تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۵۷
بازدید: ۸۵۸
کد خبر: ۲۲۸۷۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سواد مالی و ضرورت آن

‌می‌متالز - شتاب تغییرات و سبک زندگی کنونی، ما را هر روزه با مفاهیم و رویکرد‌هایی روبرو می ­­کند که اغلب بی ­تامل از کنار آن می ­گذریم، ولی واقعیت تلخ زمانی است که عدم درک جدی ­تر و عمیق­‌تر ما از مساله به زیان مالی و حتی بدتر از آن جانی ختم شود.

به گزارش می‌متالز، به سختی می­ توان واژه "ندانستن" را در عصر ارتباطات توجیح ­پذیر دانست. ولی اتفاقاً درست و دقیق "دانستن" مساله ­ای است که در دنیای امروز به طرز عجیبی هر روز نایاب ­تر می ­شود. یکی از دانسته­‌های ضروری، "مفهوم" سواد مالی است. توانمندی به داشتن دانش و درک لازم و کافی از مفاهیم مالی و روش و کاربرد‌های آن تعریف می ­شود. در حقیقت داشتن حداقلی از این توانمندی­‌ها برای بهره­ مندی از یک زندگی سالم و کم ریسک مالی "ضروری" است

با این حساب باید گفت، سواد مالی منحصر به جنسیت، شغل، سن یا دیگر مشخصه­‌های متمایزکننده فردی و اجتماعی نیست، بلکه مجموعه ­ای از توانمندی­ها است که می ­تواند از کودکان تا سالمندان را شامل شود. حتی صرف‌نظر از میزان تحصیلات. اگر چه سطح تحصیلات بالاتر و مرتبط­‌تر توانمندی بیشتری را باعث می­ شود. اما مهمترین جنبه و ویژگی سواد مالی رابطه آن با یکی از بنیادی­­ترین خصیصه ­های رفتاری بشر یعنی "رفتار مالی" است. این رفتار همواره با بشر بوده، ولی البته در دوره ­های مختلف تاریخی متناسب با شرایط تغیر کرده است. با این وجود در "رفتار مالی" بشر دو نکته ­ی کلیدی و تعیین ­­کننده وجود دارد. نخست آنکه این یک رفتار "ارادی" و "انتخابی" است و به نحوه "تصمیم ­گیری" فرد ارتباط دارد و تصمیم ­گیری رابطه­‌ای مستقیم با "دانش" و "اطلاعات" دارد. از این رو توسعه سواد مالی اثر مستقیمی در تصمیم ­گیری ­های مالی اقتصادی فردی و اجتماعی دارد ۱. (در نظریه ­های اقتصادی، یکی از ویژگی­های بازار آزاد "تقارن اطلاعاتی" است. توسعه سواد مالی باعث افزایش تقارن اطلاعاتی و افزایش کارایی بازار می ­شود.)

دومین نکته کلیدی رفتار مالی بشر جنبه حیاتی و زیستی آن است. داشتن یک رفاه نسبی یکی از حقوق بنیادین انسان است که علاوه بر دولت­‌ها وظیفه فرد نیز هست. به بیانی ساده ­تر یک فرد باید توانمندی لازم را برای ایجاد رفاه نسبی اقتصادی خود فراهم کند و روشن است در دوره کنونی این توانمندی تا چه اندازه ضروری است. ولی رفتار مالی بشر جنبه ­ای زیستی نیز دارد و آن اثری است که بر حیات سیاره ­ای ما می­ گذرد. در حقیقت نوع انتخاب­ها و تصمیم­ گیری­های مالی-اقتصادی ما (به عنوان فرد و جامعه) بر مدیریت منابع زیستی اثر می­ گذارد.

اما سواد مالی چیست؟ نخستین بار در سال ۱۹۹۷ در ایالت متحده آمریکا در طی یک گزارش، این مفهوم ارائه شده است. با این وجود یک تعریف مشخص و توافق شده ­ای ندارد. از نظر تاریخی به قدمت بشر است، اما امروزه به طور مشخص به مجموعه­‌ای از آگاهی ­ها و توانمندی­‌های پایه و ضروری در حوزه مالی و اقتصادی اطلاق می ­شود که برای هر فرد ضروری است.

لازم نیست اقتصاددان باشیم تا افت ارزش پول و نرخ تورم را درک کنیم، ولی لازم است بدانیم که تورم را چگونه در مدیریت کسب و کار، اقتصاد خانه و خانواده خود مدیریت کنیم.

چگونه ارزش دارایی­‌های خود را حفظ کنیم و یا چگونه و درکجا و تا چه مدت برای آتیه ­ی خود و فرزندانمان سرمایه­ گذاری کنیم.

سواد مالی به ما می­ گوید که به عنوان یک حقوق ­بگیر با درآمد ثابت چگونه بدهی­‌های خود را مدیریت کنیم و چگونه با بودجه­ بندی و مدیریت ریسک، رفاه نسبی خود و خانواده ­مان را در برابر تغییرات کلان اقتصادی حفظ کنیم.

سواد مالی به ما می­ گوید چگونه ایده­‌های خلاقانه خود را به یک کسب و کار خانوادگی تبدیل کنیم و چگونه از منابع مالی خود تامین اعتبار کنیم.

امروزه در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، آموزش سواد مالی از کودکی آغاز می­ شود. برای درک اهمیت این موضوع، باید آن را در آینده­ای دید که کودکان امروز با آن روبرو خواهند شد. تنوع و پیچیدگی اقتصاد و زندگی فردی و اجتماعی، تغییرات سیاسی و حقوقی و سبک زندگی و نحوه­‌ی کسب درآمد و هزینه و... درآینده ترکیبات متنوع و پیچیده ­تری پیدا می ­کند. از این رو سپردن تصمیمات مالی به دست تقدیر یا مشاوره ­های خانوادگی و روایت‌های رسانه ­ای ریسک شکست را افزایش می ­دهد. تحقیقات نشان داده است، کودکانی که آموزش سواد مالی را در کودکی آغاز و دنبال کرده ­اند، در بزرگسالی افراد موفق­ تری از نظر مالی بوده­ اند. آموزش مفاهیم درآمد، هزینه، پس­انداز، صرفه­ جویی، سرمایه­ گذاری و ... از خانه و مدرسه تا دانشگاه و محل کار، شانس موفقیت و کسب فرصت­‌های بهتر را تضمین می­ کند.

اما شاید بتوان گفت در کنار تمامی جنبه­‌هایی که از سواد مالی گفته شده، مهمترین اثر آن، ایجاد درک واقع ­بینانه ­ای از زندگی و زیستن است. ادراکی برای دستیابی به موفقیت­‌های واقعی و کامیابی، کسب توانمندی ­هایی که به تقویت اعتماد به نفس و رضایت خاطر می­ انجامد. در چشم ­اندازی وسیع­تر، از نظر اجتماعی شاید بتوان گفت کسب این توانمندی­‌ها به کاهش فقر شناختی و فقر اقتصادی می­ انجامد. رفاه اگر چه یک حق بنیادین است و وظیفه دولت­هاست، ولی وظیفه افراد نیز هست و توانمندی­‌های سواد مالی یکی از الزامات آن. به بیانی ساده‌تر سواد مالی یک توانمندی ضروری است تا آن اندازه ضروری که دولت‌ها را نسبت به آموزش آن مسوول می‌کند.
تهیه و تنظیم: داریوش رسولی

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده