به گزارش می متالز، حسین کریمی سنجری درباره واردات اتوبوس دستدوم به کشور اظهار کرد: در شرایطی که گفته میشود منابع ارزی کشور محدود است، منابع موردنیاز برای اجرایی کردن این طرح چگونه باید تأمین شود
کارشناس صنعت خودرو بابیان اینکه اختصاص ارز برای واردات اتوبوس دستدوم هدر دادن منابع است، افزود: درحالیکه در کشور چندین شرکت توانایی ساخت اتوبوس را دارند، اما به دلیل نبود مشتری غیرفعال شدند چه دلیلی برای واردات وجود دارد.
وی گفت: ارزی که باید برای واردات اتوبوس دستدوم هزینه شود جهت حمایت از تولید داخل به تولیدکنندگان داخلی پرداخت شود تا تولید داخل رونق پیدا کند.
کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر منابعی وجود دارد چرا به تولیدکنندگان داخلی پرداخت نمیشود تا هم تولید رونق بگیرد و هم اشتغالهایی که به دلیل غیرفعال شدن خطوط تولید از بین رفته مجدد احیا شود.
کریمی سنجری بابیان اینکه واردات این خودروها به لحاظ زیستمحیطی نیز برای کشور مضر است، خاطرنشان کرد: این خودروها به دلیل اینکه درگذشته کار مفید خود را انجام دادند پس مدت کوتاهی کارایی لازم را نداشته و موجب آلایندگی میشوند که نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات دارند که هزینه بالایی در بر خواهد داشت.
کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مشکلات دیگر واردات اتوبوس دستدوم بیان کرد: شاید این خودروها به دلیل دستدوم بودن باقیمت پایینتر خریداری شود، اما با توجه به هزینههای جانبی ازجمله جابجایی، مالیات، گمرک و سود واردکننده تا به دست مصرفکنندگان برسد رقم بالایی خواهد شد.
وی بابیان اینکه واردات اتوبوس دستدوم ضربه تولید ملی است، تصریح کرد: زمانی که ظرفیت تولید در کشور وجود دارد واردات آنهم بهصورت دستدوم اقدام نادرستی است.