تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۶۲۵۱۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

برآورد سود خالص فخوز در سال ۱۴۰۱

‌می‌متالز - فولاد خوزستان اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش احیاء مستقیم و کوره قوس الکتر یکی و بزرگترین عرضه کننده محصولات نیمه نهایی فولادی در کشور است.

به گزارش می‌متالز، گروه توسعه اقتصادی پایندگان به میزان ۴۶ درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان را دارا است و ۲۴ درصد سهام شرکت به صورت شناور است.

این شرکت پس از فولاد مبارکه اصفهان با ظرفیت ۷.۳۵۰ میلیون تن اسلب ۷ با ظرفیت تولید ۳.۸ میلیون تن شمش در رتبه دوم قرار داد.

گروه فولاد خوزستان سالانه؛ ۳.۸ میلیون تن شمش، ۴.۸ میلیون تن آهن اسفنجی، ۸.۵ میلیون تن گندله، ۲.۵ میلیون تن کنسانتره تولید میکنند.

مهمترین زیر مجموعه‌های شرکت؛ شرکت فولاد فراگیر سناباد با مالکیت حدود ۶۷ درصدی و فولاد شادگان با مالکیت ۶۵ درصدی هستند. از مزایا شرکت می‌توان مجاورت به دریا برای صادرات و منابع گازی و همچنین ارتباط حمل و نقل مناسب برای داخل کشور اشاره کرد.

شرکت فولاد خوزستان تا سومین بخش تولید از زنجیره ارزش تولید تا بخش فولادسازی را در زنجیره شرکت انجام می‌دهد.

تولید فولاد در فولادخوزستان به سبک کوره قوس الکترونیک و احیا مستقیم صورت می‌گیرد.

برآورد سود خالص فخوز در سال ۱۴۰۱

وضعیت بازار داخلی فولاد

ایران در رتبه دهم جهان و اول خاورمیانه در تولید فولاد قرار دارد و میزان تولید کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۹ میلیون تن بوده است. کشور قصد دارد در افق ۱۴۰۴ به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست یابد. تولید فولاد خام شرکت در طول سال‌های گذشته روندی رو به رشد داشته که در طی سال ۱۳۹۸ به دلیل کمبود تقاضا ناشی از رکود بازار‌های صادراتی و نیز سخت‌تر بودن فروش اسلب نسبت به بیلت به دلیل مصرف خاص، تولید شرکت در بخش تختال (اسلب) کاهش داشته است؛ به گونه‌ای که میزان کل تولید فولاد خام شرکت، کاهشی ۴ درصدی و میزان تولید اسلب، ۱۳ درصد کاهش تولید را نسبت به سال ۱۳۹۷ داشته است.

تولید چند سال اخیر مواد اولیه فولادی شرکت شامل گندله و آهن اسفنجی روند ثابتی را پیموده است که در سال ۱۳۹۸ به دلیل کمبود کنسانتره سنگ آهن، تولید گندله و آهن اسفنجی شرکت کاهشی شده است؛ در نتیجه شرکت مجبور به استفاده از سایر مواد مصرفی گردیده است. شرکت در سال ۱۳۹۸، با توجه به میزان فروش گندله و موجودی پایان دوره، با کمبود مواد اولیه تولید آهن اسفنجی (گندله) مواجه نبوده است. هم‌اکنون به طور میانگین حدود ۶۵ درصد از فروش شمش فولاد شرکت مربوط به محصول بلوم و بیلت و مابقی شامل تختال و گندله می‌باشد که در طی سال ۱۳۹۵، کاهش فروش بیلت از طریق افزایش فروش در اسلب جبران گردیده است. طی سال ۱۳۹۸، علت کاهش فروش در بخش اسلب ناشی از کاهش فروش صادراتی و نیز افزایش عرضه در بازار داخلی بوده است؛ در واقع، در طی این سال به رغم رشد فروش در بازار داخلی، میزان فروش صادراتی شرکت کاهشی حدود ۵۰ درصدی را تجربه نموده که می‌توان بخشی از علت آن را به دلیل شیوع ویروس کرونا و رکود در بازار‌های صادراتی دانست.

برآورد سود خالص فخوز در سال ۱۴۰۱


به صورت تاریخی، قیمت شمش فولادی ایران پایین‌تر از شمش حوزه CIS بوده که معمولا هم قیمت فولاد در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. نرخ بیلت فولاد خوزستان در طول چند سال گذشته متناسب با شمش CIS حرکت کرده در حالی که قیمت اسلب در طی این سال‌ها نوسانات بیشتری نسبت به بیلت داشته است. همچنین به طور کلی فاصله میان شمش تختال ایران با دریای سیاه در سال ۱۳۹۷ فاصله زیادی داشته که سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این فاصله کمتر شده است. بهای تمام شده شرکت فولاد خوزستان، مربوط به مواد مستقیم مصرف شده عمدتا کنسانتره، آهن اسفنجی، فروآلیاژ‌ها و سایر مواد است که نرخ مصرف کنسانتره و آهن اسفنجی به ترتیب بر مبنای ۱۶ و ۵۰ درصد شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود و به صورت میانگین حدود ۶۲ درصد از بهای ساخت شرکت را تشکیل می‌دهند و پس از آن هزینه سربار با ۳۵ درصد و دستمزد مستقیم با سهم ۳ درصدی، ترکیب بهای تمام شده شرکت را تشکیل می‌دهند. در بخش سربار، عمده هزینه مربوط به بخش الکترود گرافیتی و انرژی (آب، برق، سوخت) می‌باشد که میزان مصرف الکترود به ازای هر تن فولاد تولیدی، ۲ تا ۳ کیلوگرم بوده و باتوجه به اینکه این محصول وارداتی بوده و همچنین به دلیل نوسانات نرخ ارز، تاثیر بسزایی در ترکیب هزینه‌ای شرکت دارد.

پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۱ شرکت حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان فروش داشته باشد و سود خالص شرکت ۱۵۰ تومان برآورد می‌شود.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده