تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۰
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۲۶۲۶۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر امور اداری و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

راه‌اندازی کانون ارزیابی و شناسایی نیروی انسانی در مجتمع چادرملو

‌می‌متالز - مدیر امور اداری و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: این شرکت طی دو سال اخیر در میزان تولید واحد‌های مختلف خود همواره رکوردشکنی داشته است که نقش نیروی انسانی و انگیزه‌های آنان غیرقابل انکار است. با توجه به رویکرد مدیریتی حاکم بر شرکت و توجه مضاعف به سرمایه انسانی شرکت، آیین‌نامه جدید مدیریت منابع انسانی و راه‌اندازی کانون ارزیابی و شناسایی نیروی انسانی کارآمد در دستور کار است.

به گزارش می‌متالز، داود فراهانی عنوان کرد: نیروی انسانی مستقیم شرکت چادرملو حدود پنج هزار و ۴۰۰ نفر است که این موضوع با در نظر گرفتن افراد شاغل در شرکت اصلی و در سرمایه‌گذاری به حدود هشت هزار نفر می‌رسد. ضمن اینکه حدود ۸۶ هزار نفر نیروی غیرمستقیم با مجموعه چادرملو همکاری دارند.

ملاک انتخاب نیروی انسانی چادرملو

مدیر امور اداری و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، تخصص، تعهد و اخلاق‌مداری را مهم‌ترین شاخص و ملاک انتخاب نیروی انسانی در شرکت چادرملو عنوان کرد و گفت: تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی و صنعتی بر اساس چارچوب‌های سازمانی خود، اقدام به جذب نیروی انسانی می‌کنند. چادرملو نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این زمینه با در نظر گرفتن ملاک‌ها برای جذب نیرو‌های متخصص اقدام به تدوین آیین‌نامه مرتبط کرده است که اصول اساسی، تخصص، تعهد و اخلاق‌مداری در این تدوین مورد توجه بوده است.

تربیت نیروی متخصص و کارآمد، وظیفه مشترک صنعت و دانشگاه

فراهانی در ادامه درباره مجموعه اقدامات چادرملو برای تربیت نیروی انسانی متخصص تصریح کرد: هر کسب و کاری برای موفقیت و پیشرفت روزافزون خود، به نیروی کارآمد و حرفه‌ای نیاز دارد. در واقع تربیت نیروی انسانی متخصص ازجمله وظایف مشترک صنعت و دانشگاه است. دانشگاه‌ها باید همسو با صنعت برای رشد و توسعه روزافزون اقتصاد کشور با یکدیگر همکاری سودمند داشته باشند. در حقیقت دانشگاه‌ها وظیفه تربیت نیروی انسانی و خلق دانش را برعهده دارند، اما متاسفانه به دلیل اینکه ارتباط ضعیفی میان دانشگاه و صنعت وجود دارد، این فرایند به درستی شکل نگرفته است و امروزه دانشگاهیان به مباحثی می‌پردازند که با نیاز‌های جامعه و صنعت، فاصله بسیاری دارد.

وی با تاکید بر اینکه در تحقق اهداف هر سازمان، مهارت و دانش تاثیر بسزایی را در مقوله نیروی انسانی می‌گذارد، گفت: شرکت چادرملو به عنوان یک شرکت یادگیری‌محور با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصص جهت کارشناسان تا مدیران با بالا بردن سطح ارتقای علمی همواره در جهت پیشبرد اهداف سازمانی کوشا بوده است.

فرایند جذب و استخدام نیروی انسانی پروسه‌ای پیچیده است که موفقیت یا شکست سازمان به آن بستگی دارد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درصدد جذب نیرو‌های توانمند و همچنین نیمه‌ماهر و ساده است.

راه‌اندازی کانون ارزیابی نیروی انسانی

مدیر امور اداری و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خاطرنشان کرد: چادرملو برای تربیت نیرو‌های آتی خود در نظر دارد تا با راه‌اندازی کانون ارزیابی و شناسایی افراد مستعد به روش منتورینگ، پرسنل نیمه‌ماهر را تحت آموزش‌های تخصصی درآورد. با اجرای این روش می‌توانیم به صورت عملی و مستقیم، نیرو‌های متخصص و ماهر را پرورش دهیم. در عین حال، در حال تدوین این فرایند هستیم که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری این مراحل را به پایان رسانده و به مرحله اجرا درآوریم.

وی اضافه کرد: پس از اینکه نیروی‌های انسانی مستعد از طریق آزمون‌های شفاهی و کتبی برگزیده می‌شوند، برای نیاز‌های آینده شرکت تحت اختیار مربیان توانمند، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند. روش منتورینگ به این صورت است که برای هر شخص، یک مربی توانگری در نظر گرفته می‌شود تا با استفاده از آن بتوانیم نیرو‌های ماهری را برای مجموعه پرورش دهیم.

نگهداشت نیروی انسانی

فراهانی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه نیروی انسانی چه نقشی را در ثبت رکورد‌های تولیدی در شرکت چادرملو طی دو تا سه سال گذشته ایفا کرده است، افزود: یکی از موضوعات مهم در هر سازمان و شرکت، نگهداشت سرمایه است. توجه به بحث حقوق و دستمزد و همچنین رفاهیات پرسنل، از اولویت‌های هر سازمانی است که در راستای رسیدن به موفقیت، این نکات بسیار مهم باید مورد توجه مدیران هر سازمانی قرار گیرد.

مدیر امور اداری و سرمایه انسانی شرکت چادرملو اذعان کرد: در راستای همسان‌سازی حقوق پرسنل اعم از کارفرما و پیمانکار، مجموعه اقدامات مثبت و بزرگی با حسن نظر مدیرعامل محترم مجموعه به‌ویژه در ابتدای مدیریت وی صورت پذیرفت.

وی در ادامه مطرح کرد: تغییر و ارتقای مدل رفاهیات نیروی انسانی، افزایش بودجه رفاهیات، شیوه پرداخت رفاهیات هم برای کارفرما و هم پیمانکار در قوانین و آیین‌نامه جدید تغییر کرد که ازجمله اقدامات مجموعه برای افزایش رفاه کارکنان به شمار می‌رود.

فراهانی یادآور شد: علاوه بر این موارد، مدیرعامل محترم بر اساس آیین‌نامه رفاهی به رکورد‌هایی که بعضا در واحد‌های تولیدی شرکت چادرملو به ثبت می‌رسد، پاداش‌هایی را برای تشکر و قدردانی از تمامی پرسنل زحمتکش واحد تولیدی در نظر می‌گیرد.

مدیر امور اداری و سرمایه انسانی مجتمع چادرملو بیان کرد: به طور حتم افزایش انگیزه و روحیه نیرو‌های انسانی، توجه به مشکلات و دغدغه‌های تک‌تک پرسنل و همچنین رعایت احترام متقابل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این زمینه معاونین، مدیران و در راس آن مدیرعامل شرکت توجه خاصی در این زمینه دارند. مدیرعامل شرکت و مجموعه معاونین و مدیران نیز در این راستا با برگزاری جلسات و دیدار‌های مستقیم با پرسنل و پیمانکاران سبب افزایش دلگرمی و انگیره‌های آنان شده‌اند، بنابراین مجموعه اقدامات این فرایند‌ها بر عملکرد و تولید نقش بسزایی دارد.

نیروی انسانی متعهد و متخصص، عوامل دستیابی به اهداف

فراهانی، تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص را از مهم‌ترین موضوعات هر سازمان و شرکت معرفی کرد و افزود: با توجه به ارتباط ضعیف دانشگاه با صنعت، کمبود نیروی انسانی ماهر و متعهد جزو بزرگ‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی است. هر سازمان و شرکت دستورالعمل و ملاک جداگانه‌ای برای استخدام و جذب نیروی انسانی توانمند دارد. در واقع اهداف اصلی درون‌سازمانی می‌تواند استراتژی هر سازمان برای استخدام و جذب نیروی انسانی را مشخص کند.

جذب ۵۷ نیروی انسانی جدید در سال گذشته

مدیر امور اداری و سرمایه انسانی شرکت چادرملو توضیحاتی درباره نحوی تامین و جذب نیروی انسانی ارائه داد و گفت: سه شیوه معمول همچون برگزاری آزمون کتبی، مصاحبه‌های استخدامی و یا اعمال هر دو روش برای جذب نیروی انسانی در شرکت چادرملو انجام می‌شود. طی دو سال اخیر، مجموعه اقدامات چادرملو در این باره، تدوین آیین‌نامه جذب و استخدام نیروی انسانی است. همچنین در این زمینه اقدام به تشکیل کمیته کرده‌ایم و در سال گذشته یک آزمون تخصصی از طریق برون‌سپاری توسط دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد که ماحصل آن جذب ۵۷ نیروی انسانی جدید از افراد مستعد بود که پس از گذراندن مراحل مختلف گزینش، جذب شرکت شدند.

مدیر امور اداری و سرمایه انسانی شرکت چادرملو با توجه به تاکید مدیرعامل چادرملو مبنی بر ضرورت جذب نخبگان، اظهار کرد: جذب فارغ‌التحصیلان ممتاز و نخبگان دانشگاه‌های مطرح همچون دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر برای توسعه صنایع و معادن کشور در دستور کار شرکت چادرملو قرار گرفته است که بدون برگزاری آزمون و گذراندن مراحل گزینشی، نیرو‌های نخبه جذب می‌شوند.

وی با تشریح یکی دیگر از اقدامات مجتمع چادرملو در موضوع نیروی انسانی، عنوان کرد: به منظور برقراری همکاری‌های پژوهشی مستمر، تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به امضا رسید. طی این قرارداد، دانشجویان ترم آخر و در حال فارغ‌التحصیل با معرفی این دانشگاه، در دوره‌های کارآموزی در مجموعه شرکت کرده و آماده جذب در شرکت‌های بزرگ صنعتی می‌شوند.

فراهانی در پایان اضافه کرد: علاوه بر موارد یاد شده، مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو به صورت برون‌سپاری و پروژه‌ایی از نیرو‌های متخصص خارج از اعضای اصلی تیم‌های مربوط استفاده می‌کند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده