تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۲:۲۰
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۴۳۱۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار سرمایه چشم انتظار بودجه است

‌می‌متالز - بازار سرمایه از بحث بودجه مستثنی نیست. مؤلفه مثبت بودجه سال ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه، حذف ارز ترجیحی برخی صنایع است. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند برای جلوگیری از نوسانات شدید شاخص‌ها در سال آینده، باید قوانین موجود در بورس پایدار باشد، نه اینکه هر هفته با وضع قوانین جدید مردم از تضاد منافع و تعارض قانونی و بحث‌های نظارتی سردرگم شوند.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه از بحث بودجه مستثنی نیست. مؤلفه مثبت بودجه سال ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه، حذف ارز ترجیحی برخی صنایع است. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند برای جلوگیری از نوسانات شدید شاخص‌ها در سال آینده، باید قوانین موجود در بورس پایدار باشد، نه اینکه هر هفته با وضع قوانین جدید مردم از تضاد منافع و تعارض قانونی و بحث‌های نظارتی سردرگم شوند.

دولت در شرایطی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس تحویل داد که شاخص بورس در حال ریزش بود و همین امر حساسیت لایحه بودجه در حوزه بازار سرمایه را افزایش داد. بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این لایحه در چند بخش می‌تواند روی بازار سرمایه اثرگذار باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل بازگشت مالیات نقل و انتقال سهام به بورس و افزایش نرخ گاز برخی صنایع است که اثرات منفی خواهد داشت. همچنین حذف ارزترجیحی برخی صنایع هم در این بین می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روند بازار سرمایه بگذارد.

مهم‌ترین مؤلفه مثبت بودجه، برای بازار سرمایه حذف ارز ترجیحی برخی صنایع است. حذف ارز ترجیحی به آن دسته از شرکت‌های بورس که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند، این امکان را می‌دهد که بتوانند نرخ محصولاتشان را افزایش دهند و حاشیه سود این دسته از شرکت‌ها افزایش پیدا کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه نرخ تسعیر دلار در لایحه بودجه سال آینده ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه نرخ ارز در بازار نیما به ۲۴ هزار تومان رسیده است، شرکت‌های صادرات محور فعال در بورس می‌توانند به بهبود عملکرد خود امیدوار باشند و این خبری مثبت برای بازار سرمایه تلقی می‌شود.

اکنون که مدتی از ارائه بودجه به صورت رسمی در مجلس گذشته و مباحث کارشناسی درباره آن داغ شده است، از برگزاری جلسات تخصصی با حضور کارشناسان بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس گرفته تا نشست‌های هفتگی مدیر عامل بورس با کارشناسان تا برای بهبود وضعیت بورس در سال آینده چاره‌اندیشی کنند. از این رو اکثر فعالان و سرمایه‌گذاران نگاه ویژه‌ای به بودجه سال آینده دارند. در همین رابطه امیر کاویان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «جوان» اظهار داشت: هر ساله بودجه در بازار تأثیرات زیادی می‌گذارد، به طور نمونه بودجه انبساطی می‌تواند خوش‌بینی ایجاد کند و قرار است کار‌ها رو به رشد و توسعه باشد و طرح‌های عمرانی در کشور ایجاد شود. در حال حاضر بودجه سال آینده نشان می‌دهد که عمده بودجه به موارد جاری تخصیص پیدا کرده است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بودجه بررسی شده در مجلس یک سوم از درآمدی است که دولت دارد و حدود دو سوم درآمد مربوط به شرکت‌های دولتی است که مجلس هیچ‌گونه نظارتی بر آن ندارد و این بزرگ‌ترین اشکال است. در مرحله اول، بودجه تأثیرات مخربی در بازار سرمایه گذاشت، چراکه با مواردی که در بودجه مطرح شد. در مورد عوارض صادراتی مالیات نرخ سود بنگاه‌های اقتصادی باعث شد که استقبال خوبی از بودجه نشود و فعالان بازار خوش‌بین به بودجه نباشند.

کاویان عنوان کرد: وزیر اقتصاد قول اصلاحاتی را داده است که باید بعد از مطرح شدن در مجلس منتظر چکش‌کاری باشیم. با این تفاسیر بودجه فعلی نقطه قوتی برای بازار سرمایه ندارد و به نظر می‌آید مضرات آن بیشتر از منافعش باشد.

وی گفت: این بودجه باید اصلاح شود، چون در غیر این صورت همین معدود شرکت‌های سودده که الان داریم، هم زیان‌ده می‌شوند یا سودهایشان کم می‌شود و نمی‌توانند کار‌های توسعه‌ای انجام دهند.

توصیه به سرمایه گذاران تازه وارد

کاویان در پاسخ به اینکه چه توصیه‌ای برای سرمایه‌گذار‌های تازه وارد دارید، گفت: اول اینکه سرمایه‌گذار‌ها باید دوره آموزشی ببینند، بعد اقدام به خرید موثر در بازار داشته باشند. یا از طریق سبدگردان‌های رسمی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند. وی همچنین در مورد برگشت اعتماد به بازار عنوان کرد: اول اینکه مردم باید به دولتمردان، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه اعتماد داشته باشند که اگر حرفی می‌زنند و قولی می‌دهند همان اتقاق می‌افتد و نه خلاف آن. کاویان افزود: نکته بعد در بازار سرمایه این است که احساس کنیم برای آن یک پلن دراز مدت داریم نه اینکه مدیریت لحظه‌ای و روزمرگی کنیم. از سوی دیگر باید قوانین موجود در بورس پایدار باشد، طوری نباشد که هر هفته با وضع قوانین جدید مردم از تضاد منافع و تعارض قانونی و بحث‌های نظارتی سردر گم شوند.

کاویان با بیان اینکه در حال حاضر بازار اثر روانی دارد، عنوان کرد: در چنین شرایطی مردم ترسیدند و بازار باید برای یک مدت طولانی، به طور ممتد سبز شود تا اعتماد از دست رفته مردم بازگردد. تا زمانی که مردم سهم بفروشند و قیمت سهمی که فروخته‌اند را بتوانند فردا بدون دغدغه بخرند، این اعتماد به بازار برنمی‌گردد.
فعال بازار سرمایه اظهار داشت: زمانی اعتماد در بازار حاکم خواهد شد که مردم احساس کنند اگر سهم خود را فروختند دیگر پایین‌تر از آن نمی‌توانند بخرند و دولت یا شرکت‌ها یا بنگاه‌های مالی حامی آن نرخ هستند و بازار‌سازی می‌کنند که در حال حاضر این موضوع در بازار دیده نمی‌شود.

کاویان گفت: در صورتی که این موارد لحاظ شود اعتماد به بازار سرمایه برمی‌گردد و شاهد رونق دوباره بازار سرمایه خواهیم بود.

 

منبع: جوان آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده