تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۴۸۸۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی افت شاخص هم‌ وزن با ریزش سهام در بازار سرمایه

‌می‌متالز - همواره در بازار بورس به‌ عنوان سرمایه‌گذار، پارامتر‌های مختلفی را بررسی می‌کنیم تا معامله بهتر و منطقی‌تری داشته باشیم. شاخص کل و شاخص هم وزن در بورس، یکی از معیار‌های سنجش وضعیت بازار و میزان تغییرات کلی قیمتی سهام و میزان بازدهی آن‌ها در روز است و بسیاری از تحلیلگران از آن برای تحلیل روند کلی بازار استفاده می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، میر وحید مقمیی اصل کارشناس بازار سرمایه گفت:  شاخص هم‌ وزن نیز به نوعی زیرمجموعه‌ای از شاخص کل بازار محسوب می‌شود. در بازار بورس، سهام بزرگ و کوچکی معامله می‌شوند که معاملات هرکدام نسبت به مقیاس خود تاثیری در عدد شاخص کل می‌گذارند. مثبت یا منفی شدن سهام بورس در عدد شاخص کل و شاخص هم‌ وزن، تأثیر چشمگیری می‌گذارند. در شاخص کل هم وزن، تمامی سهام به یک میزان و با یک وزن اثرگذار هستند بر این اساس می‌تواند نمای کلی از روند سهام در روز را نشان دهند. عدد شاخص قیمت هم‌وزن در بورس می‌تواند معیاری برای سنجش میزان بازدهی و یا افول بازار باشد.

وقتی شاخص هم وزن مثبت باشد به این معنی است که اکثر سهام متوسط و کوچک بازار در آن روز مثبت هستند؛ بنابراین عدد شاخص هم وزن می‌تواند معیار مهمی برای تحلیل بازدهی کلی اکثر سهام بازار باشد که همواره از طرف تحلیلگران بورسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

شاخص کل هم وزن به نوعی روند کلی بازار را واقعی‌تر از شاخص کل نشان می‌دهد. به واقع شاخص هم وزن، رشد کلی بازار را به دور از تفکیک میان سهام بزرگ، کوچک و متوسط در نظر می‌گیرد.

تجربه ریزش بازار از اواسط سال گذشته تا امروز می‌تواند کمک قابل توجهی در مقایسه شاخص کل هم وزن و سهام بازار نماید. با بررسی‌های صورت گرفته میانگین افت بازار در شاخص کل هم وزن ۴۱%بوده است. درصد مورد اشاره در طی مسیر ۱۸ ماهه خود افت و خیز‌هایی داشته که تا اینجای کار به میانگین و نتیجه نهایی آن اشاره شده است. در مقایسه با شاخص هم وزن سهام بازار در اکثر موارد با میانگین افت ۷۰% همراه بوده است. البته این درصد در برخی سهام ۸۰% تا ۸۵% بوده است و در برخی موارد ۳۰%تا ۳۵%.

با توجه به تصویر (الف) می‌توان اینطور نتیجه گرفت که میانگین افت اکثر سهام بازار در مقایسه با شاخص کل هم وزن تقریبا دو برابر بوده است. البته استثنا‌هایی هم در سهام بازار که این میزان افت را تجربه نکرده باشند هم وجود داشته، اما غالب سهام بازار از همان میانگین اشاره شده پیروی کرده اند. شاخص کل نیز در این مدت با میانگین افت ۴۲%همراه بوده است. پایینترین درصد افت شاخص کل در این بررسی ۴۸%بوده است که با رشد بازار این عدد به ۴۲%کاهش یافته است.

با توجه به تصویر (ب) میتوان اینطورعنوان نمود که با اینکه نسبت میزان افت در شاخص کل و شاخص هم وزن تقریبا برابر است، اما روند حرکتی شاخص هم وزن واقعی‌تر از شاخص کل به نظر میرسد. برای درک بیشتر موارد اشاره شده تعدادی از نمودار‌های سهام بازار را تقدیم میکنیم که در ادامه به نظرتان خواهد رسید: شستا با میانگین افت ۶۵%. البته شستا افت ۷۵%را هم تجربه کرده بود که در ادامه با رشد قیمت این میزان افت را کاهش داد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده