تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۶
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۴۷۰۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پلدختر گنجینه معادن گچ در ایران/صنعتی که نیازمند حمایت دولت است

‌می‌متالز - شهرستان پلدختر با داشتن ظرفیت‌های غنی معدن گچ با کیفیت برتر ظرفیت قطب تولیدی گچ در ایران وحتی دنیا را دارد.

به گزارش می‌متالز، کشور‌های چین، آمریکا و ایران بیشترین ذخایر مربوط به گچ جهان را دارا هستند و ایران بیش از ۱۰ درصد آن را تولید می‌کند.

استان لرستان و شهرستان پل‌دختر از نقاط مهم کشور ازلحاظ ذخایر گچ و آهک هستند که می‌توانند بیشتر در بازار‌های جهانی خودنمایی کنند.

گچ یک نوع ماده معدنی است که در شهرستان پلدختر به دلیل توپوگرافی خاص جغرافیایی منطقه با وسعت زیادی پیدا می‌شود و باوجود معادن زیاد شن، ماسه، گچ و آهک برای حرکت به سمت پیشرفت و توسعه در حال حرکت است.

احداث کارخانه‌های فرآوری گچ در جنوب لرستان نقش مهمی در بالفعل کردن این ظرفیت‌های بالقوه در توسعه دارند.

استان لرستان درمجموع ۹ درصد سنگ گچ کشور را به خود اختصاص داده به‌طوری‌که، ۴۴ میلیون تن ذخیره سنگ گچ در ۹ معدن شهر‌های پلدختر و خرم‌آباد وجود دارد.


صادرات ۶۰ سالانه درصد تولیدات گچ پلدختر به خارج کشور


نبی رضایی، یکی از تولیدکنندگان گچ پلدختر  بابیان اینکه تولید گچ را از کوره دستی آغاز کرده‌ایم، اظهار داشت: مرحوم پدرم در سالیان گذشته کوره دستی گچ پزی در روستای باغ جای در داشتند و من هم در همان کوچکی به دلیل علاقه‌ای که در این زمینه داشتم کنارش بودم.

وی افزود: به‌مرورزمان با ارتقا کوره‌پزی به کارخانه کوچکی، کار را ادامه دادیم و در انتها با اضافه شدن دستگاه‌های به‌روز به کارخانه میزان تولید افزایش دادیم.

این تولیدکننده گچ در پلدختر عنوان کرد: امروز گچ ناب پلدختر چه در داخل و چه بیرون از ایران طرفداران زیادی دارد، زیرا دارای کیفیتی خوب است.

وی با اشاره به نقش مهم صادرات گچ، تصریح کرد: روزانه بیش از ۴۰ تریلر محموله گچ از این کارخانه به اقصی نقاط داخل و خارج از کشور صادر می‌شود.

رضایی بیان کرد: تولیدات گچ کارخانه ما برای گچ روکار وزیر کار در ساختمان استفاده می‌شود و توانایی تولید هزار تن روزانه گچ در این کارخانه‌داریم.

این تولیدکننده گچ در پلدختر بابیان اینکه بیش از ۶۰ درصد تولیدات گچ پلدختر سالانه به خارج کشور صادر می‌شود، گفت: این تولیدات به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود و مابقی آن در استان لرستان و استان‌های هم‌جوار مثل ایلام، خوزستان و کرمانشاه صادر می‌شود.

وی بیان کرد: چند سالی است که به‌عنوان صادرکننده برتر، مدیر نمونه و واحد سبز انتخاب می‌شویم و این هم به خاطر تلاش و دقت نظری که ما و مجموعه زیر نظر نسبت به کیفیت تولید داریم.


اشتغال‌زایی کارخانه گچ جایدر


بابایی منش، یکی از کارگران مشغول در کارخانه گچ جایدر در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: خدا را شاکریم که برای پیدا کردن کار مجبور نیستم آواره تهران و شهر‌های دیگر شوم.

وی افزود: امروز تعداد زیادی از جوانان پلدختری و حتی روستا‌های اطراف به خاطر کارخانه گچ جایدر مشغول به کار هستند و زندگی خود را ادامه می‌دهند.


پلدختر طلای معدنی لرستان


خانم کلانتری، کارشناس معدن، با اشاره به اینکه پلدختر طلای معدنی لرستان است، اظهار داشت: شهرستان پلدختر به لحاظ معدن شن، ماسه، گچ و آهک دارای ظرفیت‌های توسعه‌ی فراوانی است که با برنامه‌ریزی مدون می‌شود، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی می‌تواند ماحصل عملیاتی کردن این ظرفیت‌ها در شهرستان باشد.

وی افزود: کیفیت خوب گچ پلدختر این بستر را فراهم کرده که دولت با حمایت بیشتر از سرمایه‌گذار بیشترین نفع را در این حوزه نصیب مردم کند.

کارشناس معدن عنوان کرد: در صورت بهره‌برداری از همین ظرفیت‌های موجود شهرستان در آینده یک هزار تن به‌صورت مستقیم و سه هزار تن به‌طور غیرمستقیم می‌توانند اشتغال‌زایی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: در کارخانه گچ جایدر بیش از یک هزار و ۵۰۰‪نفر اشتغال‌زایی دارند که ارزآوری بیش از ۲ میلیون دلاری برای لرستان را دارد.

کلانتری گفت: یکی از مشکلات مهم ما در ظرفیت‌های معدنی شهرستان بحث فرآوری است که هر تن سنگ گچ می‌توانیم ۸ تا ۱۰ برابر ارزش‌افزوده ایجاد کنیم، ولی امروز متأسفانه این مساله ضعیف هستیم.


سهم مطلوب پلدختر در رونق اقتصادی


حسن رضاییان، فرماندار پلدختر با اشاره به نقش مهم معادن در جهت توسعه شهرستان، اظهار داشت: در پلدختر ظرفیت و منابع بالقوه غنی مواد معدنی مانند گچ و آهک به‌وفور وجود دارد.

وی افزود: این مزیت معدنی می‌طلبد که با حمایت دولت و جذب سرمایه‌گذار، کارخانجات زیادی در شهرستان پلدختر احداث شود.

فرماندار پلدختر عنوان کرد: دو کارخانه گچ در شهرستان پلدختر مشغول به فعالیت می‌باشند که سهم خوبی در رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی دارند.

وی تصریح کرد: طرح احداثی کارخانه آهک هیدراته با حمایت ایمیدرو با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجرا است که در کنار کارخانه آهک دیگری که هم‌اکنون مشغول به فعالیت تولیدی می‌باشد می‌تواند تحولات زیادی در شهرستان ایجاد کند.

 با توجه به ظرفیت‌های مناسبی که حوزه معادن به‌ویژه گچ و آهک‌داریم دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب و حمایت از سرمایه‌گذاران، در بالفعل کردن این ظرفیت‌ها و برند سازی جهانی آن به‌عنوان ایران و لرستان اقدامات مطلوبی انجام دهد.

منبع: سفیر افلاک

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده