تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۷۹۸
کد خبر: ۲۶۸۸۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اختلاف سرمایه گذار و بانک عامل، ۱۷ سال کارخانه سیمان دهلران را زمین گیر کرد/ برای حل اختلافات به دنبال ریش سفید باشیم!

‌می‌متالز - علی‌رغم بازدید‌ها و دستور‌های پیگیری از سوی مسوولین کشوری و استانی به منظور رسیدگی به مسائل و مشکلات کارخانه سیمان دهلران کماکان این پروژه پس از ۱۷ سال به بهره برداری نرسیده و اختلاف بین سرمایه گذار و بانک عامل آن را زمین گیر کرده است.

به گزارش می‌متالز، چندی پیش مخاطبان فارس سوژه‌ای را با عنوان «کارخانه سیمان دهلران همچنان بلاتکلیف است!» را در سامانه فارس من به ثبت رساندند از این رو خبرنگاران فارس برآن شدند تا به موضوع رسیدگی کنند.

۱۶ سال از عملیات اجرایی کارخانه سیمان دهلران می‌گذرد؛ این پروژه حدود ۳۰ میلیون یورو هزینه ارزی و افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی داشته و ماشین آلات و تجهیزات وارداتی آن سالیان مدیدی است که بلاتکلیف مانده‌اند.

کلنگ احداث آن از سال ۸۴ به زمین زده شد به امید اینکه تسهیلات بانکی به موقع به دست مجری طرح برسد، اما تا سال ۸۶ به دلیل عدم همکاری بانک و عدم تزریق تسهیلات نتوانست عملیات اجرایی آن شروع شود.

کارخانه سیمان شهرستان دهلران علیرغم وعده‌های مسؤولین برای راه‌اندازی چندین سال است که هیچ اتفاقی در آن رخ نداده و فقط سرمایه زیاد آن هدر می‌رود؛ می‌طلبد مدیران استان نسبت به چرخه این کارخانه به مدار تولید اقدام کنند.

شهرستان مرزی دهلران که دورترین نقطه به مرکز استان وجود دارد و بیکاری نسل جوانان در آن به شدت افزایش یافته می‌توان با دست همت سرمایه گذاران برای احداث صنایع تولیدی نور امیدی برای جوانان و مردم این دیار به وجود آورد.

یکی از صنایع تولیدی، کارخانه سیمان دهلران است که با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد همچنان بلاتکلیف و وارد مدار تولید نشده است این در حالی است که بازدید‌های مسؤولین کشوری و استانی از این طرح مهم هیچ تاثیری بر پیشرفت آن نداشته است.

این پروژه بنا بود به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای حدود ۳ هزار نفر ایجاد اشتغال کند، اما ۱۷ سال است گه تکمیل نشده است.

اختلاف سرمایه گذار و بانک عامل، ۱۷ سال کارخانه سیمان دهلران را زمین گیر کرد/ برای حل اختلافات به دنبال ریش سفید باشیم!

کارخانه سیمان دهلران در بلاتکلیفی

رضایی یکی از شهروندان دهلرانی گفت: کارخانه سیمان دهلران سال‌هاست کلنگ زنی شده، اما مسائلی دست به دست هم داده که این پروژه مهم به بهره‌برداری کامل نرسد و همچنان بلاتکلیف بماند.

وی افزود: سرمایه‌گذاری میلیاردی در این پروژه و به کما رفتن ابدی خطوط تولیدی در آن موجب شده تا سرمایه‌گذار با فرسوده شدن و از رده خارج شدن قطعات رو به رو شود و ممکن است دستگاه‌ها را به صورت اوراقی به فروش برساند و کورسوی امید را خاموش کند؛ باید مسوولین دست همت و حمایت را بالا بزنند و اقدامات سریعی در خصوص راه اندازی این پروژه مهم انجام دهند.

اختلاف سرمایه گذار و بانک عامل، ۱۷ سال کارخانه سیمان دهلران را زمین گیر کرد/ برای حل اختلافات به دنبال ریش سفید باشیم!

کسی به دستور مسوولین استانی و کشوری اهمیت نمی‌دهد!


محمدی یکی دیگر از شهروندان دهلرانی گفت: از زمان سفر ریاست قوه قضاییه به ایلام زمان زیادی نگذشته که به رئیس سازمان بازرسی استان دستور پیگیری و به سرانجام رسیدن این پروژه مهم را در کمترین زمان ممکن داده، اما متاسفانه همچنان مشکل پابرجاست و اتفاقی رخ نداده است.

وی ادامه داد: کارگران و مردم شهرستان دهلران به کجا صدای مظلومیت خود را برسانند؟ چرا تکلیف این کارخانه هنوز مشخص نشده است؟ امیدواریم با عنایت ویژه مسوولین استان به این پروژه بتوانیم در بازار آشفته سیمان کشور که باعث مشکلاتی برای تولیدکنندگان و مردم شده آرامشی ایجاد شود.

اختلاف سرمایه گذار و بانک عامل، ۱۷ سال کارخانه سیمان دهلران را زمین گیر کرد/ برای حل اختلافات به دنبال ریش سفید باشیم!

مشکل اصلی به سرانجام نرسیدن


ولی باج، معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت استان ایلام گفت: مشکل اصلی بین سرمایه گذار و بانک عامل است که متقاضی عملکرد کند رویه اداری توسط بانک را اذعان دارد، اما بانک عامل درخواست مجدد ارزیابی طرح را دارد که باید توسط گروهی از کارشناسان انجام تا یک بخشی از اسناد آزاد شود، اما هنوز بانک نتیجه را اعلام نکرده است.

وی افزود: ۱۰ درصد برای تکمیل کارخانه باقی‌مانده و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است که این طرح کاملا به بهره برداری برسد، ولی بانک دارایی‌های سرمایه گذار را به علت بدهی مسدود کرده و ما پیگیری موضوع هستیم که بخشی از اسناد آزاد تا سرمایه گذار بتوانند از طریق فروش طرح را به اتمام برساند.

معاون اداره صمت ایلام ادامه داد: مصوبه کارگروه ملی برای این طرح مهم گرفته شده تا مشکل بین بانک عامل و سرمایه گذار مرتفع شود.

باج تصریح کرد: اراده جدی از طرف اداره صمت و مجموعه دولتی در استان برای رفع این مشکل وجود دارد و باید از طرف سرمایه گذار و بانک هم تلاشی در این زمینه انجام بگیرد، ولی ممکن است این کار زمانبر باشد.

اختلاف سرمایه گذار و بانک عامل، ۱۷ سال کارخانه سیمان دهلران را زمین گیر کرد/ برای حل اختلافات به دنبال ریش سفید باشیم!


سازمان بازرسی مشکلات و ایرادات را به متولیان امر منعکس کرده است


اصلانی مدیرکل سازمان بازرسی استان ایلام گفت: گزارشات سازمان بازرسی درباره ایرادات و مشکلات این پروژه به قوه قضاییه، دولت و استانداری منعکس شده و بازرسی وظیفه قانونی را انجام داده و برای به سرانجام رسیدن باید مسوولین استانی و دولتی تصمیم‌گیری کنند.

وی تصریح‌کرد: مشکل اصلی این است که اولا سرمایه گذار پای کار باشد و اگر نیست باید جایگزین شود این موارد باید با یک اراده جدی از طرف مسؤولین ارشد استان انجام و رفع شود.

امیدواریم که مشکل اصلی این طرح بزرگ هر چه سریعتر از طرف مسوولین استان، نماینده حوزه جنوبی استان با پیگیری و رایزنی با مسوولین بانک عامل کشور برطرف شود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده