تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۹
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۱۶۳۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ژاپن دومین واردکننده گندله آهن دنیا

برزیل بزرگ‌ترین صادرکننده گندله به ژاپن است

می متالز - در ژاپن، دومین تولیدکننده بزرگ فولاد خام جهان، سهم تولید معدنی سنگ آهن بسیار پایین بوده و همین امر سبب شده تا نیاز خود را از طریق واردات تأمین کند و پس از چین دومین واردکننده سنگ، کنسانتره و گندله آهن در دنیا باشد.
برزیل بزرگ‌ترین صادرکننده گندله به ژاپن است

به گزارش می متالز، در نمودار 1، میزان واردات گندله ژاپن طی 10 سال اخیر از سال 2008 تا 2017 آورده شده است. میزان واردات گندله توسط چین در سال 2008 معادل 12 میلیون و 137 هزار تن بود، که این رقم حدود 10 درصد از واردات جهانی را به خود اختصاص می‌داد. همچنین ژاپن پس از چین و آلمان در رتبه سوم واردات جهانی گندله قرار داشت.  میزان واردات این کشور در سال 2009 به‌دلیل بحران‌های جهانی اقتصادی کاهش یافت اما مجدد روند افزایشی پیدا کرد. این کشور در سال 2017 با واردات 15 میلیون و 700 هزار تن گندله آهن، دومین واردکننده بزرگ گندله دنیا بود و حدود 8.2 درصد از تجارت گندله دنیا را به خود اختصاص داد. روند واردات گندله ژاپن در نمودار 1 مشاهده می‌شود؛ از سال 2011 به بعد واردات گندله این کشور روند افزایشی را طی کرد.

میزان واردات سنگ و کنسانتره سنگ آهن ژاپن طی این 10سال نیز در نمودار 2 مشاهده می‌شود. این کشور سهم 8 درصدی از واردات جهانی این محصول را به خود اختصاص داده است. روند واردات سنگ و کنسانتره آهن ژاپن در نمودار 2 قابل مشاهده است. از سال 2013 به بعد میزان واردات کنسانتره این کشور روند کاهشی پیدا کرده که این کاهش خلاف افزایش واردات گندله بود.

در سال 2017 ژاپن 72 میلیون و 960 هزار تن سنگ، کنسانتره و گندله آهن از استرالیا وارد کرد که این رقم معادل 57.6 درصد از واردات کل این کشور بود، البته عمده محصول صادراتی استرالیا به برزیل سنگ و کنسانتره آهن بوده و گندله سهم بسیار کمی دارد. برزیل، کانادا، آفریقای جنوبی و هند نیز در رده‌های بعدی کشورهای صادرکننده به این کشور قرار دارند. 
در زمینه گندله، برزیل بزرگ‌ترین صادرکننده به ژاپن در سال 2017 بود که با صادرات 7 میلیون و 671 هزار تن گندله در رتبه اول صادرات این کشور قرار گرفت. حدود 49 درصد از واردات گندله ژاپن در سال 2017 از برزیل بود. کانادا با صادرات 3 میلیون و 300 هزار تن گندله دومین صادرکننده گندله به ژاپن در سال 2017 بود. 
پس از برزیل و کانادا، ایالات متحده آمریکا با صادرات 2 میلیون و 7 هزار تن گندله در رتبه سوم صادرات گندله این کشور قرار گرفت. ایالات متحده در سال‌های پیشتر سهم چندانی از بازار گندله ژاپن نداشت، اما در سال 2017 سهم خود را به 12.7 درصد از این بازار رساند. شیلی، اکراین، هند و استرالیا نیز در رده‌های بعدی صادرکنندگان این محصول به ژاپن قرار داشتند.

عناوین برگزیده