تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۵۹
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۴۵۷۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سه قفله شدن وام بانک‌ها

‌می‌متالز - در حال حاضر بانک‌ها به مشتریان واجد شرایط به دلایلی مثل نبود بودجه و ضامن وامی نمی‌دهند و از متقاضیان می‌خواهند که در سال آینده برای درخواست وام مراجعه کنند. این شرایط نشان می‌دهد که پرداخت وام بانکی سه قفله شده است.

به گزارش می‌متالز، طی چند ماه گذشته پرداخت وام بانکی با مشکل مواجه شده بود. بانک‌ها با بهانه نبود ضامن و بودجه وام‌ها را با تاخیر پرداخت می‌کردند.

طی دو هفته اخیر برخی از بانک‌ها بهانه‌های مختلف را کنار گذاشته؛ پرداخت وام خود را آغاز کرده‌اند که با مصوبه جدید دولت به مشکل برخوردند و پرداخت وام‌ها را به سال آینده موکول کرده‌اند.

هفته گذشته رئیس جمهور اعلام کرد که اعتبارسنجی جایگزین ضمانت‌های بانکی در وام‌های خرد می‌شود، یعنی متقاضیان وام به معرفی ضامن نیاز ندارند و بر اساس امتیازی که از بانک می‌توانند وام دریافت کنند.

به نظر می‌رسد که بانک‌ها با این نوع ضمانت مشکل دارند، چراکه پرداخت وام در اغلب بانک‌های کشور متوقف شده است.

تکرار دوباره سه قفله شدن وام بانکی

سال ۱۳۸۴ و در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد طرح بنگاه‌های زود بازده مطرح شد. از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ دولت آن زمان ۲۷ هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرد. پس از اختلاف طهماسب مظاهری، رئیس بانک مرکزی آن زمان با وزیر کار پرداخت وام متوقف شد.

رئیس بانک مرکزی دولت احمدی‌نژاد گفته بود «من وام‌ها را سه قفله کردم» با این صحبت پرداخت وام در این دولت با شدت بسیار کمتری دنبال شد.

با بررسی وضعیت حال حاضر به نظر می‌رسد که اتفاق همان سال‌ها رخ داده و منابع بانکی برای پرداخت وام سه قفله شده است.

وام نمی‌دهیم

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که پرداخت وام در اغلب بانک‌ها سطح کشور متوقف شده است.

رئیس یکی از شعب بانکی می‌گویند: بیش از یک ماه است که وام نمی‌دهیم و این فرآیند تا پایان سال ادامه دارد. وام بانکی با نرخ چهار درصد برایمان سودی ندارد، پس بهتر است تا پایان سال وام ندهیم.

معاون یکی از شعبه‌های بانک مسکن طی ماه اخیر گفته بود که با شروع آبان ماه پرداختی‌های این بانک به مشکل برخورده است. باتوجه به وضعیت پیش آمده احتمالا تا پایان سال پرداختی جدیدی برای وام نداشته باشیم؛ بنابراین می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل عدم پرداخت وام را تضامین بانکی و عدم توجه دولت به سودآوری بانک‌ها دانست.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده