تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۹
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۰۶۰۹۳
سرویس خبر : انرژی
مرادی مطرح کرد

دلیل اصلی تولید پایین برق در کشور؛ عدم به روزرسانی نیروگاه‌ها

‌می‌متالز - نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس یکی از دلایل تولید پایین برق در کشور را عدم به روزرسانی نیروگاه‌ها دانست و گفت: کمیسیون انرژی پیگیر این مهم جهت تخصیص اعتبار برای به روزرسانی نیروگاه‌ها و افزایش راندمان تولید است.

به گزارش می‌متالز، احمد مرادی با اشاره به راهکار‌های جلوگیری از کمبود گاز و برق در کشور با توجه به قطعی مداوم این دو انرژی در زمستان سال گذشته، گفت: در شرایط کنونی بررسی کم و کیف میزان تولید و مصرف با توجه به افزایش مصرف گاز و برق ضروری است البته بخشی از این مدیریت مصرف در دست مردم و بخش دیگری از آن وظیفه دولت است چراکه به طورمثال باید با ایجاد وسایل گرمایشی و سرمایشی بهینه و کم‌مصرف به مردم در راستای کاهش مصرف کمک کند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی، تولید پایین، توسعه نیافتگی میادین گازی و عدم تامین منابع پروژه‌ها، را از دیگر دلایل کمبود گاز در ایران با وجود داشتن دومین منایع گازی جهان دانست.

چشم‌انداز مشخصی برای حوزه گاز در سال‌های آتی طراحی نشده است

وی با بیان اینکه چشم‌اندازی برای حوزه گاز در سال‌های آتی طراحی نشده است، افزود: برنامه‌ریزی مشخصی پیرامون مساله گاز در کشور وجود ندارد مثلا مشخص نیست می‌خواهیم این گاز را صادر کنیم یا به مصرف خانگی و صنایع برسانیم، در حالی که برنامه‌ریزی قوی به معنای صادرات به همراه تامین گاز صنایع، نیروگاه و مصارف خانگی به طور هم زمان است، اما اکنون برق صنایع و نیروگاه‌ها قطع می‌شود و این نشان از نبود برنامه جدی در این زمینه است.

ضرورت طراحی نقش راه برای حوزه انرژی

مرادی با بیان اینکه اکنون روزانه حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب گاز از میادین برداشت می‌شود، اظهار کرد: اگرچه این میزان گاز برداشت می‌شود، اما مشخص نیست می‌خواهیم آن را در چه زمینه‌هایی استفاده کنیم لذا طراحی نقش راه برای حوزه انرژی -که یک قسمت آن گاز است- ضروری است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کشور با این وضعیت برنامه‌ریزی در سال‌های آینده با بحران گاز رو به رو می‌شود، یکی از راه‌های مقابله با این مشکل را افزایش برداشت گاز از میادین گازی عنوان کرد.

وی بر ضرورت اعمال مدیریت بر توزیع برق و گاز تاکید کرد و مدیریت گاز و برق را جزو برنامه‌های اولویت‌دار کمیسیون انرژی دانست.

به گفته مرادی یکی از دلایل اصلی کمبود برق فرسودگی شبکه‌های توزیع است چراکه بسیاری از نیروگاه‌ها اورهال (تعمیرات اساسی) نشده‌اند.

ظرفیت تولید برق در کشور ۷۸ هزار مگاوات

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در حالی ظرفیت تولید برق در کشور ۷۸ هزار مگاوات است که فقط ۵۸ هزار مگاوات تولید داریم، ادامه داد: یکی از دلایل این تولید پایین عدم به روزرسانی نیروگاه‌ها و راندمان پایین آن‌ها است به‌همین دلیل کمیسیون انرژی پیگیر این مهم جهت تخصیص اعتبار برای به روزرسانی نیروگاه‌ها و افزایش راندمان تولید است.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده