به گزارش میمتالز، وی افزود: فرآیند اجرایی این تعمیرات که بر اساس سه جبهه کاری اصلی و مهم و همچنین گالریهای CB ۱ و CB ۲ برنامه ریزی شده و از سالها قبل در دستور کار کارشناسان مدیریتهای مهندسی نت و بخش کوره بلند قرار گرفته بود.
یزدان پناه با بیان این که ۱۰ روز قبل از آغاز رسمی تعمیرات نیز، گروههای اجرایی لازم جهت شناسایی، بررسی، چیدمان و اجرای پیش مونتاژهای حداکثری قطعات، برنامه ریزی شده بودند، گفت: از مهمترین و سنگینترین فعالیتهای این تعمیرات با تناژ بیش از ۵۰۰ تن عملیات دمونتاژ و مونتاژ قطعات و تجهیزات، میتوان به تعویض درام گردشی سرباره با وزن دمونتاژ ۸۴ تن، تعویض دودکش سرباره با وزن دمونتاژ ۶۴ تن، تعمیر و اصلاح گالری CB ۱ با وزن دمونتاژ ۹۶ تن طی ۳ مرحله با توجه به ابعاد قطعات، تعویض کامل اسکلت فلزی نوار نقاله CB ۲ و فعالیتهای انرژیتیک مانند ترمیم و تعویض لولههای کولینگ تاور سرباره، پمپهای PCC، PGR و PRC اشاره کرد.
وی در ارتباط با فعالیتهای معاونت ساخت و معاونت بازرسی فنی این مدیریت برای تعمیرات فوق نیز اشاره نمود و گفت: گراف اصلی در مردادماه ۱۳۹۴ به تعداد۴۳ ردیف و تعداد هفت گراف متمم از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ به تعداد ۱۵۶ ردیف مشتمل بر ۱۵۴۰۰۰ کیلوگرم عملیات اسکلت فلزی و۲۱۰۰۰ کیلوگرم عملیات آهنگری و۷۴۰۰۰ کیلوگرم عملیات ریخته گری و ۶۰۰۰ ماشین ساعت عملیات ماشینکاری اجرا گردیده است.
سعید مصلح مدیر تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان شرکت در گزارشی به اقدامات این مدیریت در زمینه تعمیرات اساسی و ریومپینگ کارگاه سرباره کوره بلند شماره ۳ پرداخت و گفت: تغییر طرح، طراحی، ساخت و نصب اتاقک دانه بندی به صورت پانلهای پیش ساخته بتنی به مساحت m ۲۳۰، اجرای عملیات زنگ زدایی و سند بلاست و رنگ آمیزی کلیه تجهیزات و قطعات مورد نیاز به مقدار m ۲۱۰۰۰۰ و اجرای عملیات داربست بندی و تخته ریزی در طول تعمیرات ۶۰۰۰ مترمکعب از اقدامات تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان شرکت در این تعمیرات بود.
وی، اجرای عملیات تخریب بتن پیکور کاری و آزادسازی اطراف لولهها و پمپ خانه PCC و محلهای مورد نیاز را ۴۰۰۰ نفر ساعت اعلام کرد و افزود: اجرای عملیات سوراخکاری و کاشت بولت در اتاقک دانه بندی و مسیر جوی مذاب، اجرای عملیات آببندی و پوشش اپوکسی و عایق کاری اطراف لولهها و عملیات گروت ریزی در پمپ خانه PCC و اتاقک دانه بندی، اجرای عملیات خاکبرداری، تسطیح، ریگلاژ و خاکریزی در گود جدید سرباره به مقدار m ۳، ۵۰۰، اجرای عملیات نیوجرسی گذاری مسیر خیابان اصلی به مقدار ۲۰۰ متر، در اختیار قراردادن کمپرسور جهت عملیات تخریب ۱۷۲ ساعت و اجرای عملیات سند بلاست، زنگ زدایی و رنگ آمیزی کلیه مسیر نوار نقاله، نردهها و حفاظها و بونکرهای سرباره به مقدار m ۲، ۱۲۰۰۰ از سایر اقدامات این مدیریت بود.
محسن عسکری معاون تجهیزات مدیریت کوره بلند و سرپرست تعمیرات سرباره کوره بلند شماره ۳ ذوب آهن اصفهان نیز گفت: تعمیرات اساسی کارگاه سرباره کوره بلند شماره ۳ ذوب آهن اصفهان با موفقیت به اتمام رسید.
وی گفت: کوره بلند شماره ۳ ذوب آهن اصفهان از سال ۱۳۸۸ راه اندازی شد و مورد بهره برداری قرار گرفت. با توجه به رطوبت بالا و سایش تجهیزات در کارگاه سرباره این کوره، از ۷ خرداد ماه سال جاری برنامه تعمیرات اساسی این کارگاه بر اساس گراف مربوطه آغاز شد و بعد از یک ماه با موفقیت به اتمام رسید.
معاون تجهیزات مدیریت کوره بلند گفت: از آن جا که تعمیرات فعلی در حین فعالیت نرمال کوره و بدون توقف آن انجام شد، تا حدی سخت و از اهمیت خاصی برخوردار بود؛ بنابراین برای انجام آن تمهیدات خاصی لازم بود و قبل از هرچیز درخواست ساخت قطعات و پیش نیازهای تعمیرات بایستی فراهم میشد.
محمد روشن ضمیر فورمن کارگاه سرباره کارگاه کوره بلند شماره ۳ نیز در این رابطه گفت: کوره بلند شماره ۳ با تولید متوسط روزانه ۴۰۰۰ تن چدن در روز حدود ۱۵۰۰ تن سرباره تولید میکند. این کوره برای دفع و دانه بندی سرباره یک سیستم دانه بندی سرباره دارد.
وی افزود: در این مورد دو وان در مجراهای ۱و ۲ کارگاه نصب شد که شروع ساخت آنها از ۳ سال قبل و از سال ۹۸ شروع شده بود. همچنین با توجه به محدودیتهای موجود یک کارگاه موقت برای تخلیه سرباره حین تعمیرات در ضلع غربی کارخانه احداث شد.
فورمن کارگاه سرباره کارگاه کوره بلند شماره ۳ تأکید کرد: در این شرایط سرباره با پاتیل به کارگاه سرباره قدیم که در شرق کارخانه قرار دارد انتقال داده شد و با توجه به این که انتقال پاتیل سرباره به غرب کارخانه اختلال در اجرای مانور و واگذاری پاتیل چدن ایجاد میکرد قبل از شروع تعمیرات اقدام به احداث گود غربی سرباره شد و پاتیلهای سرباره تولیدی برای تخلیه به غرب کارخانه فرستاده شد. با اجرای این سه پروژه پیش نیاز موفق شدیم حدود ۱ ماه که کارگاه سرباره در حال تعمیرات بود روند تولید کوره بلند ۳ را حفظ کنیم.
منبع: ذوب آهن اصفهان