تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۲۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرورت حمایت واقعی بانک ها از تولید صنعتی/ بنگاه های کوچک و متوسط کلید اشتغالزایی

می متالز - دبیر کل کنفدراسیون صنعت ایران گفت: بانک ها باید از تولید صنعتی حمایت کنند تا اشتغالزایی مطلوب در کشور صورت گیرد.
ضرورت حمایت واقعی بانک ها از تولید صنعتی/ بنگاه های کوچک و متوسط کلید اشتغالزایی

داریوش مهاجرافزود:تداوم اجرای طرح رونق تولید توسط وزارت صنعت،معدن و تجارت در صورت حمایت واقعی بانک ها می تواند زمینه اشتغال بیشتر را فراهم کند و برنامه ریزی های انجام شده برای تولید و اشتغال را تحقق بخشد.
وی با اشاره به اینکه نکته اصولی در اشتغال توجه به بنگاه های کوچک و متوسط است تصریح کرد:هرچند کارخانه های بزرگ نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص ملی(GDP) دارند اما اشتغالزایی بیشتر بر اساس گسترش فعالیت کارگاه های کوچک و متوسط شکل گرفته و بیش از 60 درصد اشتغال کشور به این بنگاه ها تعلق دارد.
مهاجر تاکید کرد:در حال حاضر در تمام دنیا توسعه کارخانجات مدرن و ورود تکنولوژی ها به صنعت سبب شده ربات ها و ماشین های اتوماتیک جایگزین نیروی انسانی شوند و این مساله در کاهش میزان اشتغال در کارخانه های مدرن تاثیر گذاشته است.
دبیر کل کنفدراسیون صنعت ایران افزود: هرچند کاهش اشتغال در اثر اتوماسیون صنعتی یک مشکل جهانی است اما بنگاه های کوچک هنوز هم خاستگاه اصلی اشتغال در کشورهای جهان خستند و ایران نیز با وجود این مجموعه ها می تواند برای بسیاری از جویندگان کار شغل ایجاد کند.
این مدیر تشکل خصوصی ادامه داد:بانک ها نقش موثری در حمایت از کارگاه های کوچک و متوسط دارند و باید با افزایش تاثیر خود در این امر مهم و افزایش پرداخت تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط زمینه افزایش ایجاد شغل را فراهم کنند.
مهاجر با بیان اینکه در وزارت صنعت،معدن و تجارت برنامه های خوبی برای تولید و اشتغال وجود دارد یادآور شد: باید با برنامه ریزی دقیق و همراهی همه دستگاه ها تولید صنعتی در کشور افزایش یابد تا در نتیجه اشتغالزایی مطلوبی در کشور رخ دهد.
وی اجرای طرح رونق تولید در سال گذشته و تداوم آن در سال جاری را مفید ارزیابی کرد و افزود: تا آنجایی که می دانم بانک ها همکاری چندانی با این طرح نکردند و بخش خصوصی از عملکرد بانک ها در حمایت از تولید صنعتی راضی نیست.چنانچه این طرح با حمایت بانک ها در سال جاری  همراه باشد می تواند زمینه ساز شغل های زیادی برای جوانان کشور باشد.
دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران ایجاد کسب و کارهای جدید و کارآفرینی را گامی مهم برای اشتغالزایی عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی کشور کارآفرینی است چرا که در حال حاضر ایده و طرح وجود دارد اما زمینه های لازم برای ایجاد کسب و کارهای جدید چندان فراهم نیست و مسوولان اجرایی باید برای این مساله برنامه ریزی جدی داشته باشند.
مهاجر یادآور شد: در سال گذشته بر اساس آمار 700 هزار شغل ایجاد شد و آمارها نشان می دهد رشد اقتصادی خوبی هم  داشته ایم.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد سال 96 سال توسعه تولید صنعتی و رونق کسب و کار برای همه فعالان اقتصادی باشد و برنامه های جدید وزارت صنعت،معدن و تجارت بتواند با ایجاد شغل برای جوانان زمینه توسعه و آبادانی ایران مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی را فراهم کند.

عناوین برگزیده