تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۵:۰۲
بازدید: ۶۷۴
کد خبر: ۲۴۲۰۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شفاف سازی تامین مالی‌ها در دستور کار باشد/ پروژه‌های معدنی در انتظار برگزاری مزایده/ پروژه‌ها چشم انتظار نقدینگی

‌می‌متالز - نشست هم اندیشی با نهاد‌های سرمایه‌گذاری و هم افزایی و تبادل نظر برای توسعه سرمایه گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت روز شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ در سالن مروارید نمایشگاه بین المللی تهران با حضور فاطمی امین برگزار و مسائل مطرح در این بخش بررسی شد. امروز پروژه‌های بسیاری در انتظار سرمایه گذار هستند تا با تامین نقدینگی علاوه بر سرعت در اجرا در تامین نیاز کشور و اشتغالزایی نقش آفرین باشند.

به گزارش می‌متالز، سید رضا فاطمی امین در این نشست گفت: سرمایه گذاری به دو دلیل برای ما حائز اهمیت است، یکی از دلایل توسعه اشتغال و دیگری مدیریت هدایت نقدینگی و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری است.

وی در این خصوص تصریح کرد: از یک طرف فرصت‌های کسب و کار برای افراد جویای کار به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی کم است و از طرف دیگر سرمایه‌گذاران به دنبال فرصت‌های پایدار و مطمئن سرمایه گذاری هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در این راستا ۶ محور مورد تاکید است تا فصل جدیدی از سرمایه‌گذاری را ارائه نماییم، گفت: محور اول اولویت هاست، در این راستا رشته فعالیت‌ها و حلقه‌های مفقوده شناسایی شده است.

شفاف سازی تامین مالی‌ها در دستور کار باشد/ پروژه‌های معدنی در انتظار برگزاری مزایده/ پروژه‌ها چشم انتظار نقدینگی

فاطمی امین اضافه کرد: به عنوان نمونه در سال‌های گذشته در تولید فولاد خام رشد داشته‌ایم، ترانسفورماتور هم تولید نمودیم، اما ورق هسته را وارد می‌کنیم، یعنی میلیون‌ها تن شمش خارج و ورق هسته وارد می‌شود.

وی محور دوم را آمایش سرزمینی دانست و بیان کرد: در برخی نقاط شاهد تراکم صنعت و در برخی دیگر کمبود صنعت را شاهد هستیم، امکانات باید به صورت متوازن توزیع شود، به خصوص که مکان یابی‌های نادرست هزینه‌های زیادی را تحمیل کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع تأمین مالی را از دیگر محور‌ها دانست و گفت: تأمین مالی هر پروژه از ابتدا تا انتها باید معلوم باشد.

فاطمی امین ادامه داد: محور چهارم آماده‌سازی بستر‌های سرمایه گذاری است، سرمایه گذار باید به راحتی بتواند سرمایه گذاری نماید.

وی همچنین محور پنجم را گسترش سهامداری مردم دانست و بیان کرد: به موضوع توزیع ثروت در سرمایه گذاری توجه می‌کنیم؛ به عنوان نمونه معدن مس «جان جا» به مزایده گذاشته شد و سه شرکت برنده شدند که برنده اصلی و نهایی باید ۳۰ درصد سهام خود را به مردم واگذار نماید تا مردم احساس نفع ببرند و همراهی کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هماهنگی بین ذینفعان (استانداران، فرمانداران، ارکان حاکمیتی و امام جمعه) را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: با این هماهنگی کار سرمایه گذاری در شهرستان و استان به خوبی جلو می‌رود.

وی همچنین تصریح کرد: رویکرد ما در توسعه سرمایه گذاری با ۶ محور به پیش خواهد رفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود از نهاد‌های سرمایه‌گذاری خواست که در حوزه تحلیل و شناسایی فرصت‌ها و موانع سرمایه گذاری با وزارت صمت همکاری و هم افزایی نمایند.

فاطمی امین با بیان اینکه سند پیش نویس برنامه‌های سرمایه گذاری برای ارزیابی، تحلیل و نقد، هفته آتی منتشر می‌شود، افزود: نهاد‌های سرمایه‌گذاری فهرست را بررسی و ارزیابی کنند.

وی در این خصوص یادآوری کرد: در شهریور ماه با تجار مشورت کردیم، موانع صادراتی احصا و به متن مقررات تبدیل و در ستاد اقتصادی دولت ابلاغ شد که در این سه ماهه مورد استقبال قرار گرفت و این تجربه باید در حوزه سرمایه‌گذاری نیز تکرار شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سه پروژه معدنی را دی ماه و شش پروژه دیگر را در بهمن ماه معرفی و برای سرمایه گذاری به مزایده خواهیم نهاد.

فاطمی امین همچنین خطاب به نهاد‌های سرمایه‌گذار گفت: برای تمامی شهرستان‌های کشور برنامه سرمایه‌گذاری خاص آن شهرستان را داریم و محور سوم همکاری شما تامین مالی پروژه‌ها و عملیاتی شدن آنهاست.

شفاف سازی تامین مالی‌ها در دستور کار باشد/ پروژه‌های معدنی در انتظار برگزاری مزایده/ پروژه‌ها چشم انتظار نقدینگی

اهمیت سرمایه گذاری و اکتشاف در برنامه ها و نقشه راه معدن

وجیه الله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز از دیگر سخنرانان این نشست افزود: امروز ۸۵ شرکت بورسی بخش معدن و صنایع معدنی ۲۸ درصد بازار ارزش بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند.

وی بیان داشت: ۹۸ درصد معادن کشور از معادن کوچک هستند و عمده آن‌ها در ۲۰ کیلومتری اطراف روستا‌ها قرار گرفته‌اند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو، اکتشاف را از مهمترین برنامه‌ها و نقشه راه معدن برشمرد و افزود: ایمیدرو تا امروز ۲۹.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: تا سال ۱۴۰۴ افزون بر ۱۲ میلیارد دلار طرح در حوزه معدن و صنایع معدنی تعریف شده که در حال سرمایه‌گذاری است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حضور شرکت‌های جدید احتمال دارد به ۲۷ میلیارد دلار نیز افزایش یابد.

جعفری، احیاء معادن کوچک مقیاس را از جمله برنامه‌های ایمیدرو برشمرد و گفت: اکنون ۴۵ درصد معادن واگذار شده کشور غیرفعال هستند و با ارزیابی انجام شده کمبود نقدینگی، مشکل زیرساخت و وجود ذخایر کم، عمده مشکلات آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

وی بر لزوم تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری به ویژه برای یک مجموعه ماده معدنی و سپس واگذاری این مجموعه‌ها در قالب مزایده‌ها برای فعال سازی محدوده‌ها و معادن غیر فعال تاکید کرد و افزود: برندگان مزایده‌ها باید بخشی از آن را به مردم همان منطقه واگذار کنند و شرکت‌های بزرگ نیز باید بتوانند از این طریق سرمایه‌های خود را هدایت کنند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: اکنون سه بسته اولیه آماده شده که طی یک ماه آینده فرآیند واگذاری آن‌ها انجام می‌شود که شامل بسته‌های سنگ آهن در سمنان، کردستان و زنجان است.

وی همچنین از آماده‌سازی ۶ بسته دیگر در زمینه‌های زغال سنگ، کرومیت، آهن و سنگ‌های تزیینی خبر داد که در بازه‌های زمانی یک‌ماهه ارائه خواهند شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تا امروز بسته‌های مربوط به ایمیدرو و سایر سازمان‌ها برای ۱۰ معدن زیرمجموعه ایمیدرو در زمینه‌های آهن، شورابه و زغال سنگ حرارتی آماده شده و سعی می‌شود هر ماه جذب سرمایه گذاری آن‌ها انجام شود.

جعفری، بخش اکتشاف را از برنامه‌های اصلی ایمیدرو برشمرد که باید مسیر قانونی آن نیز آماده شود و گفت: شرکت ملی مس تاکنون ۶ مورد از معادن خود را در لیست قرار داده که امیدواریم به زودی بسته‌های مربوط به آن‌ها برای تشکیل شرکت سهامی عام پروژه و واگذاری در بازار سرمایه آماده شود.

شفاف سازی تامین مالی‌ها در دستور کار باشد/ پروژه‌های معدنی در انتظار برگزاری مزایده/ پروژه‌ها چشم انتظار نقدینگی

آمایش صنعتی، معدنی و تجاری در دستور کار است

احمد تشکینی در نشست هم اندیشی وزیر صمت با نهاد‌های سرمایه گذار و هم‌افزایی و تبادل نظر برای توسعه سرمایه گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت، با بیان این مطلب افزود: یکی از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع آمایش صنعتی، معدنی و تجاری است که عدم توجه به موضوع آمایش طی دهه‌های اخیر مشکلات عدیده و ملاحظات زیست محیطی را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه در این حوزه چند گام عمده و مشخص برمی‌داریم، ادامه داد: در ابتدا برای هر استان به تفکیک هر شهرستان باید مشخص شود که چه تعداد اشتغال طی ۴ سال آینده مورد نیاز است.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی اضافه کرد: در بخش بعدی باید مشخص شود کدام فعالیت در بخش صنعت، معدن، بازرگانی داخلی و تجارت خارجی می‌تواند اشتغال مورد نیاز در آن شهرستان و استان را تامین نماید.

تشکینی با بیان اینکه در این حوزه چند مولفه مورد توجه است، گفت: این مولفه‌ها شامل طرح‌های نیمه تمام بالای ۶۰ درصد، طرح‌های توسعه‌ای، به کارگیری ظرفیت‌های بلااستفاده، طرح‌های ایجادی، احیای معادن، توسعه زیرساخت‌ها و شهرک‌های صنعتی هستند.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با کمک سازمان‌های صمت استانی چارچوب اولیه را تدوین می‌کند، اضافه کرد: گام بعدی موضوع راستی‌آزمایی برای این سند آمایش می‌باشد که مورد تاکید وزیر صمت نیز هست.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: در این زمینه از نظرات مجلس، بخش خصوصی، اتاق‌های اصناف، بازرگانی، خانه‌های صنعت، معدن و تجارت استفاده خواهیم کرد.

تشکینی تصریح کرد: پس از مشخص شدن اشتغال مورد نیاز و فعالیت‌های دارای ظرفیت برای تامین این اشتغال، باید مشخص شود کدام فعالیت‌ها در این چهار حوزه قابلیت عملیاتی شدن را دارند.

وی همچنین در پایان گفت: ۲۱ نسخه اولیه سند‌های استانی آمایش سرزمینی بخش صنعت، معدن و تجارت به تفکیک شهرستان‌ها آماده شده است که این اسناد نقشه راه وزارت صمت طی چهار سال آینده خواهد بود و تقسیم کار لازم با استانداران، فرمانداران، مجلسیان، اتاق‌ها و بخش خصوصی انجام می‌شود.

شفاف سازی تامین مالی‌ها در دستور کار باشد/ پروژه‌های معدنی در انتظار برگزاری مزایده/ پروژه‌ها چشم انتظار نقدینگی

جذابیت تکمیل زنجیره ارزش برای سرمایه گذاری

هرمز سلیمانی معاون اداره کل طرح‌ها و سرمایه گذاری‌های وزارت صمت بیان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری رونق تولید کلید حل مشکلات است.

وی ادامه داد: باید سرمایه گذاری‌های کشور را به سمت پروژه‌ها هدایت کرد.

سلیمانی تکمیل زنجیره ارزش را یکی از ویژگی‌های جذب سرمایه دانست.

معاون اداره کل طرح‌ها و سرمایه گذاری‌های وزارت صمت بیان کرد: فرصت‌های سرمایه گذاری شامل احیاء واحد‌های راکد، طرح‌های آماده مشارکت با واگذاری، تکمیل ظرفیت خالی واحد‌ها وفرصت‌های جایگزینی واردات می‌شود.

به گفته وی، برای توسعه سرمایه گذاری نیازمند بهبهود فضای کسب و کار و امنیت سرمایه گذاری هستیم.

سلیمانی ادامه داد: در سامانه بهین یاب پروژه‌هایی که فرصتی برای سرمایه گذاری هستند مشخص شده است.

وی افزود: بخشی از طرح‌های دیگر برای جذب سرمایه گذار در حال تکمیل هستند از جمله، تکمیل زنجیره ارزش، اشتغالزایی، دانش بنیان، توسعه مناطق محروم و مزیت منطقه مبتنی بر آمایش بوده و ۸۰ درصد در حوزه صنعت و پس از آن در بخش معدن هستند.

فایل ارائه هرمز سلیمانی معاون اداره کل طرح‌ها و سرمایه گذاری‌های وزارت صمت در نشست هم اندیشی وزیر صمت با نهاد‌های سرمایه‌گذار و هم افزایی و تبادل نظر برای توسعه سرمایه گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت

فرصت‌ها و تهدید‌ها در بازار

سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران از دیگر سخنرانان این نشست بیان کرد: تامین مالی بخش اقتصاد یک فرصت بزرگی است که از سوی بازار رخ داده است. در واقع توسعه منابع برای پروژه‌های بزرگ فراهم است.

وی ادامه داد: فرصت بزرگ دیگر اصلاح ساختار‌های معیوب بازار است که در اختیار مسوولان قرار گرفته است.

امروز درباره بازار صحبت می‌کنیم که ۵۰ میلیون سهامدار دارد. امروز توسعه بازار به معنای ایجاد منافع برای سهامداران است که می‌تواند طبقات اجتماعی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بیدگلی افزود: بازار سرمایه ما نیرو‌های متخصص است و این فرصت را فراهم می‌کند که همگان با دنیا حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: البته در حوزه زیرساخت‌ها ما با چالش‌هایی مواجه بودیم و برخی از فرصت‌ها را از بین می‌برد. چالش اصلی آن است که یک دوره تامین مالی را به بودجه وابسته کردیم. در دوره‌ای دیگر این تامین را به بانک‌ها گره زدیم. امروز احتمال تکرار خطا‌های گذشته وجود دارد و گاهی برخی از آن‌ها خطرناک است و این می‌تواند بزرگترین چالش باشد.

به گفته وی، برای توسعه نیازمند تغییرات در سه سطح هستیم که باید آن‌ها را اعمال کنیم. زمانبندی در اجرای پروژه‌ها بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه ویژه داشت.

بیدگلی بیان کرد: سیاست‌های اصلاحی باید به سمت توسعه ساختار‌های بازار باشد و باید به سمت استفاده از سازوکار‌هایی برای شفافیت رفت.

کشف قیمت از موضوعات مهم

علیرضا ناصرپور، عضو هیأت‌ مدیره و معاون نظارت بر نهاد‌های مالی نیز در ادامه بیان کرد: عمده مسائل مربوط به فرآیند‌های تسریع در سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: اصول قیمت گذاری و کشف قیمت نیز از موضوعات مهمی است که در سال‌های گذشته با چالش‌های بسیاری همراه بوده است. خوشبختانه در دوره جدید با همتی که وجود دارد اتفاقات خوبی حتی در حوزه پتروشیمی رخ می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود در مسیر درست کشف قیمت حرکت کنیم.

به گفته ناصر پور، کشف قیمت از موضوعات مهمی است که در دولت جدید به خوبی پیش می‌رود.

شورای مشورتی برای هدایت بازار

میرطاهر مدیر سرمایه گذاری صبا تامین نیز در این برنامه گفت: مهمترین موضوع در بازار سرمایه بحث پروژه ۱۴۰۱ است و درخواست داریم گروهی مشورتی درباره آن تشکیل شود.

وی اظهار کرد: باید مدیران و مسوولان مرتبط در این شورا حضور داشته باشند تا بازار سرمایه به خوبی دیده شود و این بازار از تصمیمات متضرر نشود.

میرطاهر واگذاری معادن را از دیگر موضوعات دانست و گفت: اگر به صورت جامع دیده شود شرکت‌هایی مثل شستا آماده همکاری هستند.

مدیر سرمایه گذاری صبا تامین ادامه داد: شرکت پروژه‌ها نیز از مواردی است که دوستان ما هم اشاره داشتند.

شفاف سازی تامین مالی‌ها در دستور کار باشد/ پروژه‌های معدنی در انتظار برگزاری مزایده/ پروژه‌ها چشم انتظار نقدینگی

مشکل اصلی عدم توازن در زنجیره است

عبدالله شیرمحمدپور مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس، نیز در این نشست گفت: بزرگترین چالش در کشور در ارتباط با عدم توازن در زنجیره تولید است.

وی افزود: این عدم توازن مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است. اما معضل دیگر کمبود نقدینگی در کشور است.

شیرمحمدپور تصریح کرد: علی رغم نقدینگی سردرگم بیشتر پروژه‌ها به دلیل عدم تامین به موقع یا متوقف شده یا زمان اجرای آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در کشور تامین نقدینگی در گذشته بانک محور بود، اما امروز از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود و امروز بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت خالی برای تامین نقدینگی است.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

گزارش تصویری از نشست هم‌اندیشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با نهاد‌های سرمایه‌گذار و هم‌افزایی و تبادل نظر برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت

شفاف سازی تامین مالی‌ها در دستور کار باشد/ پروژه‌های معدنی در انتظار برگزاری مزایده/ پروژه‌ها چشم انتظار نقدینگی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده