تاریخ: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۴۷
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۲۱۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
واحد ذوب مس مگاتنی گویژی در چین

غول‌های بزرگ ذوب مس دنیا در سرزمین اژدهای سرخ

می متالز - چین، به دلیل اندازه بازار منحصر به فرد مصرف کاتد، میزبان بسیاری از واحدهای ذوب مس در جهان است که مجتمع ذوب و پالایش گویژی، متعلق به شرکت مس جیانگژی، بزرگترین تولیدکننده کاتد مس در این کشور به‌حساب می‌آید. حجم تولید کاتد مس این مجموعه، سالانه به 990 هزار تن می‌رسد که متوسط سهم 16 درصدی از مجموع تولید چین را در دست دارد.
غول‌های بزرگ ذوب مس دنیا در سرزمین اژدهای سرخ

به گزارش می متالز، واحد ذوب گویژی (Guixi) متعلق به شرکت مس جیانگژی (Jiangxi)، واقع در 130 کیلومتری جنوب شرقی شهر نانچانگ از استان جیانگژی (شرق چین)، در سال 1986 به بهره‌برداری رسیده است. شکل 1، موقعیت جغرافیایی و تصویر ماهواره‌ای مجتمع گویژی را در کشور چین نشان می‌دهد. این مجتمع در شمال رودخانه ژینجیانگ (آکسو) قرار گرفته و با فاصله 400 تا 600 کیلومتری به بنادر شرقی این چین (به صورت زمینی) دسترسی دارد. گفتنی است که تاسیس شرکت مس جیانگژی، در سال 1979 انجام شده بود. تکنولوژی مجتمع ذوب و پالایش گویژی، از نوع فلش و با ظرفیت سالانه یک میلیون و 50 هزار تن کاتد مس، به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد ذوب مس در چین است. اولین آمار تولید کاتد مس این مجتمع به سال 1987 و با حجم بالغ بر 171 تن بازمی‌گردد.

در سال 1991، این مجموعه رسما به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی با شخصیتی حقوقی شناخته شد. ورود کاتد مس این مجتمع به بازار بین‌المللی در چین با برند کاتد مس گویه (Guiye) طی سال 1996 صورت گرفت. ناگفته نماند که در سال 1997، شرکت مس جیانگژی به فهرست شرکت‌های ثبت شده در بورس سهام و اوراق بهادار هنگ‌کنگ و لندن وارد شد و ارزش کل این مجموعه به 1.61 میلیارد دلار هنگ‌کنگ رسید. علاوه بر این، در سال 2002، نام این شرکت به فهرست شرکت‌های ثبت شده در بورس سهام و اوراق بهادار شانگهای نیز افزوده شد. خوراک مجتمع ذوب و پالایش گویژی، از محل کنسانتره و قراضه مسی تامین می‌شود. در نتیجه، این مجموعه علاوه بر کوره‌های ذوب و ریخته‌گری آند و پالایشگاه کاتد، دارای واحد ذوب قراضه با 2 نوع تکنولوژی تیلتینگ و کالدو، به مجموع ظرفیت روزانه 430 تن است. 5 واحد تولید اکسیژن با ظرفیت روزانه 1،980 تن، 3 واحد تولید اسید سولفوریک با ظرفیت روزانه 5،480 تن و یک نیروگاه برق از دیگر دارایی‌های این مجتمع بزرگ ذوب و پالایش در چین است.

به‌طور کلی، سبد محصولات مجتمع ذوب مس گویژی را می‌توان به 2 دسته محصولات اصلی و جانبی تقسیم‌بندی کرد. سبد محصولات اصلی متشکل از کاتد، مفتول و سیم، لوله و محصولات تخت (تسمه، ورق و فویل) مسی است. سبد محصولات جانبی این مجتمع چینی نیز شامل فلزات گران‌بها نظیر طلا و نقره و اسید سولفوریک و سنگ گچ می‌شود. نمودار 1، آمار تولید کاتد مس مجتمع ذوب و پالایش گویژی و سهم آن از کل تولید مس چین را برای سال‌های 2010 تا 2017 نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، تولید کاتد مس این مجتمع طی سال‌های 2010 تا 2012 روند افزایشی داشت. حجم تولید این مجتمع در بازه زمانی 2012 تا 2015، با اندکی کاهش، تقریبا در سطح بیش از یک میلیون تن ثابت بود. گویژی در سال 2016، افت حدود 6 درصدی تولید کاتد را تجربه کرد که در سال 2017، این افت تولید بازیابی شد. اگرچه حجم تولید کاتد مس گویژی، به طور متوسط سالانه به 990 هزار تن می‌رسد، متوسط حجم تولید بلیستر این مجتمع در بازه مورد بررسی بالغ بر 610 هزار تن بوده که نشان‌دهنده واردات مس تصفیه نشده این مجتمع برای فرآوری در پالایشگاه مس است. همان‌طور که از نظر گذشت، بخشی از خوراک واحد ذوب از محل قراضه تامین می‌شود که متوسط سهم 12 درصدی از کل حجم تولید بخش ذوب (بلیستر مس) را تشکیل می‌دهد.

سبد محصولی شرکت مس جیانگژی گسترده‌تر از مجتمع ذوب گویژی است و محصولات متنوعی نظیر، سرب و روی، عناصر نادر خاکی و فلزات پراکنده را نیز دربرمی‌گیرد. علاوه بر این محصولات، شرکت مس جیانگژی ارایه‌دهنده خدمات گوناگون نظیر حمل و نقل زمینی و دریایی برون‌مرزی (تجارت) و درون‌مرزی (لجستیک)، تامین مالی صنعت (با دارایی بیش از 100 میلیارد دلار) و خدمات فنی است. با این حساب، درآمدهای مستقیم مجتمع ذوب مس گویژی، بخشی از مجموع درآمدهای این شرکت بزرگ را تشکیل می‌دهد. همچنین، شرکت جیانگژی کاپر، دارای 4 معدن مس به نام‌های دکسینگ (Dexing)، یانگ‌پینگ (Yongping)، چنگ‌من‌شان (Chengmenshan) و ووشان (Wushan) است که همگی تولیدکننده کنسانتره مس با مجموع تولید بیش از 200 هزار تن مس محتوی در سال هستند. گفتنی است که واحد معدنی دکسینگ، دارای واحد استخراج حلالی و الکترووینگ جهت تولید کاتد EW و واحد تولید مس سمانته است.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد