به گزارش میمتالز، سازمانها غالباً بر اساس ماهیت خروجی نهایی خود یا در حقیقت پروژههای ملموسی که ارائه میکنند، طبقهبندی میشوند و چالشهای تقسیم وظایف و بخشبندی زیرمجموعهها، آنها را به سمت سازماندهی منابع انسانی، عملکرد و فعالیت پروژهای و اصطلاحاً پروژهمحوری قرار میدهد.
در واقع یک مجموعه پروژهمحور قادر است در مسیر تحقق سریع اهداف و خطمشیها، تکالیف و وظایف خاصی را در مقاطع زمانی مختلف متناسب با فرصتها، چالشها و مطالبات بیرونی برای مؤلفهها، بخشها، زیربخشها، عناصر و اجزای زیرمجموعه معین کند و علاوه بر تشدید پیچیدگیهای سازمانی، خروج مجموعه از روزمرگی را به دنبال داشته باشد. فرآیندگرایی نیز به این معناست که در سازمان، سیستم یا مجموعه به جای تمرکز بر جایگاه افراد، زیرمجموعهها و زیربخشها به نوع کار و مسیر و فرآیندی که برای تحقق اهداف میتوان ترسیم کرد، توجه شود.
به عبارت دیگر، در مدیریت فرآیندگرا بیشتر از آنکه به پرسش «چه کاری باید انجام شود؟» بپردازیم، به این مساله که «هر کاری چگونه انجام میشود»، میپردازیم.
هر دو رویکرد پروژهمحوری و فرآیندگرایی رفع بسیاری از موانع و مشکلات و کسب دیدگاه واضح و شفاف نسبت به فعالیتهای عملکردی سازمان را در پی دارد که در سریعترین زمان ممکن افزایش بهرهوری و خروج از روزمرگی سازمانی را موجب خواهد شد.
ابتنای وزارت صمت به روشهای علمی و بهروز ساختاری در دوره جدید و رویکرد برنامهریز، پروژهمحور و فرآیندگرای وزیر جدید، افقهای روشنی را در مسیر تحقق وزارتخانهای پیشرو، هوشمند و عملیاتی نمایان میسازد که به معنای واقعی کلمه میتواند موتور محرکه اقتصاد کشور باشد و بخش خصوصی و دیگر اجزای اقتصادی کشور را به تحرک وادارد.
سیدرضا فاطمیامین معتقد است امورات وزارت متبوعش باید در سه دسته فرآیندهای استمراری، پروژهها با خروجی معین و اقدامات جاری خلاصه شود تا در حد امکان فعالیتها در قالب فرآیندها و پروژهها ساماندهی و سازماندهی شده و نظم مدیریتی ایجاد شود.
او از تجمیع ۴۰ برنامه عملیاتی فعلی وزارت صمت و ۳۶ پروژه ارائه شده به مجلس خبر میدهد که ضمن تعیین یک مدیر و زمانبندی مشخص برای هر پروژه، جلسات مستمر و منظم پایش پروژه را با حضور شخص وزیر و دیگر اجزا و عناصر مرتبط با پروژه در وزارتخانه به همراه دارد.
به باور وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم رویکرد وظیفهگرایی برای محیطهای انعطافپذیر مانند این مجموعه بزرگ با گستره مأموریتها و اهدافی که نیاز به حمایتها و هماهنگیهای بینبخشی و فرابخشی دارد، رویکرد مناسبی نیست و برای نیل به پویایی و تحول واقعی وزارت صمت باید با انتخاب رویکرد فرآیندگرایانه و با ایجاد پنجرههای واحد متمرکز، فعال و پاسخگو برای فعالان اقتصادی و مجاهدان جنگ اقتصادی به سمت حکمرانی هوشمند عرصههای اقتصادی کشور حرکت کرد.
فاطمیامین در تلاش است همسو با فعالیتهای پروژهای، فرآیندی و جاری وزارت متبوعش و با همراهی نمایندگان مردم در مجلس، آمایش سرزمینی ویژهای را مبتنی بر آمایشهای صورت گرفته در گذشته و همچنین کنکاش دقیق فرصتها، چالشها و ظرفیتهای بومی و خاص ۴۵۰ شهرستان کشور در حوزههای صنعتی، معدنی و تجاری در نظر بگیرد تا با تدوین بستههای کامل و دقیق سرمایهگذاری، تمامی موارد مورد نیاز سرمایهگذار، حتی مجوزهای مربوطه را نیز در اختیار او قرار دهد. با تمام اینها، آنچه میتواند تحقق وعدههای سکاندار کشتی تولید و تجارت کشور در دولت سیزدهم را به همراه داشته باشد؛ همدلی، همزبانی، تعامل، اجماع و اقناع نخبگان اقتصادی، تمامی ارکان حاکمیت، بخش خصوصی توانمند ایرانی و همت بلند همکاران و پایبندی به برنامهها و اصلاحات ساختاری او در یکی از بزرگترین دستگاههای قوه مجریه است.
امید آنکه در افق ۱۴۰۴ با کسب دستاوردهایی نظیر اشتغال ۲ میلیونی در بخشهای صنعتی، معدنی و تجاری، افزایش چشمگیر میزان صادرات، جایگزینی معدن با نفت و همینطور دیگر تعهدات مطرح شده در بهارستان و در نتیجه رفع دغدغههای اقتصادی و معیشتی در دولت سیزدهم به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ترمیم و احیای اعتماد آسیبدیده مردم را شاهد باشیم.
منبع: شاتانیوز