تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۸
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۶۶۵۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وظیفه ما توسعه است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت، گفت: چادرملو مطابق با وظیفه ذاتی خود بالغ بر چهار میلیارد یورو طرح در زنجیره فولاد در دست اقدام دارد که اجرای بخشی از آن‌ها آغاز شده است.

به گزارش می‌متالز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با موضوع استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۰، تقسیم سود، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار، تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیات مدیره و تعیین پاداش هیات مدیره با حضور ۸۳.۵ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی در سالن تلاش تهران برگزار شد.

این مجمع با حضور اعضای هیات رئیسه در جایگاه قانونی، رسمیت یافت. در ادامه ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به تشریح عملکرد شرکت چادرملو در سال گذشته پرداخت و گفت: دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸، ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ و ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان سود شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بوده که بخشی از این میزان ناشی از افزایش تورم و تولید و همچنین بهبود شیوه‌های عملکردی شرکت است که خوشبختانه میزان قابل قبولی سود حاصل شد.

وی در ادامه با بیان ارتقای رتبه شرکت در بازار سرمایه، اظهار کرد: چادرملو در شرکت از جایگاه ۱۰ به هشت و سپس به رتبه ۶ در بازار سرمایه ارتقا پیدا کرده است. خوشبختانه با تلاش پرسنل چادرملو، تولید این شرکت علی‌رغم کمبود انرژی به ویژه گاز در سال گذشته با ۱۲ درصد رشد همراه بوده و با افزایش ۳.۵۲ درصد فروش در مدت روبه‌رو شدیم. در واقع سود خالص شرکت ۴۸.۷ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بیان کرد: بر اساس گزارش‌های ایمیدرو، ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کنسانتره، سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندله، یک میلیون و ۵۰ هزار تن شمش فولادی در سال ۱۴۰۰ تولید کردیم. به این ترتیب جایگاه دوم در تولید کنسانتره داریم. همچنین چادرملو سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندله در سال ۱۳۹۹ تولید کرده بود که سال گذشته علی‌رغم کمبود برق، با افزایش تولید ۲.۱۲ درصدی مواجه بودیم و توانستیم در این زمینه جایگاه ششم را کسب کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر کمبود برق، متاسفانه یک ماه با خاموشی گاز مجتمع صنعتی مواجه شدیم که منجر به افت ۸ درصدی تولید آهن اسفنجی شد. اکنون چادرملو با خاموشی مواجه است و در آینده مجموع نیاز برق مصرفی به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد مگاوات خواهد رسید.

تقی‌زاده در خصوص میزان تولید شمش فولاد، تصریح کرد: با توجه به کمبود برق، یک میلیون و ۵۰ هزار تن شمش فولادی تولید کردیم که می‌توانست به مراتب بالاتر این ارقام باشد. البته ظرفیت اسمی فولادسازی چادرملو یک میلیون تن است، اما این میزان قابل افزایش بوده و امیدوار هستیم در صورتی که با خاموشی برق مواجه نشویم، با افزایش تولید در این زمینه مواجه شویم. سال گذشته چادرملو در تولید کنسانتره سنگ‌آهن جایگاه دوم، در گندله جایگاه ششم، در آهن اسفنجی، جایگاه ششم و در تولید شمش فولادی نیز جایگاه هفتم را کسب کرده است. امیداوریم طی سه تا چهار سال آینده، جایگاه کشوری خود را ارتقا دهیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ضمن اعلام خبری مسرت‌بخش برای تمامی سهامداران، عنوان کرد: شرکت چادرملو به زودی در خصوص تامین ذخایر شرکت، خبر‌های خوشی به استحضار سهامداران خواهد رساند. این شرکت در دو زمینه اقداماتی انجام داده است؛ نخست در بحث اکتشاف که هشت دستگاه حفاری خریداری شده است که به شدت مشغول اکتشاف هستیم. همچنین توافقاتی صورت پذیرفته که به زودی اعلام خواهد شد؛ به طوری که تا شرکت ۲۰ تا ۳۰ سال آینده با توجه به دستیابی به ذخایر معدنی خوب، به حرکت باشتاب خود ادامه خواهد داد.

رشد ۷۰ درصدی درآمد چادرملو

مدیرعامل شرکت چادرملو در خصوص میزان فروش این شرکت در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: فروش داخلی شرکت در سال ۱۴۰۰، ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و مجموع فروش ۴۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است که بخشی از این میزان ناشی از افزایش تولید و فروش و بخشی دیگر، رشد نرخ فروش است. این شرکت با رشد ۷۰ درصدی درآمدی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن مواجه شد خوشبختانه توانستیم تمامی محصولات را با قیمت مناسب در بازار به فروش برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: ۲۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سود ناخالص و ۲۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی چادرملو بود که در کل ۲۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سود خالص کسب کردیم و این میزان نسبت به سال گذشته با افزایش ۵۷ درصد مواجه شد. به این ترتیب رشد ۵۷ درصدی سود عملیاتی و رشد ۵۸ درصدی سود خالص در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ را تجربه کردیم. گفتی است در مقابل ۴۴ هزار میلیارد تومان فروش، ۶۱.۰۲ درصد حاشیه سود شرکت بود که نشان‌دهنده سود قابل قبولی است.

تقی‌زاده تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا کنون ۴۳۷ درصد بازده سود شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بوده است. همچنین ارزش بازار شرکت با افزایش ۱۹۰ هزار میلیارد تومانی مواجه شده است.

طرح‌های توسعه چادرملو

مدیرعامل شرکت چادرملو به تشریح پروژه‌ها و برنامه‌های آتی شرکت در دورنمای سه تا پنج سال آینده پرداخت و گفت: طرح احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون تن و با سرمایه‌گذاری حداقل برآوردی ۲۰۵ میلیون یورو در قالب درون شرکتی چادرملو را در دستور کار داریم که پیمانکار این پروژه مشخص شده است و اکنون در تکمیل فعالیت‌های مهندسی پروژه هستیم.

وی ادامه داد: پیمانکار و محل احداث طرح احداث مگامدول آهن اسفنجی با ظرفیت ۲.۲ میلیون تن در سال با مخارج سرمایه‌ای حداقل برآورد ۱۶۰ میلیون یورویی در قالب درون شرکتی چادرملو مشخص شده است. همچنین خوشبختانه ماشین‌آلات مورد نیاز احداث کارخانه اکسیژن با مخارج سرمایه‌ای حداقل ۱۴ میلیون یورویی خریداری شده و هم‌اکنون در حال آغاز عملیات اجرایی برای تکمیل ظرفیت به سر می‌بریم.

مدیرعامل شرکت چادرملو اضافه کرد: با مساعدت مسئولان استان یزد، توانستیم آماده‌سازی و انجام اکتشاف مقدماتی، تفضیلی معدن D۱۹ را همزمان با اکتشاف پیش ببریم و عملیات باطله‌برداری را آغاز کنیم. امیدواریم تا دو سال آتی به سنگ‌آهن دست یابیم. همچنین در زمینه اکتشافات چادرملو هشت دستگاه حفاری پیشرفته خریداری کردیم که امیدواریم تا عمق دو هزار و ۷۰۰ متر حفاری اکتشافی انجام دهیم.

وی بیان کرد: احداث دو واحد ۱۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی شرکت در منطقه بهاباد و اردکان و یک ۱۰۰ مگاواتی نیز در شهرستان یزد در دستور کار خود قرار دادیم که در این زمینه پنل‌ها خریداری شده‌اند و پیمانکار نصب نیز در حال انتخاب قرار دارد.

تقی‌زاده در خصوص احداث یک کارخانه تولید فروآلیاژ‌ها نیز اظهار کرد: چادرملو به بررسی نقاط ضعف صنعت فولاد پرداخت است که در صورت کمبود آن اقدام به واردات کند. متاسفانه فروآلیاژ‌ها یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنعت فولاد است که فرومنگنز ۲۰ هزار تن، فرومنگنز پرکربن ۳۰ هزار تن و فروسیلیس یا ۱۵ هزار تن در مجموع ۶۴ هزار تن فروآلیاژ نیاز داریم. در این زمینه پیمانکار مشخص و تجهیزات کارخانه ایجاد شده است.

وی درباره طرح احداث کارخانه تولید انواع آجر‌ها و اجرام نسوز کوره مطرح کرد: برای پروژه اجرام نسوز کوره با ظرفیت ۱۴۰ هزار تن مواد اولیه فرآوری شده، با بهترین شرکت‌های اروپایی، آلمانی و ایتالیایی مذاکراتی صورت گرفته و در این زمینه انتقال تکنولوژی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت چادرملو عنوان کرد: با توجه اینکه چادرملو، دارای خطوط انتقال آب بوده، کارخانه ممبران با ظرفیت تولید ۵۰ هزار عدد در سال با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ازجمله طرح‌های توسعه‌ای به شمار می‌رود که چادرملو اقدام به شیرین‌سازی بخشی از آب دریا و آب شور معدن D۱۹ کرده است. در این رابطه باید مجوز برای شیرین‌سازی این معدن بالغ بر ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب شور گرفته شود.

تقی‌زاده درباره پروژه کارخانه دو میلیون تنی ذوب ورق نورد گرم تصریح کرد: متاسفانه ظرفیت کوره ما در منطقه اردکان کاهش پیدا کرده است. همچنین در حال احداث کارخانه دو میلیون تنی ورق نورد گرم در خراسان هستیم.

وی اظهار کرد: کارخانه آهن اسفنجی آرتا فولاد مبین اردبیل با مشارکت و سهامداری ۳۰ درصدی مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو احداث خواهد شد. همچنین مشارکت در پروژه‌های فولاد مطرح شده از جمله چابهار، هرمزگان و قشم را در دستور کار قرار دادیم که تاکنون اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت چادرملو اضافه کرد: احداث کارخانه سرباره در مجمع صنعتی به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، احداث کارخانه باطله در مجتمع معدنی به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، ابلاغ قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با مپنا، مشارکت در ایجاد واحد‌های تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی با شرکت‌های فرعی و وابسته در سایر مناطق معدنی، مشارکت در پروژه اکتشاف و استخراج معادن در منطقه خارج از منطقه، به منظور دسترسی به منابع معدنی پایدار از جمله برنامه‌های چادرملو است.

وی افزود: احداث یک واحد آهن اسفنجی در ابرکوه با ظرفیت یک میلیون تن و همچنین یک ذوب ۶۰۰ هزار تنی را در دستور کار قرار داریم که در این زمینه پیمانکار مشخص و عملیات اجرایی این پروژه‌ها آغاز شده است. همچنین فولاد میبد نیز به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو واگذار شد که قصد بازسازی، اصلاح و افزایش ظرفیت آن را داریم. همچنین در تولید ریل‌های پرسرعت برای راه‌آهن طرحی در دست مطالعه و قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه داریم.

تقی‌زاده با اشاره به وضعیت چادرملو در بهار امسال، گفت: در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۰ درصدی فروش و همچنین رشد ۲ درصدی تولید مواجه شده‌ایم؛ این عملکرد نشان‌دهنده آینده خوبی برای چادرملو است. مجموع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه و مشارکتی، چهار میلیارد دلار خواهد بود که بخشی از این منابع از داخل و بخشی از خارج کشور تامین شده است که با اجرای این پروژه‌ها درآمد شرکت به بالغ بر دو میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

به گفته مدیرعامل چادرملو، از ۲۷ هزار میلیارد تومان سود که سال گذشته حاصل شده است، ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مسئولیت اجتماعی اختصاص داده شد.

تقی‌زاده در خصوص فروش صادراتی عنوان کرد: با توجه به اینکه ۱۰ درصد از توان چادرملو بر فروش خارجی معطوف شده است، مجبور به حضور در بازار‌های جهانی هستیم و مشتریان خود را داریم. علی‌رغم تخفیف روسیه برای مشتریان بازار‌های صادراتی، خوشبختانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو توانسته است تمامی محصولات مورد نظر خود را صادر کند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تاکید کرد: وظیفه ما توسعه است و خوشبختانه یک شرکت برای انتقال تکنولوژی از مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو بازدید به عمل آورده است که طی دو هفته آینده، تیم ایرانی برای بازدید و آموزش از کارخانه‌های این شرکت اعزام خواهند شد.

تقسیم سود

در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. موسسه وانیا نیک تدبیر به عنوان بازرس قانونی و حسابرس مستقل و روزنامه‌های دنیای اقتصاد و جهان صنعت به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار تعیین شد. همچنین اعضای حقوقی کنونی هیات مدیره شرکت چادرملو مجددا به عنوان اعضای جدید هیات مدیره برای دوره جدید انتخاب شدند. همچنین میزان سود به ازای هر سهم یک هزار و ۵۹۰ ریال سود معادل ۷۰.۲ درصد سود خالص تعیین شد.

اصلاح دو بند از اساسنامه ماده ۱۹ و ۴۹

همچنین در ادامه، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با حضور ۸۴.۵ درصد از سهامداران به منظور اصلاح دو بند اساسنامه ماده ۱۹ و ۴۹ برگزار شد. ماده ۱۹ شرایط حضور در مجامع و مشارکت در رای‌گیری در کلیه مجامع عمومی سهامداران عمومی می‌توانند شخصا یا از طریق وکیل با ارائه وکالت‌نامه رسمی و یا قائم مقام قانونی شخص حقیقی صاحب سهم و در خصوص سهامداران حقوقی نیز نماینده یا نمایندگان صاحب سهم به شرکت ارائه مدرک وکالت اعم از عادی و یا رسمی یا نمایندگی با امضای صاحبان مجاز شخص حقوقی حضور به عمل رسانند. هر سهامدار برای یک سهم فقط یک حق رای خواهد داشت. تبصره ماده فوق بدون تغییر خواهد ماند. همچنین ماده ۴۹ به شرح زیر است که هئیت مدیره باید یک نفر شخص حقیقی از بین اعضای خود یا خارج از هئیت مدیره را به عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب کند. در نهایت اصلاح اساسنامه چادرملو مطابق با اساسنامه بورس با رای سهامداران تصویب شد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده