تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۵
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۶۱۹۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

برنامه دو وزارتخانه برای کاهش خسارت صنایع ناشی از کمبود برق

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر محیط کار و محیط زیست وزارت صمت، گفت: با توجه به مشکلات تامین برق، امسال دو وزارتخانه صمت و نیرو برنامه‌ای هماهنگ دارند تا کمترین خسارت به صنایع وارد شود.

به گزارش می‌متالز، در تابستان سال ۱۴۰۰ برخی صنایع کشور از جمله صنعت فولاد به علت محدودیت در مصرف انرژی با مشکلاتی مواجه شدند به طوری که به گفته دبیر انجمن فولاد، صنعت فولاد کشور حدود ۶ میلیون تن از برنامه هدف‌گذاری شده خود عقب افتاد.

امسال نیز با نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش مصرف برق، انجمن فولاد در نامه‌ای به وزارت اعلام کرد که بخشنامه‌های شرکت برق منطقه‌ای به تولید‌کنندگان فولاد بیانگر این است که تمام کارخانجات فولاد به ویژه در بخش خصوصی حدود ۳ ماه تعطیل خواهند شد و در پیگیری‌های انجام شده مشخص شده که این محدودیت‌ها با توافق وزارت صمت اعمال می‌شود.

البته سید رسول خلیفه سلطانی پس از انتشار نامه مذکور عنوان کرد که هر گونه برداشتی مبتنی بر تعطیلی سه ماهه کارخانه‌های فولاد را به قوت تکذیب می‌کنم.

وی افزود: سال گذشته دولت قبل، بار محدودیت انرژی را به دوش صنعت فولاد گذاشت، اما امسال با هماهنگی‌های شکل گرفته، تلاش می‌کنیم این موضوع مدیریت شود. با هماهنگی وزارت نیرو مقرر شده که محدودیت انرژی با بازه زمانی تعمیرات اساسی یک ماهه تابستانی منطبق شود تا از این طریق آثار منفی سال گذشته به صفر برسد.

افزایش مصرف انرژی به دلایل مختلف از جمله رشد صنایع سال به سال ایجاد می‌شود و همین مساله ممکن است هرسال محدودیت‌های مصرف انرژی را به وجود آورد بنابراین لازم است با مدیریت از میزان خسارت وارده به صنایع مختلف جلوگیری شود.

کتایون نعمت پور مدیرکل دفتر محیط کار و محیط زیست وزارت صمت، در رابطه با برنامه وزارت صمت و نیرو برای جلوگیری از قطعی برق صنایع، گفت: با توجه به کمبود میزان تولید برق، شرایط موجود و بی‌برنامگی سال گذشته در قطعی‌های برق، قرار شد امسال دو وزارتخانه صمت و نیرو با برگزاری جلسات متعدد، برنامه‌ای هماهنگ داشته باشند تا کمترین خسارت به صنایع وارد شود.

وی افزود: امسال در صورت نیاز واحد‌های فولادی، سیمان، مس، آلومینیوم، سرب، روی و صنایع کوچک در داخل و خارج از شهرک‌ها به مدیریت مصرف برق کمک می‌کنند.

نعمت‌پور مدیریت مصرف برق در بخش صنعت را مهم دانست و تأکید کرد: بسیاری از صنعت‌گران بی‌برنامگی در قطع برق را علت خسارت‌دیدگی خود عنوان می‌کنند و بر این اساس امسال قرار است پیش از وارد شدن هر نوع خسارت به صنایع، شیوه مدیریت مصرف برق اعلام شود؛ همچنین سعی شده است که تعطیلات صنایع که برای اورهال یا بازسازی و... صورت می‌گیرد در زمان اوج مصرف در این ماه‌ها انجام شود و برنامه‌ریزی در این باره از ماه‌ها پیش صورت گرفته است و صنایع، انجام اورهال خود را در این بازه زمانی قرار دادند تا در زمینه مدیریت مصرف برق، کمک کنند.

وی گفت: در مورد صنایع کوچک نیز سعی شده است به کارخانه‌های دارای کوره به میزان مصرف کوره‌ها برق داده شود و صنایعی مانند صنایع‌غذایی نیز به علت نوع فعالیت با مشکل روبه‌رو نشوند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده