تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۱۷۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران:

مشکل کیفیت در تولید نداریم/ بهای تمام‌شده تولید باقیمت‌های جهانی تناسب دارد

می متالز - پس از اعلام قطع تحویل زغال‌سنگ به ذوب‌آهن اصفهان از سوی انجمن زغال‌سنگ ایران به دلیل عدم‌اصلاح قیمت این محصول، اظهاراتی مبنی بر عدم کیفیت زغال‌سنگ داخلی برای فرآیند تولید فولاد به روش کوره بلند و لزوم واردات این محصول در کشور شنیده می‌شود.
مشکل کیفیت در تولید نداریم/ بهای تمام‌شده تولید باقیمت‌های جهانی تناسب دارد

به گزارش می متالز، این در حالی است که صنعت زغال‌سنگ بیش از 50 سال و باقابلیت اشتغال فراوان در کشور ایجادشده و معادن زغال‌سنگ ایران، علی‌رغم مشکلات موجود در سیاست‌گذاری، نوسازی و مدرن سازی فناوری و استخراج، همچنان بیش از 80 درصد نیاز کارخانه ذوب‌آهن اصفهان را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل تأمین می‌کند.

دبیر انجمن زغال‌سنگ بابیان اینکه اظهارات برخی افراد پایه کارشناسی ندارد، گفت: اساساً در حوزه زغال بحث کیفیت بالا یا پایین وجود ندارد و این محصول صرفاً با مارک‌های مختلف در دنیا شناخته می‌شود.

سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران بابیان اینکه ذوب‌آهن اصفهان 80 درصد ظرفیت مصرف خود را به‌واسطه زغال‌سنگ ایران شارژ می‌کند گفت: سیستم فولادسازی ایران حدود 50 سال است که از زغال‌سنگ ایران استفاده می‌کند و هیچ زمانی مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

صمدی تشریح کرد: حدود 20 درصد شارژ کوره‌های کک سازی در ذوب‌آهن و سایر کارخانه‌های کک ساز از زغال پرمیوم استفاده می‌شود که 80 درصد تولید آن توسط کشور استرالیا صورت می‌گیرد.

وی افزود: زغال‌سنگ ایران در سایر پارامترهای کیفی ازجمله خاکستر یا ناخالصی، رطوبت و پلاستومتری در سطح متوسطی نسبت به نمونه‌های موجود در دنیا قرار دارد؛ بنابراین درصورتی‌که موضوعی به نام سطح پایین کیفیت در زغال‌سنگ ایران صحت داشت، حدود 50 سال در ذوب‌آهن اصفهان مورداستفاده قرار نمی‌گرفت. طی این سال‌ها نیز به‌تدریج کیفیت زغال‌سنگ ایران افزایش پیداکرده است.

صمدی همچنین در خصوص ضخامت لایه‌های زغال‌سنگ کشور گفت: لایه‌های زغال‌سنگ در مناطق مختلف متفاوت و در قیمت تمام‌شده نیز تأثیرگذار است. به‌طورقطع با توجه به لایه‌های زغال‌سنگ ایران، قیمت تمام‌شده مانند اندونزی و استرالیا نیست اما با 80 درصد کشورهای دیگر در دنیا تناسب دارد.

وی در رابطه با مزایای معادن زغال‌سنگ ایران نسبت به کشورهایی مانند روسیه و ترکیه گفت: ضخامت معادن زغال‌سنگ ایران به نسبت این کشورها کمتر است اما از آنجائی که جزو معادن دست‌نخورده دنیا محسوب می‌شود، عمق کمتری دارد و  بر این اساس هزینه‌های استخراج این معادن در کشور ما مناسب‌تر است.

دبیر انجمن زغال‌سنگ بابیان اینکه کف ضخامت لایه زغال‌سنگ استخراج‌شده در ایران 80 سانتی‌متر است گفت: در روسیه یا ترکیه زغال‌سنگ با عمق 800 تا 1200 متر استخراج می‌شود، این در حالی است که متوسط عمق معادن ایران 200 متر است و این موضوع امتیاز بزرگی برای معادن زغال‌سنگ کشور محسوب می‌شود.

گفتنی است، معدن کاران زغال‌سنگ در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به نبود روشی شفاف برای تعیین قیمت زغال‌سنگ، وجود خریدار انحصاری، مطالبات معوق معدن کاران زغال‌سنگ، هزینه‌های بالای استخراج معادن و استفاده از تکنولوژی و ماشین‌آلات سنتی اشاره کرد.

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند