تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۱۰
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۲۴۲۶۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صمت در گفتگوی زنده با میز اقتصادی اخبار نیمروزی:

فعال شدن کامل تامین مالی زنجیره‌ای در ۷ بانک عامل تا ۲ ماه آینده

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واحد‌های تولیدی در سامانه جامع تجارت عضو شوند و فاکتور‌های خود را به ثبت برسانند چرا که پرداخت تسهیلات تامین مالی زنجیره‌ای مبنی بر استعلام الکترونیکی و صورت حساب‌های سامانه جامع تجارت خواهد بود و هفت بانک عامل تا ۲ ماه آینده فرآیند تأمین مالی زنجیره‌ای را به صورت کامل فعال خواهند کرد.

به گزارش می‌متالز، سید رضا فاطمی امین در گفتگو با شبکه یک سیما در خصوص تفاهم نامه تامین مالی زنجیره‌ای با بیان این مطلب، افزود: هفت بانک صادرات، ملت، تجارت، مسکن، پارسیان، ملی و صنعت و معدن این تفاهم‌نامه را امضا نمودند و تا پایان سال بانک‌های دیگر نیز به این طرح می‌پیوندند تا بتوانیم تمام واحد‌های تولیدی را پوشش دهیم.

وی با اشاره به برخی مزایای این تفاهمنامه، بیان کرد: سهولت دسترسی به منابع، هدایت نقدینگی و کاهش انحراف از منابع از دستاورد‌های این تفاهم نامه خواهد بود و امیدواریم سال آینده بسیاری از مشکلات در حوزه تامین سرمایه در گردش را با اجرای این تفاهمنامه نداشته باشیم.

وزیر صمت تفاهم نامه زنجیره‌ای را نمونه‌ای از کار مشترک و هماهنگ دانست و گفت: از چند ماه پیش هم افزایی خوبی میان وزارت صمت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و بانک‌های عامل در این زمینه به وجود آمد.

فعال شدن کامل تامین مالی زنجیره‌ای در هفت بانک عامل تا ۲ ماه آینده

فاطمی امین با اشاره به اجرای آزمایشی طرح در بانک صنعت و معدن طی دو هفته گذشته، اضافه کرد: زیرساخت‌های لازم برای این موضوع فراهم گردیده و ابلاغیه‌های مورد نیاز و دستورالعمل‌های تامین مالی ارسال شده و همچنین فاکتور‌های سامانه جامع تجارت نیز مورد پذیرش قرار گرفته است؛ به صورتی که این ۷ بانک تا ۲ ماه آینده به طور کامل تأمین مالی زنجیره‌ای را فعال خواهند کرد.

مبنای تسهیلات، استعلام الکترونیکی از سامانه جامع تجارت است

وی این موضوع را کار بسیار بزرگی دانست و گفت: استعلام الکترونیکی از سامانه جامع تجارت مبنای پرداخت بانک‌ها خواهد بود؛ تامین مالی زنجیره‌ای در ابتدا بر این مبنا عملیاتی خواهد شد و امیدواریم این موضوع افتخاری برای همه ما شود و از این کار به عنوان یک کار برجسته تامین مالی یاد نماییم.

وزیر صمت همچنین از واحد‌های تولیدی خواست تا درسامانه جامع تجارت عضو شوند و ادامه داد: واحد‌ها حساب کاربری خود را در این سامانه فعال نمایند و فاکتور‌های خود را به ثبت برسانند چرا که پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب‌های سامانه‌ای می‌باشد.

فاطمی امین در ادامه سخنان خود بیان کرد: تامین مالی زنجیره‌ای نرخ سود بانکی را کاهش نمی‌دهد، اما هزینه معطلی و مرابحه و وثیقه را به شدت کاهش خواهد داد و عوامل زنجیره تا حدودی کار بانک را انجام می‌دهند.

تامین مالی زنجیره‌ای جذاب و ساده‌تر از طرح گام است

وی همچنین با مقایسه این طرح با طرح گام گفت: طرح گام پیچیده بود و در آن طرح اوراقی برای عرضه و خرید و فروش در بورس منتشر می‌شد، اما طرح جدید زیرساخت سامانه جامع تجارت را دارد، شکل بسیار ساده‌تر و جذاب تری دارد که پیچیدگی‌های طرح گام را نیز ندارد.

گفتنی است مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان وزارت صمت و ۷ بانک عامل صبح امروز با حضور علی آقا محمدی؛ رییس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر مقام معظم رهبری، وزرای صمت و اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها به میزبانی بانک مرکزی برگزار شد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده