالا را دارد و خودروسازی ایران را بر سر دو راهی امتیاز دادن و قطع همکاری قرار داده است. به‌عبارت بهتر، در شرایط فعلی با خروج آمریکا از برجام و عدم‌سرمایه‌گذاری رنو در ایران، ماندن رنویی‌ها سخت شده به‌نحوی‌که به احتمال فراوان در قبال گرفتن امتیازات جدید، دور جدید فعالیت‌ها در ایران را کلید خواهد زد.

به‌نظر می‌رسد عدم‌امتیازدهی به رنو، انگیزه‌های خودروساز فرانسوی را برای ماندن در ایران و دور زدن تبعات تحریم‌های آتی آمریکا، به‌شدت کاهش خواهد داد و این یعنی خداحافظی با خودروسازی که قرار بود به صورت مستقل در ایران فعالیت کند.اگر به عقب برگردیم و ماجرای حضور جدید و متفاوت رنو را در ایران مرور کنیم، به خوبی متوجه خواهیم شد موانع و حواشی داخلی اجازه نداد رنو فعالیت را در ایران آغاز کند. همین موانع و حواشی بود سبب شد پروژه انتقال سرمایه رنو به خودروسازی ایران عملی نشود و این برند معتبر اروپایی تقریبا هیچ پولی به صنعت خودرو تزریق نکند، در نتیجه حالا زنجیری به پای آن بسته نیست و می‌تواند بی‌دردسر و بدون ضرر و زیانی خاص، چمدان ها را ببندد و برود.

با خروج آمریکا از برجام، دو خودروساز دیگر فرانسوی یعنی پژو و سیتروئن، در بیانیه‌هایی اعلام کردند فعلا در ایران می‌مانند، با این حال رنویی‌ها تا به امروز هیچ اظهارنظری در این مورد نکرده و موضع‌ آنها در قبال برجام بدون آمریکا و ماندن و نماندن، مشخص نیست.این به اصطلاح بی‌خیالی رنویی‌ها که سبب شده آنها حتی زحمت بیانیه دادن را هم به خود ندهند، به‌نوعی ریشه در عدم‌سرمایه‌گذاری جدید این شرکت در ایران دارد.

در واقع اینکه امثال پژو و سیتروئن با مواضع هرچند نه چندان شفاف نسبت به خروج آمریکا از برجام و حضور در ایران واکنش نشان داده‌اند، بیشتر به‌دلیل حفاظت از سرمایه‌گذاری‌ است، اما رنو سرمایه‌ای نیاورده که بخواهد نگران باشد.حال پرسش اینجاست که چرا رنو باوجود رغبت زیاد برای حضور مستقل در ایران و گسترش بازار در کشور، دور جدید فعالیت‌ها را در ایران آغاز نکرد و بلاتکلیف ماند؟

رنو تابستان سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری مشترک را با ایدرو امضا کرد و قرار شد اوایل سال ۲۰۱۸، طرفین وارد فاز اجرایی و تولید شوند. بر این اساس، رنو و ایدرو یکسری تعهدات را پذیرا شدند که یکی از مهم‌ترین آنها، تامین یک سایت تولیدی در ایران برای آغاز به کار خودروساز فرانسوی بود. به همین منظور بنا شد سایت بن‌رو واقع در شهرستان ساوه و متعلق به سایپا در اختیار رنویی‌ها قرار گیرد تا آنها نسبت به تجهیز آن اقدام و تولید محصولات جدید را کلید بزنند.

بنا به گفته مسئولان ایدرو، سایت بن‌رو باید در عوض بدهی سایپا به سازمان گسترش و به‌عنوان آورده این سازمان در قرارداد رنو، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته می‌شد. این در حالی بود که مسئولان سایپا در همان ابتدا مخالفت را با این ماجرا اعلام و اولین مانع بزرگ بر سر راه اجرایی شدن قرارداد رنو گذاشته شد. هرچند بعدها رئیس سازمان گسترش خبر از قطعی شدن واگذاری بن‌رو به رنو داد و تاکید کرد این پرونده بسته شده، با این حال گذشت زمان نشان داد سنگ بزرگ همچنان راه رنو را برای حضوری جدید در خودروسازی ایران بسته است.

در آن مقطع گفته شد سایپایی‌ها پذیرفته‌اند در ازای تولید دو محصول جدید رنو در خطوط تولید، برگه انتقال مالکیت بن‌رو را به رنو امضا کنند اما ظاهرا همه چیز طبق برنامه پیش نرفته و بن‌رو همچنان میزبان وانت پراید و یک چینی مونتاژی است و ردپای رنو در آن مشاهده نمی‌شود. البته روایت دیگری نیز در این مورد شنیده شده که بر پایه مسائل مالی استوار است.

بر این اساس، گفته می‌شود رنو قرار بوده مبلغی را بابت خرید سایت بن رو، به حساب سایپا واریز کند اما خروج آمریکا از برجام تعلیق این واریزی را به همراه داشته است. طبعا اگر این رویه ادامه یابد، انتقال بن‌رو به رنو فعلا منتفی و در نتیجه خودروساز فرانسوی عملا به این زودی‌ها نمی‌تواند دور جدید فعالیت را در ایران کلید بزند.

این در شرایطی است که اگر حواشی و موانع داخلی به‌خصوص انحصارطلبی خودروسازان داخلی نبود، رنو نه‌تنها پیش از خروج آمریکا از برجام، فعالیت جدید را در ایران آغاز می‌کرد بلکه سرمایه‌گذاری نیز انجام داده و در نتیجه انگیزه زیادی برای ایستادگی در قبال تحریم‌های آتی آمریکا و ماندن در ایران داشت. با این حال، طرف‌های داخلی آنقدر مانع ایجاد کرده و ماجرا را کش دادند تا نهایتا آمریکایی‌ها از برجام خارج و دست و پای رنویی‌ها برای حضوری جدید و متفاوت در خودروسازی ایران سست شد.

در رخ دادن چنین اتفاقی، البته وزارت صنعت نیز کم مقصر نیست، چه‌ آنکه به‌نظر می‌رسد حمایت‌های لازم را از قرارداد رنو انجام نداد. در واقع وزارت صنعت به جای آنکه تا پیش از خروج آمریکا از برجام، رنو را به‌عنوان یک سرمایه‌گذار معتبر خارجی تحت حمایت قرار داده و مسیر حضور در صنعت خودرو را برای این شرکت هموار کند، دل به دل خودروسازان داخلی داد و نتیجه آن شد که نباید می‌شد.حالا خودروسازی ایران مانده و دو راهی سخت امتیاز دادن به رنو یا خداحافظی با این شرکت.

انتخاب راه اول قطعا برای خودروسازی ایران هزینه‌بر بوده و سبب می‌شود رنویی‌ها کاملا دست بالا را در همکاری مشترک داشته باشند و راه دوم نیز معنایی جز از دست دادن یکی از شرکای معتبر و جهانی صنعت خودرو ایران ندارد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده