به گزارش میمتالز، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با طرح این سوال که آیا در احداث پروژههای ریلی اولویتبندی داریم در خصوص جزئیات پروژههای ریلی که سال آینده به بهرهبرداری میرسد گفت: این اولویتبندیها شکل گرفته و در راستای تامین اهداف توسعهای کشور است. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از سال ۸۴ به بعد که احداث شد به نیابت از وزارت راه توسعه بخش ریلی را در دست گرفته و این حرکت توسعهای را آغاز کرده است و سه رویکرد در طرحهای ریلی داریم. اولویت اول، توسعه کریدور شمال - جنوب، اولویت دوم، توسعه کریدور شرق به غرب و اولویت سوم، توسعه زیرساختهای ترانزیتی است. معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، کریدور شمال- جنوب را ۱۳ هزار کیلومتر و از بندر بمبئی هند تا هلسینکی پایتخت فنلاند عنوان و اظهار کرد: بخش بندرعباس تا آستارای آن در ایران قرار دارد که راهآهن بندرعباس تا رشت احداث شده و از رشت یک شاخه به دریای خزر شامل بنادر کاسپین و انزلی و یک شاخه دیگر به آستارا برای اتصال به شبکه ریلی آذربایجان میرود.
خطیبی با اشاره به احداث خط آهن قزوین - رشت گفت: این خط آهن که مهمترین، سختترین و سنگینترین بخش این مسیر بود، به طول ۱۶۴ کیلومتر در سال ۹۷ احداث شده و یکی از شاهکارهای مهندسی کشور است. در ادامه، دو مسیر داریم: یکی به سمت انزلی و کاسپین و دیگری آستارا که مسیر رشت - آستارا بسیار پیچیده و سنگین است. معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مسیر رشت- کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر را دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دانست و افزود: امیدواریم این خط آهن طی شش ماه نخست سال آینده به بهرهبرداری برسد که با افتتاح آن کریدور شمال- جنوب به صورت ترکیبی از بندرعباس تا بندر کاسپین و سپس با کشتی رو-رو به سمت روسیه تکمیل اجرایی خواهد شد. وی پروژههای ریلی در دنیا را ابرپروژه دانست و ادامه داد: راهآهن رشت- آستارا از جمله این ابرپروژهها است که به ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. اجرای این پروژه آغاز شده، ولی تامین مالی آن زمانبر است بهخصوص که ظرفیتهای بودجه عمرانی قانون بودجه سنواتی، پاسخگوی تامین مالی آن نیست. خطیبی درباره پروژه راه آهن چابهار- زاهدان تصریح کرد: از محل صندوق توسعه ملی، منابع آن تامین شده و پروژه به سرعت در حال اجرا است. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ این پروژه به بهرهبرداری برسد. وی با تاکید بر اینکه در صورت تامین منابع این امکان را داریم که سال آینده هزار کیلومتر پروژه ریلی به مردم تقدیم کنیم گفت: از سه روش فاینانس داخلی، فاینانس خارجی و تهاتر، پروژه راه آهن رشت - آستارا تامین مالی میشود که در حال مذاکره برای نهایی کردن این ظرفیتها هستیم. همچنین در راهآهن گرگان- بجنورد- مشهد از ظرفیتهای ماده ۵۶، فاینانس و تسهیلات بانکی استفاده میشود. فقط پروژه چابهار- زاهدان بود که از ظرفیت صندوق توسعه ملی ساخته شد و با پیشرفت ۵۷درصدی در حال احداث است. بدون تحقق منابع مالی امکان آغاز پروژههای ریلی وجود ندارد.
منبع: دنیای اقتصاد