تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۷
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۶۸۸۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدهی بازار‌ها در هفته اول مرداد ۱۴۰۱/ کدام بازار بیشترین بازدهی را داشت؟

‌می‌متالز - بازدهی بازار‌ها در هفته اول مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دو بازار مالی افت را تجربه کرده‌اند. دلار صرافی ملی کمترین و بورس بیشترین بازدهی منفی را داشتند.

به گزارش می‌متالز، بازدهی بازار‌ها در هفته اول مرداد، نشان می‌دهد که دو بازار افت و یکی رشد را تجربه کردند. بازدهی یک بازار نیز صفر بود.

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته اول مرداد، ۰،۱۷ درصد افت داشت. این کمترین بازدهی منفی در میان بازار‌های مالی بود. این بازار هفته گذشته، ۰،۲۱ درصد افت کرده بود.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۶ مرداد، نرخ فروش دلار را ۲۷۷۹۸ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۳۰ تیر، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۷۸۴۶ تومان را نشان می‌داد.

نوسانات قیمت دلار

قیمت دلار در بازار آزاد، این هفته نوساناتی داشت. ارقام اعلامی در بعضی کانال‌های تلگرامی نشان می‌داد که ارز آمریکایی به کانال قیمتی بالاتر رفت و دوباره برگشت. در ادامه نیز دوباره به سمت سطح بالاتر حرکت کرد، اما به آن نرسید و بار دیگر کاهشی شد. دلار در بازار آزاد، هفته را نزولی به پایان رساند. البته برخی منابع نیز معتقدند این کانال‌ها قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند.

قیمت طلا

اما بازدهی بازار طلا در هفته منتهی به ۷ مرداد ۱۴۰۱، با ۰،۹۴ درصد رشد همراه بود. طلا هفته گذشته با ۱،۸۸ درصد افت، بیشترین بازدهی منفی را در میان بازار‌های مالی تجربه کرده بود.

قیمت طلا در روز پنجشنبه، به یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۷۸۵ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۳۰ تیر، یک میلیون و ۳۵۵ هزار و ۸۹ تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه در هفته جاری نه سودی کردند نه زیانی و بازدهی این بازار صفر بود.

قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه ۶ مرداد، همانند پنجشنبه گذشته، ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد.

بازار طلا و سکه نیز در هفته جاری، نوساناتی را تجربه کردند و در روز‌های پایانی هفته، حرکت آن‌ها نسبت به بازار دلار معکوس شد. قیمت طلا در ابتدای هفته در محدوده یک میلیون و ۳۷۱ هزار تومان قرار داشت، اما در ادامه روند کاهشی به خود گرفت. به گونه‌ای که به محدوده به یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان نیز رسید. البته طلا هفته را افزایشی به پایان رساند.

قیمت سکه نیز نوسانی بود. به گونه‌ای که سکه طرح جدید در طول هفته چند بار به سمت کانال ۱۵ میلیون تومانی خیز برداشت، اما به آن نرسید و بیشتر در محدود ۱۴ میلیون و ۸۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نوسان داشت. قیمت سکه طرح قدیم نیز در محدوده ۱۴ میلیون و ۱۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در نوسان بود. هر دو طرح سکه، هفته را کاهشی به پایان رساندند.

قیمت اونس نیز در مجموع هفته‌ای با نوسان را پشت سر گذاشت، اما افزایشی به پایان رسید.

بازدهی بازار‌ها در هفته اول مرداد ۱۴۰۱/ کدام بازار بیشترین بازدهی را داشت؟

بورس

اما در وجه دیگری از بازدهی بازار‌ها در هفته اول مرداد، شاخص کل بورس مانند هفته‌های گذشته، افت کرد. بازار سرمایه، هفته جاری را در سطح یک میلیون و ۴۴۳ هزار و ۷۱۲ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، چهارشنبه ۳۰ تیر، به یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۹۸ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای افت ۱٫۹۱ درصدی شاخص کل است که بیشترین بازدهی منفی در میان بازار‌های مالی محسوب می‌شود. البته بازار سرمایه، هفته را سبزپوش به پایان رساند. بورس در هفته گذشته نیز با افت ۱،۲۲ درصدی شاخص کل همراه شد.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه، در پیش‌بینی هفتگی بورس گفت: مرداد را با رنگ ناامیدی در بورس آغاز کردیم. یک جمله از بزرگی است که می‌گوید «صحبت مناسب در زمان مناسب ارزش دارد» حکایت این روز‌ها و گزارش‌های خوب ۳ ماهه است. بورس از ابتدای خرداد چشم انتظار گزارش‌های ۳ ماهه بود. اما هیچ فاکتوری به تنهایی نمی‌تواند روی بازار اثر بگذارد.

او افزود: آیتم‌های مختلف می‌توانند اثرات را خنثی کنند. پس از مرداد ۹۹ و بعد از گذشت ۲۴ ماه از آن روزها، هنور نقش اول پارامتر‌ها را بی‌اعتمادی به بازار سرمایه بازی می‌کند. هر زمان دولت و تصمیمات کلان اقتصادی همراه با بازار بود، جان تازه‌ایی به فعالان تزریق شد. هر زمان دولت مخالف بازار نه مصوبه بلکه حتی صحبت هم کرد ناامیدی به بدترین شکل ممکن در بازار شکل گرفت.

سیگنال‌های مؤثر بر بازدهی بازار‌ها

 در مدت اخیر بازار‌های مالی از جمله دلار، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. روز گذشته نرخ دلار کاهشی بود.

در این روز‌ها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته‌ای برای بازار دلار و به دنبال آن طلا و سکه ارسال شده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید مدعی شد: مذاکرات برای حصول یک توافق جدید با ایران تقریبا کامل شده است، اما این، مسئولیت ایران است که توافق را بپذیرد یا نه!

برت مک گورک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا مدعی شده است، ایالات متحده باور ندارد که توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر احیا شود.

این در حالی است که برخی دیگر از مقامات آمریکایی به‌طور مکرر ادعا می‌کنند که توافق جدید با ایران روی میز قرار دارد و این جمهوری اسلامی است که باید تصمیم بگیرد این توافق را می‌پذیرد، یا نه.

استقبال ایران از تداوم مسیر دیپلماسی و مذاکره

از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.

او افزود: اگر آمریکا با واقع‌بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد، توافق خوب قابل دسترس همه طرف‌ها خواهد بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به متن ارائه شده اخیر از سوی بورل، تاکید کرد: ایران از تداوم مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال می‌کند.

قیمت دلار، طلا و سکه به چه سمتی می‌رود؟

مجتبی دیبا، کارشناس بازار‌های مالی معتقد است، قیمت دلار، طلا و سکه در کوتاه‌مدت احتمالا نوسان اندکی داشته باشد و تغییرات شدید کاهشی و افزایشی آن‌ها به انتشار اخبار مثبت یا منفی در مورد برجام بستگی دارد.

به گفته او، اکنون قیمت‌ها در محدوده ثابتی گرفتار شده‌اند؛ در نتیجه کف‌های آن‌ها فرصت خرید و سقف‌ها، فرصت فروش هستند.

کنترل بازار‌ها با ارزپاشی و سرکوب قیمتی

پیش از این، علی طباطبائی، کارشناس بازار‌های مالی به تجارت‌نیوز گفته بود: اکنون یکی از عوامل کنترل قیمت ارز در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی بانک مرکزی است و ارتباطی با روند طبیعی بازار ندارد. بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند.

او افزود: سیاستگذار تا زمانی می‌تواند به سرکوب قیمتی ادامه دهد که منابع کافی را برای ارزپاشی در اختیار داشته باشد. نهایتا دو تا سه ماه دیگر چنین امکانی وجود دارد.

به گفته طباطبائی، اما در صورتی که همین روال ادامه یابد و مذاکرات هسته‌ای در هاله‌ای از ابهام باقی بماند، حتی اگر اندکی هم به سمت و سوی عدم توافق پیش رود، دولت قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه می‌دارد.

این کارشناس در مورد قیمت طلا و سکه نیز گفت: قیمت جهانی طلا احتمالا تا اوایل سال ۲۰۲۳ که مصادف با اوایل دی سال جاری است، دیگر ریزش سنگینی را تجربه نکند. پیش‌بینی می‌شود طلا در میان‌مدت، به خاطر تعدیل نسبی سیاست‌های انقباضی آمریکا، صعود مجددی را تجربه کند. اما در درازمدت روند طلای جهانی احتمالا نزولی خواهد بود.

او بیان می‌کند: اگر اتفاق عجیبی در بازار ارز کشور رخ ندهد و سیاست کنترل قیمتی ادامه یابد، احتمالا در میان‌مدت طلای داخلی نیز از نوسانات اونس پیروی می‌کند. به گونه‌ای که پس از ریزشی اندک، به صورت موقت در چند ماه آینده روند صعودی به خود بگیرد. اما در صورتی که اخبار منفی از مذاکرات، قیمت دلار را صعودی کند، سناریو ممکن است به صورت کامل عوض شود.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار اثرگذار هستند.

قیمت دلار به تماشای برجام نشست

قیمت دلار روز پنجشنبه ۶ مرداد به تماشای برجام نشست و سکه‌بازان هم تا کانال ۱۵ میلیون تومان پیشروی کردند، اما در نهایت این خاکریز را از دست دادند.

ارزش ذاتی سکه بالای مرز ۱۳ میلیون تومان بود و حباب سکه هم تا ۱۴ درصد عقب نشینی کرد. نرخ دلار نیز امروز تقریبا ۷۰ تومان از روز چهارشنبه پایین‌تر به فروش رسید. اسکناس آمریکایی در بازار هرات هم قفل شد و نسبت به دیروز افت و خیز خاصی را تجربه نکرد. فاصله قیمت دلار در تهران و هرات به تقریبا ۱۰۰ تومان بود.

به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید ارزی از سوی نهاد بازارساز و افزایش حجم عرضه با نرخ توافقی باعث شده که بازار آزاد کم رمق شود. البته از بازار همسایه هم امروز فرمان افت و خیزی به تهران صادر نشد.

معامله‌گران با سیگنال‌های ضد و نقیض برجامی هم جوانب احتیاط را در نظر گرفتند و بیشتر نظاره‌گر بازار شدند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده