تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۸
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۵۳۱۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قدردانی عضو مجمع نمایندگان البرز از وزارت صمت پیرو هدف‌گذاری چهار ساله توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال

‌می‌متالز - نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در مجلس‌شورای‌اسلامی در نشست مشترک مجمع نمایندگان و استاندار البرز با وزیر صمت از اقدام وزارت صمت در تعریف افق چهار ساله برای توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در نقاط مختلف کشور در قالب اجرای طرح آمایش سرمایه‌گذاری استانی و شهرستانی صنعت، معدن و تجارت، قدردانی کرد.

به گزارش می‌متالز، مهدی عسگری گفت: در صورت تأمین زیرساخت‌ها در استان البرز، هدف‌گذاری ۷۷ هزار شغل در چهار سال آینده در استان قابل تحقق است؛ اما تا زمانی که زیرساخت‌ها و ابزار صنایع موجود را فراهم نکرده‌ایم نباید در هدف‌گذاری مجود وارد فاز توسعه شویم.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط خاص استان البرز و تراکم جمعیتی و مهاجرت‌پذیر بودن آن‌که جز سه استان نخست کشور است، هر تصمیمی که گرفته می‌شود نباید منجر به تحریک مهاجرت به استان شود.

نماینده مردم کرج در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که نگاه ما به حوزه تولید و اشتغال باید یک نگاه چندبعدی باشد، افزود: لازم است در قالب طرح آمایش صنعت، معدن و تجارت، همه نیازها، ویژگی‌ها و ظرفیت‌های استان در نظر گرفته شود و البته که این طرح قطعه‌ای از پازل سند توسعه استان است و قسمتی مستقل نیست.

عسگری بیان کرد: بسیاری از مشکلاتی که در حوزه صنعت و تولید داریم موضوعات بین بخشی است و تا زمانی که هماهنگی‌های بین دستگاهی ایجاد نشده و تعامل کلی بین اجزای دولت بر روی هدف‌ها وجود نداشته باشد، دستیابی به اهداف تعیین‌شده در طرح آمایش صمت سخت است.

وی در ادامه یکی از مشکلات اصلی استان البرز را تأمین زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: در طرح آمایش، طرح‌های سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی اشتهارد پیش‌بینی‌شده درحالی‌که اکنون واحد‌هایی در همین شهرک با مشکل تأمین نیروی کار روبه‌رو شده‌اند و با تکمیل چند مگا پروژه دیگر در شهرک اشتهارد، موضوع تأمین نیرو بیش‌ازپیش به چشم خواهد آمد.

عسگری افزود: موضوع حمل‌ونقل و فاصله طرح‌ها از مراکز جمعیتی از عمده مشکلاتی است که نیرو‌های کار با آن رو‌به‌رو هستند و اگر برای آن‌ها تدبیری اندیشیده نشود، در دو سال آینده با سرمایه‌گذاری روبه‌رو می‌شویم که کارگر ندارد، بنابراین باید زیرساخت حمل‌ونقل‌های ریلی را تأمین کنیم.

وی تأمین آب و برق را یکی دیگر از مشکلات شهرک‌های صنعتی البرز دانست و تصریح کرد: اکنون ۹۰۰ مگاوات کمبود برق و هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب در استان داریم و قرار بود از طریق تصفیه پساب تهران نیاز صنعتی استان و سفره‌های زیرزمین را تأمین کنیم که این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

نماینده کرج در مجلس‌شورای‌اسلامی تأکید کرد: اگر فکری به حال تأمین نیاز آب و برق منطقه نشود در صورت توسعه نیز مشکل خواهیم داشت. از سویی شرکت‌ها آمادگی این را دارند که مولد‌های کوچک‌مقیاس را راه‌اندازی کنند، اما فرآیند طولانی آن مانع سرمایه‌گذاری شده و نمی‌توانیم به تحقق اهداف پیش روی امیدوار باشیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که درخواستی که از وزارت صمت داریم این است که زمین‌های بلاتکلیف یا واگذارشده موجود تعیین تکلیف شوند، گفت: تا زمانی که زیرساخت‌ها و ابزار صنایع موجود را فراهم نکرده‌ایم، نباید در هدف‌گذاری چهار سال آینده وارد فاز توسعه شویم و به لکه‌های که توانایی ایجاد شهرک صنعتی را دارند را توجه ویژه داشته باشیم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده