تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۵
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۶۵۳۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پاسخ به گزارش شبکه ۲ سیما درباره ثبت نشدن مجوز‌های صنفی در درگاه ملی مجوز‌ها

‌می‌متالز - مرکز ارتباطات وزارت صمت پیرو پخش گزارش خبری در شبکه ۲ سیما در خصوص ثبت نشدن مجوز‌های صنفی در درگاه ملی مجوزها، جوابیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش می‌متالز، متن جوابیه به این شرح است:

الف- به استناد بند (۲) مصوبه چهارصد و نود و سومین جلسه کمیسیون هیات عالی نظارت، سامانه اصناف به نشانی: iranianasnaf.ir به‌عنوان سایت رسمی دبیرخانه هیات یادشده، نظارت در سال ۱۳۹۱ از سوی مرکز اصناف و بازرگانان وقت برای صدور مجوز‌های صنفی راه‌اندازی شد و مطابق با بند‌های «د و هـ» ماده ۳۰ قانون نظام صنفی (اصلاحیه ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی)، اتحادیه‌های صنفی در بستر سامانه یادشده مسوولیت صدور و ابطال پروانه کسب متقاضیان را بر عهده دارند.

ب- بر اساس ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی مصوب سال ۱۳۸۶، به‌منظور تسهیل در سرمایه‌گذاری در ایران، مراجع صدور مجوز‌های کسب‌وکار، موظف هستند شرایط و فرآیند صدور مجوز‌های کسب‌وکار را ساده کنند تا متقاضیان بتوانند با ارائه مدارک مصرح و در کوتاه‌ترین زمان، مجوز موردنظر خود را دریافت کنند. در همین زمینه درگاه ملی مجوز‌های کشور g۴b.ir تحت مدیریت دبیرخانه «هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار» راه‌اندازی شده است. وزارت متبوع و اتاق اصناف ایران پس از راه‌اندازی درگاه یادشده به‌عنوان پیشرو و الگو در صدور مجوز صنفی در هیات مقررات زدایی مطرح و با هماهنگی‌های فنی و حقوقی صورت گرفته، جزو نخستین مراجع صدور مجوز کسب‌وکار و با بیشترین فراوانی در بستر درگاه ملی وقت (G۴B) فعالیت داشته و دارند.

ج- از منظر متقاضیان مجوز صنفی و تشکل‌ها و سازمان‌های صنفی، بین عنوان سامانه (G۴B) یعنی سامانه قبلی مجوز‌ها با سامانه فعلی درگاه ملی که هم‌اینک معاونت محترم محیط کسب‌وکار با نهایت دلسوزی و پشتکار امکان صدور روزانه را فراهم کرده با عنوان جدید این سامانه بنام MOJAVEZ فرق ماهوی نداشته و اساساً وزارت متبوع و سازمان‌های صنفی در سراسر کشور باوجود مشکلات عدیده‌ای که در بستر درگاه ملی با آن روبه‌رو هستند، تعللی در خدمت‌رسانی و تسهیل فرآیند صدور مجوز صنفی نداشته‌اند.

د- باتوجه به عضویت اتاق اصناف ایران در هیات مقررات زدایی و حضور مستمر دبیر کل آن اتاق در جلسات هیات و کارگروه فرعی ذیل آن، موضوع انتقال صدور مجوز‌های صنفی به درگاه ملی مجوز‌ها در جلسات مختلف مطرح و ازنظر گستردگی اتحادیه‌های صنفی صادرکننده پروانه کسب و حجم زیاد عناوین مجوز‌های صنفی با درخواست اتاق اصناف ایران و این دبیرخانه و همچنین مکاتبه قائم‌مقام محترم وزیر در امور بازرگانی با معاون محترم سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و نظر موافق رئیس محترم مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار تا پایان خردادماه امسال مهلت داده شد تا این امر صورت گیرد.

و- با توجه به تغییر پیمانکار سامانه ایرانیان اصناف، موضوع فرآیند انتقال در جلسه اضطراری برای رفع ابهامات و ایرادات صدور الکترونیکی مجوز‌های کسب‌وکار وزارت متبوع در درگاه ملی مجوز‌ها مطرح و مقرر شد برنامه زمان‌بندی انتقال صدور مجوز‌های صنفی از درگاه پیشین به درگاه جدید توسط این حوزه اعلام و در کوتاه‌ترین زمان، انتقال به درگاه جدید صورت پذیرد. در این زمینه با درخواست این دبیرخانه و اتاق اصناف ایران و موافقت رئیس محترم مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار، مهلت مزبور تا پایان این ماه تمدید و با قید اولویت در دستور کار پیمانکار جدید سامانه قرارگرفته است.

به هر روی با توجه به‌مراتب فوق، مبرهن است که مطالب عنوان‌شده در برنامه خبری یاد شده، عاری از واقعیت‌های موجود بوده و پیام دبیر کل اتاق اصناف ایران در این خصوص و همچنین مفاد نامه‌های شماره ۵۱۹۱۴/۸۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ و شماره ۶۴۰۹۲/۸۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار، حاکی از هماهنگی و موافقت با تمدید مهلت تا پایان تیرماه امسال است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده