تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۲
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۲۰۵۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برخورد قیمت‌ها به کف‌های بنیادی سخت

نقشه نیمروز بورس دوشنبه(23 مهر)

می متالز - ارزش بورس تهران در جریان معاملات امروز بیش از 3 درصد رشد کرد و شاخص کل با جهش 6 کانالی، مجددا به سطح 180 هزار واحد دست یافت. به نظر می‌رسد شروع قابل قبول انتشار گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها و برخورد قیمت‌ها به کف‌های بنیادی سخت، محرک تقاضا به‌ویژه در گروه‌های اصلی و بزرگ بازار شده است.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه(23 مهر)

به گزارش می متالز، بازار سهام پس از کلنجار بسیار با ریسک‌های محیطی و هیجان مفرط معامله‌گران، با رشد قابل‌توجه تقاضا در معاملات امروز روبه‌رو شد. افت و خیز متناوب سهام در چند روز اخیر حاصل هیجان سرمایه‌گذاران برای کسب سودهای کوتاه‌مدت بود که با تلاطم موقت در بازارهای جهانی همراه شد و نوسانات زیادی را به بازار تحمیل کرد. این فرآیند متناوب و پرنوسان تا روز گذشته ادامه یافت تا اینکه قیمت‌ها به سطوح بنیادی سرسختی برخورد کردند و جریان نقدینگی در سمت تقاضا قدرت گرفت. با این حال، حضور موثر متقاضیان به اختلال در سامانه مرکزی معاملات بورس تهران برخورد کرد، تا اینکه این موج قدرتمند تقاضا در جریان معاملات امروز خود را آشکار کند.

 

لنگر آرامش‌بخش بزرگترهای بورسی


کیفیت و جنس تقاضای امروز همانند روزهای قبل نیست. به عبارت دیگر، این شرکت‌های بنیادی و بزرگ‌اند که توانمندی خود را در رشد تقاضای امروز به معرض نمایش گذاشته‌اند. افزایش ارزش سهام فولادسازان، فلزکاران، معدنی‌ها و همچنین صعود دسته‌جمعی پالایشی‌ها در کنار غول‌های پتروشیمی شاخص کل را بیش از 3 درصد ارتقا داده است. اما چنین صعودی در شاخص‌های هم‌وزن محقق نشد و بازده شاخص کل هم‌وزن در سطوح کمتر یک درصد باقی ماند. واگرایی این دو نماگر به این معناست که فشار عرضه در بنگاههای کوچک‌تر همچنان بر جاست و حرکت نقدینگی به سمت بزرگان تقویت شده است.

هر چند معاملات اکثر نمادها وضعیت عادی خود را از حیث عرضه طی می‌کنند اما همچنان سهام شماری از شرکت‌های ساختمانی، سیمانی و غذایی صف طولانی فروش را روبه‌روی خود دارند و در دامنه منفی قیمت معامله می‌شوند. فشار ممتد عرضه در این نمادها، واقعیت‌های بنیادی سهام را یک بار دیگر به سرمایه‌گذاران خاصه سهم‌اولی‌ها متذکر می‌شود. 

 

سپری برای روزهای ریزشی بازار

 

هرچند با شروع ریزش قیمت‌ها و اصلاح در نمادهای بورسی شاهد یک روند دسته‌جمعی در تمام نمادها بودیم، اما پس از گذشت چند روز، سبک و سیاق این اصلاح تفاوت آشکاری از خود نشان داد. به نحوی که حتی با بازگشت نسبی قیمت‌ها به مرز تعادل و مثبت شدن قیمت‌ها در بعضی نمادها و تجربه صف خرید، در برخی نمادها شاهد افت بیش از 40 درصد از روز اوج شاخص‌ها در دهم مهرماه هستیم. شواهد حاکی از آن است که قریب به 70 نماد بورسی و فرابورسی در 9 روز کاری گذشته (از زمان شروع ریزش قیمت‌ها تاکنون) افت نزدیک به 30 درصد قیمت را تجربه کرده‌اند. با کاهش بازه زیان به 20 درصد، تعداد نمادهای مشمول به بیش از 230 نماد می‌رسد. ذکر این نکته بدیهی خالی از لطف نیست که جبران قیمت‌های یاد شده و رسیدن به سطوح قبلی، نیازمند رشد بیشتر قیمت‌هاست. برای مثال، نمادهایی که ریزش 30 درصدی را تجربه کرده‌اند، برای رسیدن به قیمت‌های قبلی نیازمند جهش بیش از 40 درصدی هستند.

اما از سوی دیگر در نمادهایی با محوریت سودآوری، شاهد ریزش بسیار کمتر قیمت‌ها هستیم(به طور متوسط کمتر از 10 درصد). در برخی از این نمادها حتی قیمت‌های پایانی فعلی بالاتر از قیمت پایانی در روز رسیدن شاخص کل به سقف تاریخی‌ست و سهامداران این شرکت‌ها از اصلاح بازار لطمه کمتری دیده‌اند. این اتفاق تنها به مدد امید به سودآوری و پدیدار شدن سطوح ارزندگی در زمان ریزش‌های سهمگین ممکن می‌شود که مهمترین تفاوت برای خرید سهام بنیادی و سهامی‌ست که با رشد‌های دسته‌جمعی، سودهای آنی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند.



بورس کالا در تعادل پایدار


معاملات اثرگذار و بااهمیتی در جلسه امروز بورس کالا برگزار شد. این معاملات بعد از ظهر امروز نیز در گروه محصولات پتروشیمی پیگیری خواهد شد. 
در گروه محصولات صنعتی ورق گرم B فولاد مبارکه با سقف قیمتی 4339 تومان روبرو شد. در مقابل عرضه سایر ورق‌های «فولاد» از جلسه امروز حذف شد. 
همچنین به نظر می‌رسد داد و ستد محصولات مسی به دلیل حجم کم تقاضا در قیمت‌های پایه صورت گرفته است.
معاملات فرآورده‌های نفتی، امروز محصولات بیشتری را نسبت به روزهای پیش شامل می‌شد. دو پالایشگاه بندرعباس و تبریز دو محصول وکیوم باتوم و سلاپس واکس خود را عرضه کردند.
به نظر می‌رسد متوسط قیمت معاملات وکیوم باتوم «شبندر» در نزدیکی 3730 تومان قرار گیرد. آخرین معامله این محصول در قیمت 3679 تومان انجام شده بود.
وکیوم باتوم «شبریز» با سقف قیمتی 3689 تومان مواجه شد؛ اما با توجه به حجم محدود تقاضای 3 ردیف اول تخمین قیمت پایانی این معامله نیاز به داده‌های تکمیلی دارد. قیمت پایانی معامله جلسه پیش این محصول 3148 تومان بوده است.
سلاپس وکس پالایش نفت بندرعباس در قیمت 3822 تومان و سلاپس وکس «شبریز» در قیمت پایه 1622 تومان معامله شد. 
دیگر عرضه‌کننده این گروه، پالایش نفت شیراز بود که 200 تن قیر خود را در قیمت پایه 2136 تومان عرضه کرد و با حجم 150 تنی در قیمت پایه کار خود را به پایان برد.
قیمت پایه محصولات فرعی نفتی همچنان بر مبنای نرخ دلار 4200 تومانی محاسبه می‌شود و این نکته باید در تحلیل‌های بعدی مورد توجه قرار گیرد.
آخرین عرضه‌کننده امروز این گروه نیز نفت سپاهان بود که 690 تن روغن پایه خود را در قیمت 3590 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه کرد و به نظر می‌رسد قیمت پایه آن در نزدیکی قیمت معامله پیشین یعنی 5650 تومان قرار گیرد.

عناوین برگزیده