تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۱
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۶۶۹۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نوبت به کامودیتی‌ها رسید: افت قیمت مس، طلا و نقره

‌می‌متالز - در هفته‌ای که تمایل سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر به سهام وال استریت افزایش یافت، کامودیتی‌ها با فروش گسترده روبه‌رو شدند.

به گزارش می‌متالز، بازار‌های مالی شاهد یک تغییر جهت ذهنی هستند. سرمایه‌گذاران در حال خروج از دارایی‌های تورمی (کامودیتی‌ها) و ورود به بازار دارایی‌های مبتنی بر انقباض پولی (رکودی) هستند. این روند موجب شده تا دلار به بالاترین سطح در ۲۰ گذشته صعود کند. در همین حال، یورو هم به کمترین رقم در ۲۰ سال اخیر رسیده است.

از ابتدای سال ۲۰۲۲، قیمت مس ۲۰ درصد سقوط کرده است. پس از آن، نقره با افت ۱۸ درصدی، رتبه دوم را دارد. گرچه این رقم برای طلا کمتر از ۵ درصد بوده، اما میزان کاهش قیمت طلا در هفته گذشته چشمگیر بوده است. البته با وجود افت قیمت، نمی‌توان این فلزات را نادیده گرفت. نگاهی به خبر‌های منتشر شده، دلیل این موضوع را به خوبی آشکار می‌کند. هفته گذشته دولت چین اعلام کرد، در حال بررسی یک بسته ۲۲۰ میلیارد دلاری برای حمایت از دومین اقتصاد بزرگ جهان است. با تصویب این بسته، اقتصاد چین تقویت می‌شود و تقاضا برای انواع کامودیتی افزایش می‌یابد. با توجه به ریسک رکود اقتصادی، به نظر می‌رسد این همان استراتژی است که آمریکا نیز باید در پیش بگیرد.

به گزارش کیتکو، آمار اشتغال ماه ژوئن از ایجاد ۳۷۲ هزار شغل (در مقابل ۲۶۵ هزار شغل مورد انتظار) خبر داده است. با این آمار مثبت از بازار کار، احتمال یک افزایش ۰.۷۵ درصدی دیگر در نرخ بهره در نشست ۲۷ جولای (۵ مرداد) کمیته بازار آزاد فدرال وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود، پس از آن افزایش نرخ‌های بهره به ارقام کوچکتر محدود شود و از سال ۲۰۲۳ فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ‌های بهره کند.

گرچه هفته گذشته بازار فلزات گرانبها شاهد بزرگترین خروج هفتگی نقدینگی بود، اما نباید از یاد برد که هرچه حجم نقدینگی خارج شده بزرگتر باشد، با بازگشت رونق به بازار، حجم نقدینگی ورودی نیز بزرگتر خواهد بود. انتظار می‌رود با پایان برنامه افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو، مس و نقره از برندگان بزرگ باشند. بنابراین، سرمایه‌گذاری بلندمدت در این دو فلز بسیار سودآور خواهد بود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده