تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۲۷
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۲۶۸۹۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
بنابر اعلام قائم مقام مدیرعامل:

سایپا تا پایان سال پیش فروش ندارد/ عرضه سه محصول جدید به بازار

‌می‌متالز - قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش گفت: گفت: با مصوبه شورای رقابت و تا تعیین تکلیف موضوع در سال ۱۴۰۰ هیچ خودرویی پیش فروش نمی‌شود و فقط فروش فوق العاده خواهیم داشت.

به گزارش می‌متالز، مجید باقری با بیان اینکه یکی از شاخص‌هایی که شرکت‌های خودروسازی را مورد سنجش قرار می‌دهند بطور قطع میزان تعهد و معوقات است، گفت: این شاخص ارتباط مستقیمی با عملکرد تمام ارکان شرکت‌های خودروسازی دارد. اگر برنامه ریزی دقیق در تولید وجود نداشته باشد، نمی‌توان متناسب با برنامه فروش تعهدات را ایفا کرد.

وی افزود: سایپا درباره این موضوع با چالش زیادی مواجه بود. چرا که ۵۲۰ تعهد وجود داشت و به صفر رساندن آن در شرایط کنونی بسیار مشکل بود. تحریم یکی از این مشکلات بود که اثرات منفی در این صنعت گذاشت و اشتغال خودروساز‌ها را هدف قرار داد. سر فصل‌های سنتی در این گروه وجود داشت که باید تعیین تکلیف می‌شد و یک طرح اتوخدمت بود که برای برون رفت از زیان مالی شکل گرفته بود.

این مقام مسوول ادامه داد: یکی از مشکلات بعد از تحریم خودروها، ساندرو و برلیانسی بود که ثبت نام شده بود و شرکت‌های تامین کننده از کشور رفتند. این کار برنامه‌ها را دچار مشکل کرد و تحویل این خودرو‌ها به مشکل خورد. اکنون اتوخدمت (یکی از طرح‌های سایپا) به پایان رسیده و ۱۲۰ هزار خودرو تحویل داده شده و از آن حدود ۲۵۰۰ تعهد باقی مانده که مشتریان تمایل ندارند از طرح‌ها استفاده کنند. در حوزه سبد سرمایه گذاری هم مشکلات رفع شد.

باقری با بیان اینکه برای تحویل خودرو‌های ساندرو طرح‌های مختلف تبدیلی گذاشته شده، عنوان کرد: طرحی برای این متقاضیان در نظر گرفته شده که ۱۷۰۰ درصد سود و ۱۸ درصد افزایش آورده دارد. با وجود اجرایی شدن این طرح، متقاضیان تمایلی به استفاده ندارند که چالش‌هایی ایجاد می‌کند. هنوز این طرح توسط برخی از مشتریان مورد استقبال قرار نگرفته است. در طرح تبدیلی ساندرو ۱۰ هزار نفر شرکت کرده اند، اما آن‌هایی که شرکت نکرده اند بر این باور هستند که صبر می‌کنند تا خودرو ساندرو را تحویل بگیرند. مشتریان می‌توانند در مقابل دریافت ساندرو، انواع خودرو‌های کوییک تحویل بگیرند و باید سریعتر این موضوع را تعیین تکلیف کنند.

وی با اشاره به تحویل خودرو‌های ولوو توسط سایپا دیزل گفت: در سایپا دیزل ۱۲۰۰ دستگاه معوق وجود دارد که سایپا نیز در این زمینه سرمایه گذاری کرده و محصول جدیدی را تحت عنوان دانگ فانگ تحویل می‌دهد. از ۵۲۰ هزار دستگاه مجموع تحویل، ۱۷۰ هزار تعهد وجود دارد که اکنون هیچ تعهد معوق نداشته و تمام آن‌ها فاکتور شده است.

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه از اول سال تاکنون ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فاکتور شده، توضیح داد: میزان فاکتور شده حکایت از ۳۰ درصد افزایش تحویل خودرو نسبت به سال گذشته دارد. خودرو شاهین نیز ۲ روز قبل فاکتور شد و در حال حاضر هیچ مشتری که بگوید زمان دریافت خودرو گذشته، وجود ندارد.


برنامه به صفر رساندن تعهدات و هدایت سرمایه به سمت تولید


باقری اضافه کرد: در کنار توسعه محصولات مشکلاتی وجود دارد و سایپا اکنون از قیمت گذاری دستوری به ضرر رسیده است. چراکه برای تامین جریان مالی با اخلال مواجه است و بنا دارد تعهدات را صفر و سرمایه را به سمت تولید ببرد و نمی‌تواند بودجه را بر روی توسعه محصول سرمایه گذاری کند. سال جاری شاهین با گیربکس اتوماتیک تولید می‌شود و در سه ماه تولید، ۳ محصول شاهین اتوماتیک، آریا و اطلس آغاز می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات مصوبه اخیر شورای رقابت گفت: شورای رقابت مصوبه‌ای ابلاغ کرده که پیش فروش وجود نداشته باشد، اما رایزنی‌هایی در این زمینه در حال انجام است. واردات خودرو هیچ چالشی برای سبد محصولات ایجاد نمی‌کند البته واردات خودرو‌های دست دوم و خدمات پس از فروش آن‌ها مطرح شده که خودروسازان هیچ گاه با واردات خودرو مخالفت نداشتند.


تمرکز بر فروش فوق‌العاده با مصوبه جدید شورای رقابت


این مقام مسوول با بیان اینکه مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو با روح قانون حمایت از حقوق مصرف کننده تضاد دارد و به ضرر سهامداران خودرویی است، ادامه داد: فعلا پیش فروش در سایپا توسط هیأت مدیره متوقف شده و مکاتباتی با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا انجام شده و امید است نهاد‌های متولی ورود کنند. در صورتی که مصوبه شورای رقابت تغییری نکند تمرکز سایپا در سال ۱۴۰۰ بر فروش فوق‌العاده خواهد بود و در این راستا در مهر ماه دو مرحله فروش فوق‌العاده خواهیم داشت.

باقری با اشاره به لغو شدن قرعه کشی در محصولات توضیح داد: سایپا پرچمدار ایجاد تعادل در محصولات بوده و بدون هیچ محدودیتی، محصولات را بدون قرعه کشی عرضه کرده است. مادامی که این مصوبه تعیین تکلیف شود تا پایان سال هیچ پیش فروشی نخواهیم داشت و به مراتب برنامه‌های فروش فوق العاده را افزایش خواهیم داد. وقتی فروش فوق العاده انجام می‌شود که کسری قطعات نداشته و تحویل آن‌ها به موقع انجام شود. برنامه دقیقی وجود دارد که تعهدات ایفا شود. پیش فروش نخواهیم داشت تا مصوبه شورای رقابت تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه بحران جهانی تامین میکروچیپ تنها دلیل خودرو‌های ناقص کنونی است، تصریح کرد: شمار خودرو‌های ناقص به اندازه تولید یک ماه است و برای رفع این مشکل تامین ۴۵ هزار میکرو چیپ اقدام شده تا از افزایش تعداد خودرو‌های ناقص جلوگیری شود. همچنین پارس خودرو تا ۱۰ سال تولید کوییک آر را بر عهده خواهد داشت.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده