کاهش تخفیف صادرات چین، از ۱۳ درصد به ۹ درصد، احتمالاً قیمتها را در ماههای آینده بالاتر نگه میدارد. این بازرگان ویتنامی گفت: "اثرات این اقدام در حال حاضر نیز قابل مشاهده است، هرچند هند تنها تامین کننده ورق گرم ویتنام است. " خریداران ویتنامی چارهای جز رزرو محمولههای ورق گرم از فولادسازان بزرگ هند در غیاب چین ندارند، زیرا فولادسازان چینی در مورد تحویل محمولههای صادراتی قبل از تغییرات اخیر که گفته میشود از اول آوریل برای تمام محصولات فولادی اعمال میشود، مردد هستند. فولادسازان هندی مشتاقانه از این فرصت استفاده میکنند و قیمتهای پیشنهادی خود را با توجه به تقاضای شدید خریداران منطقه افزایش میدهند. طبق گزارش یک فروشنده هندی:"چارهای جز کاهش شکاف قیمت بین آسیا و اروپا نیست، به ویژه با وجود خریداران اروپایی که مایل به پیش پرداخت جهت واردات ورق گرم هستند". خریداران در شمال اروپا ورق گرم را با قیمت ۷۷۰ تا ۸۰۰ یورو (۹۰۳-۹۴۳ دلار) به ازای هر تن سی اف آر خرید کرده اند، در حالی که خریداران ویتنام با قیمت ۸۰۵ دلار به ازای هر تن سی اف آر با حدود ۱۰۳ تا ۱۳۸ دلار اختلاف قیمت، خرید میکنند. همچنین به دلیل احتمال کاهش تخفیف، هیچ نوع محصول مفتول یا پیشنهاد دیگری از چین ارائه نشده است. این در حالی است که کارخانههای چینی بیش از ۷۰۰ دلار برای صادرات هر تن میلگرد به سنگاپور در نظر گرفته اند.
فروشندگان چینی با توجه به تغییرات قریب الوقوع صادراتی، برای رزرو کشتی جهت حمل محمولههای خود هجوم آورده اند که این امر باعث افزایش کرایه حمل است. یک منبع کرهای اظهار کرد: "نرخ کرایه آنقدر افزایش یافته که رسیدن به قیمت نهایی بر اساس سی اف آر برای معاملات ورق گرم بسیار دشوار است". وی گفت: در حال حاضر کرایه حمل حدود ۶۰ تا ۸۰ دلار به ازای هر تن برای حمل ورق گرم از کره جنوبی به آسیای جنوب شرقی است. به این ترتیب، قیمت تمام شده کارخانههای فولاد کره جنوبی برای هر نوع ورق گرم در حدود ۸۶۰ تا ۸۸۰ دلار به ازای هر تن سی افای جنوب شرقی خواهد بود".
مسدود شدن کانال سوئز نیز شایعاتی درباره افزایش نرخ حمل در سراسر جهان به وجود آورد. یک تاجر قراضه آهنی در شرق آسیا گفت: "من انتظار دارم که کرایه حمل در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۱ بالا بماند. شرکتهای حمل و نقل در حال حاضر شروع به افزایش کرایه میکنند، زیرا جریان تجارت جهانی کانتینر نیز در این بین دچار چالشهایی شده است".
انتظار میرود محدودیتهای تولید یک ساله برخی فولادسازان به دلایل آب و هوایی، قیمت فولاد در چین را برای بقیه سال ۲۰۲۱ بالا نگه دارد. تولید ورق گرم در شهر تانگشان پس از آنکه دولت به تولید کنندگان داخلی دستور قطع تولید داد، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. در ۱۹ مارس، دولت محلی تانگشان به هفت سازنده فولاد، از جمله شرکت ورق ضخیم و متوسط تانگشان و گروه آهن و فولاد هبی دستور داد که تولید خود را از ۲۰ مارس تا پایان ژوئن به نصف و از ۱ ژوئیه تا ۳۱ دسامبر تا ۳۰ درصد تولید را کاهش دهند. به شانزده کارخانه دیگر نیز دستور داده شده است که از ۲۰ مارس تا ۳۱ دسامبر ۳۰ درصد تولید را کاهش دهند. پس از آنکه فعالان بازار احساس کردند که عرضه بیشتر محدود میشود، قیمت ورق گرم ۱۴۰ تا ۱۵۰ یوان در هر تن افزایش یافت. قیمت شمش فولادی در بازار داخلی چین که در اول مارس ۴.۲۷۰ یوان در تن بود با ۵۱۰ یوان افزایش در ۲۹ مارس به ۴.۷۸۰ یوان در هر تن رسید. نوردکاران نیز از این بازار بی بهره نیستند و درحالیکه عرضه کم است، تقاضای ثابت برای بیلت دارند. با این حال، یک تحلیلگر گفت: "ممکن است به دلیل سود زیاد حدود ۱۰۰۰ یوان در هر تن، عرضه بیلت تانگشان افزایش یابد. "
مسائل عملیاتی و بارانهای شدید در برزیل بر حمل و نقل سنگ آهن تأثیر میگذارد و از قیمتهای بالاتر برای سنگ آهن ۶۵ درصد پشتیبانی میکند. یک منبع در سنگاپور گفت که بارندگیهای فصلی در برزیل بر میزان حمل سنگ آهن به بنادر تأثیر گذاشته و مقدار حمل سنگ آهن با کیفیت بالای کاراجاس را کمتر کرده است. قیمت سنگ آهن با توجه به قیمت بالای محصولات فولادی، میتواند همچنان بالا بماند. وی افزود: "ما اخیراً روند صعودی قراردادهای مبادله سنگ آهن ۶۵ درصد و ۶۳ درصد را در بورس سنگاپور شاهد هستیم. محدودیتهای تولید در تانگشان به دلیل قوانین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تقاضا برای کنسانتره سنگ آهن را علیرغم کاهش کلی قیمت سنگ آهن، افزایش داده است". بهبود تقاضا در اروپا، ژاپن و کره جنوبی، عرضه سنگ آهن به چین را محدود کرده است. گفته میشود افزایش محدودیتهای انتشار گازهای گلخانهای در مورد تولید کنندگان فولاد در تانگشان، مصرف مواد اولیه فولادی در سایر نقاط را افزایش خواهد داد.
ذخایر داخلی و وارداتی کک به طور فزایندهای در چین محدود شده و باعث بالا رفتن قیمت این محصول شده است. طبق اظهار منابع، از اواسط ماه مارس صادرات زغال کک از مغولستان به چین به دلیل افزایش موارد ابتلا به کرونا در این کشور، به شدت کاهش یافته است. گفته میشود تعداد کامیونهای زغال کک که روزانه از مغولستان به چین میرفتند تا ۲۵ مارس از میانگین ماهانه ۳۳۱ کامیون فقط به ۳۰ کامیون در روز رسیده است. مغولستان پس از استرالیا با تأمین ۲۴.۲۱ میلیون تن، دومین تامین کننده بزرگ زغال کک به چین در سال ۲۰۲۰ بود. بازرسی ایمنی ماه مارس در استان شانکسی چین نیز روند کمبود عرضه را بدتر کرد. دولت چین در ۱۶ مارس گفت که در طول سال ۲۰۲۱ بازرسی ایمنی منظم در ۲۱ معدن زغال سنگ انجام خواهد داد. قیمت زغال کک شانکسی تحویل تانگشان ۱، ۳۱۵ تا ۱، ۶۹۰ یوان در هر تن در ۲۹ مارس بود، در حالی که هفته قبل ۱۳۰۰ تا ۱۶۶۵ یوان در هر تن بود. در عین حال، عرضه زغال کک از آمریکای شمالی به بازار چین محدود شده، زیرا بیشتر حجم این محصول به قرارداد مدت دار با خریداران در سراسر جهان اختصاص یافته هرچند علاقه به کک آمریکای شمالی به دلیل تقاضای ضعیف کارخانههای تولید فولاد در جنوب چین ضعیف بوده است.
منبع: ایفنا