تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۲۰
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۳۷۰۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

همه چالش‌های یک پروژه ناتمام به نام کارخانه سیمان دهلران / لزوم پیگیری مسوولان برای بازگشایی بعد از ۱۷ سال

‌می‌متالز - کارخانه سیمان دهلران که حدود ۱۷ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، هنوز افتتاح نشده است؛ این درحالی است که که رئیس قوه قضا در سفر اخیر خود به ایلام هرچه زودتر خواستار بازگشایی این کاراخانه شدند.

به گزارش می‌متالز، کلنگ تاسیس کارخانه سیمان دهلران از سال ۸۳ به زمین خورده، اما بعد از گذشت ۱۷ سال از عملیات اجرایی آن، کارخانه سیمان دهلران به تازگی و پس از دستور صریح قوه قضائیه توانست تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد. این پروژه حدود ۳۰ میلیون یورو هزینه ارزی و افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی داشته و ماشین آلات و تجهیزات وارداتی آن سالیان مدیدی است که بلاتکلیف مانده‌اند.

ماجرای این پروژه از آنجا شروع شد که کلنگ احداث آن از سال ۸۴ به زمین زده شد به امید اینکه تسهیلات بانکی به موقع به دست مجری طرح برسد؛ اما تا سال ۸۶ به دلیل عدم همکاری بانک و عدم تزریق تسهیلات نتوانست عملیات اجرایی آن شروع شود. در نهایت با دو سال تاخیر عملیات اجرایی آن آغاز شد، اما سپس بعد از گذشت چند سال مجددا رها شد و کماکان به مرحله بهره برداری نرسیده است.


بعد از آن تاخیر دو ساله از طرف بانک برای پرداخت تسهیلات و سپس رد شدن از فیلتر بانک و در نهایت کسب تسهیلات مورد نیاز طرح، مجری این پروژه آنرا به حال خود رها کرد و این پروژه مهم در دهلران که می‌توانست سبب اشتغالزایی برای صد‌ها نفر شود در سایه عدم نظارت‌ها و بی‌تدبیری‌ها به دست فراموشی سپرده شد. تا اینکه به تازگی جلساتی در این خصوص برگزار و مصوب شد بر اساس ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید، مشروط بر این‌که گروه سرمایه‌گذار هزینه‌های مابقی قسمت‌های اجرا نشده‌ی پروژه را در حسابی در بانک ملت واریز کنند، به کار گرفته شود و در صورت عدم انجام این مصوبه توسط سرمایه‌گذار، بانک عامل مجاز به آغاز فرآیند تملیک مزایده و واگذاری به سرمایه‌گذاران جدید می‌شود.


پروژه سیمان دهلران تا سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود


در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان و طولانی شدن تکمیل بیش از حد این واحد صنعتی با پیگیری‌های مکرر مجموعه دستگاه قضایی، دادستانی، اداره صنعت، معدن و تجارت و همچنین با پیگیری‌های نماینده مجلس حوزه جنوب مجری این طرح اعلام داشته که این پروژه را تا سال آینده یعنی ۱۴۰۱ تکمیل کند.

اصلانی بازرس کل استان ایلام در حاشیه بازدید از این واحد تولیدی بیان داشت: حسب دستور ریاست قوه قضاییه، تاکیدات و ارشادات مقامات سازمانی، گزارش آخرین وضعیت این کارخانه، بدهی بانکی و مشکلات و موانع موجود و راهکار‌های پیشنهادی برای برون رفت از وضعیت موجود به سازمان بازرسی کل کشور در آن زمان ارسال شد.

وی افزود: نظارت مدیران دولتی اعم از بانک و دستگاه حوزه صنعت در روند پیشرفت طرح در سال‌های گذشته ضعیف بوده و انتظار می‌رفته تا مجری طرح جدی‌تر پای کار می‌آمد و طرح را سریع‌تر جمع می‌کرد.

بازرس کل استان ایلام تاکید کرد: مجری طرح باید پای کار بیاید و با جدیت و قاطعیت همراهی کند.

اصلانی گفت: اگر مجری به تعهدات عمل کند، همکاری لازم از سوی دستگاه‌های مسوول ارائه خواهد شد در غیر این صورت مطابق قانون دستگاه‌های بازرسی و قضایی با این مساله برخورد خواهند کرد.

وی اضافه کرد: برای بهره مندی طرح کارخانه سیمان دهلران از ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید مبلغی بین ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار میلیارد ریال به نفع مجری طرح خواهد بود؛ به شرط اینکه این واحد را تکمیل و واحد را بهره برداری و فعال کند، طبق شرایط قانونی می‌تواند از این مزیت اگر شرایطش را داشت استفاده کند.

بازرس کل استان ایلام تصریح کرد: البته این موضوع به این معنی نیست این مبلغ و مزیت در اختیارش قرار بگیرد و بعد هم در عمل ما شاهد باشیم که استمرار توقف مراحل تکمیل و بهره‌برداری طرح و رکود تولید ادامه داشته باشد.


مهم‌ترین پروژه ایلام


مهم‌ترین پروژه شهرستان دهلران که صد‌ها میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده، بیش‌از ۱۶ سال است که بلاتکلیف رها شده و مجریان آن تا همین چندی پیش اقدامی جهت تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه انجام نمی‌دادند. در سفر چندی پیش، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دستورات لازم برای از سرگیری عملیات اجرایی پروژه صادر و به سازمان بازرسی استان دستور داده شد تا این مهم را پیگیری کنند. خوشبختانه پیگیری‌های نتیجه داد و عملیات اجرایی این پروژه با حضور سرمایه‌گذار، جانشین دادستان و مسوولان مربوط آغاز شده‌است.

مدیرعامل کارخانه سیمان دهلران در آئین آغاز به کار این پروژه اظهار داشت: مشکلات زیادی از ناحیه بانک عامل برای پروژه ایجاد شده و بسیاری از اموال و حساب‌های بانکی توقیف‌شده است. رسول شفیعی با بیان این‌که این پروژه برای اجرایی شدن نیازمند اجرای ماده ۲۰ جهت رفع مشکلات است، اضافه کرد: با راه‌اندازی این کارخانه علاوه‌بر ایجاد اشتغال مستقیم شاهد راه‌اندازی اشتغال‌های جانبی نیز خواهیم بود.


لزوم پیگیری مسوولان


یکی از کارگران این پروژه درباره روند ساخت این کارخانه می‌گوید: امید است با تعامل دستگاه‌های اجرایی و سرمایه‌گذار، پروژه مذکور در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد و تکلیف این پروژه و کارگران آن پس‌از چندین سال بلاتکلیفی مشخص شود. تلاش مسوولان استانی و شهرستانی برای پای کار آوردن سرمایه‌گذار برای حل مشکلات موجود این کارخانه و استفاده از ماده ۲۰ رفع موانع تولید هم تاکنون سبب نشده که بانک عامل همکاری لازم را داشته باشد و همین موضوع سبب شده که در سفر اخیر حجت الاسلام محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه به استان ایلام، سازمان بازرسی مامور بررسی کار این کارخانه برای تعیین تکلیف این کارخانه شود بعد از پیگیری‌ها توسط سازمان بازرسی و تهیه گزارش و همکاری مسوولان اجرایی و دستگاه قضایی امروز در آئینی شاهد از سرگیری عملیات اجرایی پروژه بودیم که امیدواریم این بار این پروژه به سرانجام برسد و متولیان با نظارت دقیق این کار را هم برای رونق تولید و هم اشتغال در منطقه را فراهم و قصه ناتمام کارخانه سیمان را برای همیشه تاریخ با تکمیل شدن آن تمام کنند.

راه اندازی کارخانه سیمان دهلران که بیش از ۱۷ سال راکد است از مطالبات اصلی مردم منطقه دهلران است و در این راستا با هماهنگی استانداری و دستگاه‌های مربوطه، مدیریت بانک ملت در مرکز و با همراهی نماینده استان در مجلس شورای اسلامی و بازرسی کل، مقرر شده مجری طرح و مدیران شرکت ضمن عمل به تعهدات برای اتمام طرح در بازه زمانی مشخص و تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اتمام عملیات اجرایی پروژه و تودیع این مبلغ نزد بانک ملت، ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید اجرا شود. امیدواریم همان طور که رئیس قوه قضائیه دستور داده شاهد باگشایی این کارخانه مهم در اوایل سال آینده باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده