تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۹
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۶۸۳۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۳۹ واحد تولیدی در استان زنجان احیا شد

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با اشاره به نتایج اقدامات انجام شده برای بازگشت واحد‌های راکد و نیمه راکد به چرخه تولید گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ۳۹ واحد تولیدی در استان زنجان احیا شده و به چرخه تولید، بازگشته است.

به گزارش می‌متالز، مهندس ناصر فغفوری در خصوص اقدامات و تلاش‌های انجام شده برای برگرداندن واحد‌های تعطیل به چرخه تولید افزود: این تعداد واحد تولیدی از زمان استقرار دولت سیزدهم از نیمه دوم سال گذشته تاکنون، در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی استان به گردونه فعالیت و چرخه تولید بازگشته اند.

وی با بیان اینکه حداقل اشتغال ایجاد شده از سوی این واحد‌های تولیدی، حدود ۷۱۵ نفر است، اظهار داشت: حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای بازگشت این واحد‌ها به چرخه تولید، از سوی متقاضیان، حدود ۴۳ میلیارد تومان است و قطعا حجم و ارزش سرمایه گذاری کل که قبلا برای ایجاد آن‌ها هزینه شده است خیلی بیش از این رقم است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با تاکید بر اینکه پیگیری لازم جهت راه اندازی دوباره واحد‌های تولیدی تعطیل، از مهمترین و اساسی‌ترین سیاست‌های دولت سیزدهم و نیز دستور و حساسیت ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص رسیدگی به وضعیت واحد‌های تولیدی تعطیل است تصریح کرد: راه‌اندازی واحد‌های تعطیل اعم از آن‌هایی که در اختیار و تملک شبکه بانکی هستند و نیز واحد‌های نیمه تعطیل که به خاطر اختلاف شرکا، بدهی و یا موانع پیش روی تولید در رکود بودند، از اولویت‌های کاری است.

فغفوری به مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در خصوص رفع مشکلات واحد‌هایی که در تملک بانک هستند هم اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه، شبکه بانکی باید در اسرع وقت برنامه‌های خود را برای احیای واحد‌های تولیدی در تملک خودشان، اجرا کنند تا بتوانند این واحد‌ها را فعال و به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی اظهار داشت: شرایط واگذاری هم باید به گونه‌ای باشد که با مزایده‌هایی که درسطح استان برگزار می‌شود بتواند برای آن‌ها برنامه ریزی خاصی داشته باشند.

رییس صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با بیان اینکه علاوه بر احیاء واحد‌های تعطیل، نیم نگاهی هم به استفاده از ظرفیت‌های خالی واحد‌ها که با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند وجود دارد، گفت: در حال حاضر در استان، تعداد واحد‌های تولیدی که مشکل بازاریابی و بازارسازی برای خود داشته باشند خیلی کم است، افزود: به دلیل افزایش قیمت‌های که اتفاق افتاده بود، افزایش میزان سرمایه در گردش مورد نیاز واحد‌ها مدنظر است.

فغفوری خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ابلاغ اعتبارات طرح رونق و نیز تسهیلات تبصره ۱۸ که به استان‌ها ابلاغ شده و به تدریج از طریق دستگاه‌ها در حال جذب است، تلاش می‌شود سرمایه در گردش مورد نیاز کارخانه‌ها تامین شود.

وی با اشاره به اینکه جلسات خوبی با بانک‌های تجارت، ملی، سپه و صنعت و معدن، داشتیم گفت: واحد‌های تولیدی در تملک این بانک‌ها احصاء و به شبکه‌های بانکی اعلام شده است که حتی واحد‌هایی را هم که بنا به هر دلیلی با ظرفیت‌های پایین کار می‌کنند و یا تعطیل هستند، ولی بانک آن‌ها را تملک نکرده است را هم احصا کنند.
رییس صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با بیان اینکه صورتجلسه‌های نیز مبنی بر موافقت بانک برای ورود سرمایه گذاران جدید به برخی از واحد‌های تولیدی تنظیم می‌شود افزود: این امر با هدف پرداخت بخشی از بدهی‌ها و تعیین پرداخت الباقی بصورت اقساط درازمدت انجام می‌شود.

فغفوری گفت: واحد‌هایی هم که در تملک بانک هستند اگر سرمایه گذار جدید یا خود متقاضی، برنامه عملیاتی برای راه اندازی مجدد واحد و نیز نحوه بازپرداخت اقساط معوقه به بانک و کمیته‌ای که خود صنعت معدن هم در آن عضو است ارائه دهد، تلاش این است که ۷ تا هفت و نیم درصد از بدهی را پرداخت و مابقی آن نیز پنج ساله تقسیط شود.

وی با بیان اینکه در مجموع شاید در استان ۶۰ واحد اعم از تملکی و آن‌هایی که در مرحله صدور اجرائیه برای تملک بانک‌ها هستند و یا واحد‌هایی که به خاطر مشکلات اساسی با ظرفیت پایین کار می‌کنند داشته باشیم، اظهارداشت: واحد‌هایی که در تملک بانک هستند کمتر از ۱۶ واحد است.

اولویت اصلی بازگرداندن واحد‌هایی است که سند خورده و در تملک بانک هستند

رییس صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با تاکید بر اینکه در حال حاضر اولویت اصلی بازگرداندن واحد‌هایی است که سند خورده و در تملک بانک هستند تصریح کرد: واحد‌هایی هم که در مرحله صدور اجراییه بوده و یا آن‌هایی که با ظرفیت پایین کار می‌کنند در اولویت بعدی قرار دارند.

فغفوری با بیان اینکه تفکیک زمانی برای اجرای فاز‌های احیاء واحد‌های دسته‌بندی شده نداریم گفت: همه فاز‌ها توسط حوزه اقتصادی و نظارتی استان، به موازات هم پیگیری شده و پیش می‌رود و اینگونه نیست که انرژی خود را فقط برای واحد‌های تملیکی بگذاریم و بعد از پایان آن‌ها به سراغ سایر واحد‌ها برویم.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم تا پایان سال حداقل ۵۰ درصد پروژه‌های بزرگی که قابلیت راه اندازی مجدد را دارند به چرخ فعالیت بازگردند تصریح کرد: امیدواریم با این روند و احیا واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل، در پایان امسال جزء استان‌هایی باشیم که کارخانه‌های بزرگ با اشتغالزایی بالای ۱۰۰ نفر تعطیل، به کمتر از سه واحد برسد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده