تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۵
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۴۹۰۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

وعده تولید فولاد سبز یک استارتاپ تا سال ۲۰۲۵ با داغ شدن مسابقه کربن زدایی در صنعت فولاد

‌می‌متالز - بازیگر جدیدی در صحنه فولادسازی با آلایندگی صفر ظاهر شده است که وعده داده که می‌تواند تا سال ۲۰۲۵، مقادیر بالایی فولاد سبز تجاری را بدون استفاده از هیدروژن ارائه دهد.

به گزارش می‌متالز، هیدروژن تولید شده با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، معروف به هیدروژن سبز، به عنوان منبع انرژی و یک واکنش دهنده برای جایگزینی زغال کک شو در فرآیند‌های فولادسازی مورد استقبال قرار گرفته است. اما یک شرکت استارت آپ آمریکایی وعده داده که می‌تواند در طی سه سال آینده فولادسازی سبز را بدون استفاده از هیدروژن، زغال سنگ یا حتی کوره بلند به واقعیت تبدیل کند.

این شرکت که بوستون متال نام دارد از فناوری موسوم به الکترولیز اکسید مذاب (MOE) بهره می‌گیرد که از برق تجدیدپذیر برای تبدیل سنگ آهن به فلز مذاب استفاده می‌کند.

پروفسور دونالد سادووی از مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) حدود یک دهه را صرف استفاده از این فناوری کرده است که به طور گسترده در تولید آلومینیوم استفاده می‌شود و اخیراً در فولادسازی نیز کاربرد‌هایی را داشته است. وی معتقد است که این فرآیند کارآمدتر از فولادسازی در کوره بلند می‌باشد.

پروفسور سادووی اظهار داشت: با فناوری MOE می‌توانیم با سنگ آهن شروع کنیم و در یک مرحله مستقیماً به فلز مذاب دست یابیم و در نهایت به عملیات پایین دستی مانند ریخته گری یا نورد وارد شویم.

سال گذشته شرکت سوئدی SSAB اولین محموله تجاری فولاد سبز تولید شده با هیدروژن را به شرکت خودروسازی ولوو تحویل داد. این شرکت انتظار دارد از سال ۲۰۲۶ فولاد سبز را در مقادیر صنعتی تولید نماید.

بوستون متال در حال کار در چارچوب زمانی مشابه است و امیدوار است تا اواسط این دهه اولین کارخانه خود را در ایالات متحده تأسیس کند.

آدام راووردینک، معاون توسعه تجارت این شرکت گفت: بازار هیدروژن چند سالی است که در حال توسعه است. ما در نقطه‌ای قرار داریم که انرژی‌های تجدیدپذیر با قیمت‌های بالایی عرضه می‌شوند که این امر اهمیت هیدروژن سبز را بیش از پیش نمایان می‌سازد. او مطمئن است که برقی سازی فرآیندها، کارآمدترین راه برای تولید فولاد در دراز مدت خواهد بود.

خرید شرکت‌های استرالیایی بوستون متال سال گذشته ۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و حامیانی از جمله غول معدنی استرالیا BHP را پشت سر خود داشت.

آقای راووردینک گفت: ما در حال مذاکره با BHP و برخی دیگر از شرکت‌ها در مورد چگونگی استفاده از این فناوری در استرالیا هستیم. بلواسکوپ استیل یکی از شرکت‌هایی است که در حال مذاکره با بوستون متال می‌باشد.

بزرگترین فولادساز استرالیا ۱۵۰ میلیون دلار در راستای کربن زدایی فعالیت‌های خود سرمایه گذاری کرده است، اما ادعا می‌کند که هنوز از نظر تجاری، برای دستیابی به فولادسازی سبز با دوام چندین دهه زمان نیاز است.

سال گذشته، این شرکت برای ساخت یک کارخانه آزمایشی فولاد سبز، از جمله ساخت اولین الکترولیز هیدروژنی خود، وارد مشارکت شد.

با این حال، بلواسکوپ تخمین می‌زند که برای راه‌اندازی یک کوره بلند هیدروژنی در پورت کمبلا، ۱۵ برابر برقی که در حال حاضر مصرف می‌کند، نیاز است. این شرکت متعهد به ارتقاء کوره بلند ۷۰۰ میلیون دلاری خود در پورت کمبلا شده است.

پروفسور جان پای از دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید که هنوز موانع قابل توجهی برای رسیدن به فولاد بدون آلایندگی با قابلیت تجاری سازی وجود دارد. برخی از آن‌ها موانع مربوط به باز طراحی فرآیند‌ها و جنبه‌های پایداری و قابلیت اطمینان به آن‌ها می‌شود، در حالی که ما هنوز کیلومتر‌ها با تجاری سازی هر یک از فرآیند‌ها فاصله داریم.

پروفسور Pye معتقد است مدتی طول می‌کشد تا مهندسان این صنعت بتوانند جایگزین‌هایی را برای کوره‌های بلند با سوخت زغال سنگ پیدا نمایند. آن‌ها باید ریسک این روش‌های جایگزین را مدیریت کنند.

منبع: کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده