تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۲۴۴۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی خبر داد

دو برابر شدن سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی از محل منابع صندوق توسعه ملی

می متالز - رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: بر اساس مصوبه اخیر، سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی ازمنابع صندوق توسعه ملی از مبلغ 10 میلیارد تومان به 20 میلیارد تومان افزایش یافته است.
دو برابر شدن سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی از محل منابع صندوق توسعه ملی

به گزارش می متالز، مرتضی شهیدزاده امروز در چهل و پنجمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از فعالیت‌های مهم صندوق توسعه ملی پشتیبانی از صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی است که بر این اساس بیش از 4 هزار میلیارد تومان برای پشتیبانی از صادرات این بخش اختصاص داد.

رئیس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه از دیگر کارهای مهم صندوق توسعه ملی در زیربخش‌ها اختصاص سرمایه در گردش بود که منابع زیادی را از منابع ریالی برای سرمایه در گردش اختصاص دادیم.

وی افزود: اخیراً هم مصوب شد که سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی را دو برابر شود، بنابر این از اینجا که حداکثر سرمایه در گردش برای یک بنگاه‌ تولیدی بر اساس شاخص‌‌های اقتصادی 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، این مبلغ به 20 میلیارد تومان افزایش یافته، ضمن اینکه دوره سرمایه در گردش را 2 ساله قرار دادیم.

شهیدزاده در ادامه در ارتباط با نرخ اعطای تسهیلات بخش کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی،‌ گفت: پایین‌ترین نرخ برای این منظور 14 درصد در نظر گرفته شده که برای مناطق محروم 4 درصد زیر این نرخ است.

وی بیان داشت: در صنایع تبدیلی و تکمیلی که جزء زنجیره تولیدی بخش کشاورزی است، نرخ تسهیلات اعطایی از سوی صندوق توسعه ملی برای این بخش 16 درصد در نظر گرفته شده که این نرخ در مناطق محروم 4 درصد کمتر می‌شود.

رئیس صندوق توسعه ملی گفت: نرخ تسهیلات در صنعت و معدن هم 16 درصد و در مناطق محروم 4 درصد کمتر است.

شهیدزاده با اشاره به تفاوت صندوق توسعه ملی با حساب ذخیره ارزی بیان داشت: صندوق توسعه ملی ابتکار مقام معظم رهبری برای توسعه اقتصادی بوسیله بخش خصوصی است. در این دولت هم شخص رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور ماموریت صندوق را حل مشکلات بخش خصوصی گذاشته‌اند. 

* 80 درصد منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد

وی بیان داشت: بنابراین تلاش صندوق و هیات امنا این صندوق هم این است که 80 درصد منابع در اختیار بخش خصوصی و 20 درصد در اختیار مؤسسات عمومی غیر دولتی قرار گیرد و هیچ منبعی برای بخش دولتی در نظر گرفته نشده است. 

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی بیان داشت: یکی از مواردی که در اساسنامه و نظام نامه صندوق مطرح است، حمایت از تولید داخلی است. 

* تشکیل کانال مالی و بانکی بخشی خصوصی با حمایت صندوق

وی با بیان اینکه منابع صندوق 32 درصد از منابع نفتی تامین می‌شود، بیان داشت: اگر قرار باشد این 32 درصد به دو برابر تبدیل شود باید این منابع از منابع خارجی تامین شود بنابراین ایجاد یک  کانال مالی و بانک خصوصی بوسیله بخش خصوصی با حمایت از صندوق توسعه ملی در برنامه ما قرار گرفت و اولین درخواست ما از این جلسه این است که روی این موضوع فکر شود که با بخش خصوصی داخلی و خارجی چگونه حرکت کنیم که در این شرایط بتوانیم از امکانات مالی موجود در خارج از کشور برای توسعه اقتصادی با کمک و ادغام در منابع صندوق استفاده کنیم. 

شهیدزاده گفت: مقام معظم رهبری هدف از تشکیل این صندوق را تبدیل بخشی از منابع به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی از طریق تامین مالی، طرح‌های اقتصادی در قالب اعطای تسهیلات بانکی به بخش‌های غیر دولتی و بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در بازار پولی و مالی خارجی تعیین کرده‌اند. 

وی بیان داشت: بیش از  5 هزار میلیارد تومان تومان در 8 ماهه ابتدای امسال از،  منابع از صندوق توسعه ملی به بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات تخصیص داده شده است که 50 درصد آن سرمایه در گردش است و افزایش این رقم تا  پایان سال بستگی به منابع ورودی و اجازه دولت دارد که البته 10 درصد منابع ورودی باید به عنوان تسهیلات اختصاص داده شود.

عناوین برگزیده