تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۵۱۰۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کارخانه سیمان "دهلران" بعد از ۱۷ سال همچنان در بلاتکلیفی است

‌می‌متالز - کارخانه سیمان دهلران؛ بعد از ۱۷ سال همچنان در بلاتکلیفی است. مسئولان استانی ناتوان از حل مشکلات آن از ارجاع پرونده برای تعیین تکلیف به دبیرخانه ملی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سخن می‌گویند.

به گزارش می‌متالز، ۱۷ سال پیش کلنگ پروژه‌ای در شهرستان دهلران به زمین زده شد تا این شهرستان را صاحب بزرگترین و مهمترین پروژه صنعتی کند. پروژه‌ای که به رغم صد‌ها میلیارد تومان هزینه همچنان در کُما به سر می‌برد و تمام تلاش‌ها برای احیای آن و بازگشت به چرخه فعالیت ناکام مانده است.

این پروژه"کارخانه سیمان دهلران" نام دارد با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، حدود ۳۰ میلیون یورو هزینه ارزی و افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ورود ماشین آلات و تجهیزات آن به کشور به درد بی درمانی مبتلا است که ورود ریاست قوه قضائیه برای درمان دردش نیز چاره ساز نشده است.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در سفر خود به استان ایلام "دستورات لازم برای از سرگیری عملیات اجرایی پروژه صادر و به سازمان بازرسی استان دستور داده شد تا این مهم را پیگیری کنند. " در تعاقب این دستور مهدی اصلانی رئیس بازرسی کل استان ایلام به دهلران رفت و به صورت میدانی موضوع را بررسی و در آن زمان به خبرنگاران گفت: "در سفر چندی پیش، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دستورات لازم برای از سرگیری عملیات اجرایی پروژه صادر و به سازمان بازرسی استان دستور داده شد تا این مهم را پیگیری کنند. خوشبختانه پیگیری‌های نتیجه داد و عملیات اجرایی این پروژه با حضور سرمایه‌گذار، جانشین دادستان و مسئولان مربوط آغاز شده‌است. "

فعالیت این کارخانه آغاز نشد و "رسول شفیعی" مدیر کارخانه سیمان دهلران در بیان علت، همراه نبودن بانک عامل را دلیل اصلی نافرجامی کارخانه سیمان دهلران عنوان کرد و گفت: "مشکلات زیادی از ناحیه بانک عامل برای پروژه ایجاد شده و بسیاری از اموال و حساب‌های بانکی توقیف‌شده است. " و تا زمان رفع این مشکلات امکان فعالیت مجدد ممکن نخواهد بود.

بررسی آخرین وضعیت کارخانه سیمان دهلران و، اما و اگر‌های این پروژه که نیازمند اجرای ماده ۲۰ جهت رفع مشکلات است و نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است و اختلاف بین سرمایه گذار و بانک عامل نیز تاکنون بی نتیجه بوده است.

هر چند "حسن بهرام نیا" استاندار ایلام در تاریخ ۵ دیماه ۱۴۰۰ نیز بر این نکته تاکید داشت که کارخانه سیمان دهلران "باید در اولویت کار‌های فرماندار ویژه باشد"، اما اخبار جدید از آخرین وضعیت این کارخانه حکایت از آن دارد که توان مسوولان استانی برای فرجام کارخانه سیمان دهلران نتیجه بخش نیست و ارجاع موضوع نیازمند اتخاذ تصمیم در سطح ملی است که "رضا محمدرحیمی" مدیرکل سازمان صمت ایلام نیز بر آن صحه گذاشته و در این ارتباط بیان داشت: "بررسی و تصمیم گیری درباره نحوه پرداخت بدهی و تأمین اعتبار راه اندازی این کارخانه در دستور کار جلسه دبیرخانه ملی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در تاریخ ۲۲ اسفند بررسی و سپس در جلسه اصلی با حضور وزیر صمت، سایر وزرا و مدیران کشوری مطرح می‌شود. "

امید است تصمیم گیران کشور در سطح ملی بتوانند چاره‌ای برای درد کارخانه سیمان دهلران که میلیارد‌ها تومان هزینه صرف آن شده است بعد از ۱۷ سال بیندیشند و در زمانی که بازار تشنه محصول این کارخانه‌است چرخ تولید را در این کارخانه به حرکت درآورند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده