تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۱
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۵۰۷۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

کاهش خروج سرمایه حقیقی‌ها و انتظار رشد شاخص بورس

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش خروج نقدینگی حقیقی‌ها گفت: روند معاملات بورس طبیعی است و فعالان انتظار رشد بیشتر شاخص بورس را دارند که در مسیر برآیند نوسانات رخ خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، مهدی سوری با اشاره به کاهش شدید قیمت سهام شرکت‌ها در بازار اعلام کرد: افزایش سودآوری و سطح قیمتی شرکت‌ها به حدی رسیده که دیگر کسی انتظار ریزش شدید بورس را ندارد. همین امر منجر به کاهش تمایل سهامداران برای فروش و عرضه سهام شد.

رشد ارزش سهام شرکت‌ها نیازمند ورود نقدینگی به بازار سرمایه است. به دلیل ابهامات موجود و نیز ترس ایجاد شده بین سهامداران، نمی‌توان چندان انتظار ورود گسترده نقدینگی به بازار را داشت. این مسایل باعث شد بازار سرمایه برای مدتی در حالت بلاتکلیفی بماند و تحت تاثیر افت و خیز‌هایی که در این زمان تجربه کرد در محدوده‌های ۱.۲ و ۱.۶ میلیون واحد در نوسان قرار بگیرد.

تجربه نشان داده، ارزندگی سطح قیمت‌ها در سهام شرکت‌ها می‌تواند برای مدت زمان طولانی تداوم داشته باشد. مگر آنکه به دنبال اتخاذ تصمیمات مسوولان، اتفاقاتی رخ دهد که اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها باشد. با توجه به کاهش خروج نقدینگی پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه ثبات نسبتا معقولی را تجربه کند. در وضعیت فعلی، روند معاملات بورس طبیعی است و هیچ یک از فعالان پیش‌بینی و انتظار رشد یا ریزش شدید را ندارند. شاخص بورس در موقعیتی قرار گرفته که همه فعالان انتظار رشد بیشتر آن را دارند و این اتفاق در مسیر برآیند نوسانات رخ خواهد داد.

بار‌ها پیشنهادات مختلف برای خروج بازار از رکود ارائه شده که در صورت اجرای آن می‌توان شاهد روز‌هایی بهتر بود. اکنون تلاش بر افزایش آگاهی عمومی و آموزش نسلی برای یادگیری بهتر بازار‌های مالی و اقتصاد است.

در دولت سیزدهم اقدامی انجام نشده که منجر به شتاب روند نزولی بازار شود، اما بهتر بود برخی از وعده‌ها از سوی دولت فعلی داده نمی‌شد. در این میان مردم باید این موضوع را در نظر بگیرند که مشکلات اقتصاد ساز و کاری نیست که یک شبه قابل حل کردن باشد.


پیش بینی روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۱


بازار سرمایه در صورت ثبات شرایط فعلی اقتصاد می‌تواند برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ مناسب باشد، اما نباید انتظار رشد‌های چند برابری داشت. بازار سرمایه می‌تواند بازدهی بالاتری را از تورم در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.

بسیاری از عوامل باید دست به دست یکدیگر دهند تا بتوان شاهد رشد شتابان دو سال گذشته شاخص بورس بود. سرمایه‌گذاران زمانی در اقتصاد ایران برنده خواهند بود که بتوانند با حضور مداوم در یک بازار، بازدهی بالاتر از تورم را کسب کنند. سهامداران مقصر ضرر‌های متحمل شده در سال ۹۸ و ۹۹ نیستند بلکه تحت تاثیر دعوت‌های انجام شده از سوی دولت قبل و نیز بدون هیچ اطلاع و آگاهی از نحوه معاملات، تصمیم به سرمایه‌گذاری در این بازار گرفتند.

سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی باید انجام شود که سودآوری، توجیه کننده قیمت سهام آن‌ها است و از شرایط مساعدتری نسبت به سود بانکی برخوردارند. بازار‌ها و سهام شرکت‌ها بر اثر سه عامل سودآوری شرکت‌ها، دارایی و اقدامات حمایتی در مسیر رشد قرار می‌گیرند. به هر میزان سرمایه گذاری براساس سودآوری شرکت‌ها انجام شود، ریسک سرمایه گذاری با کاهش همراه خواهد شد. خرید سهام شرکت‌ها براساس دارایی آن‌ها باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود. سهامداران باید پرتفوی معقولی از سهام شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری پیش رو قرار دهند تا قادر به کسب بازدهی معقولی از این بازار باشند.


مقایسه نگاه سرمایه گذاری در بازار پول و بازار سرمایه


بازار پول، کوتاه‌مدت و بازار سرمایه به عنوان بازاری بلندمدت برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. اما زمانی که نگاه افراد به این دو بازار خارج از عرف و پایه اقتصادی باشد بطور حتم با ضرر و زیان‌های سنگین مواجه خواهند شد. افرادی که سرمایه‌ها را برای مدت طولانی در بانک نگهداری می‌کنند از تورم عقب می‌مانند و ارزش اصل پول را از دست خواهند داد. در مقابل افرادی که نگاه کوتاه مدت به بازار سرمایه داشته باشند دچار ضرر و زیان می‌شوند.

افرادی که قادر به کسب سود کلان از بازار سرمایه بودند برای بلندمدت حضور داشتند و سرمایه‌ها را در این بازار حفظ کرده‌اند، اما این بدین معنا نیست که سرمایه گذاری در هرگونه سهامی می‌تواند در بلندمدت سود بالایی را در اختیار سهامداران قرار دهد. افرادی که به دنبال حضور بلندمدت در بورس هستند باید متغیر‌های بنیادی را در نظر داشته باشند و براساس آن پرتفوی سرمایه گذاری را طبق فرصت و تهدید‌های موجود بهینه یابی کنند. در این صورت می‌توانند سود مطلوبی را از این بازار کسب کنند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده