تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۷
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۷۰۲۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شرکت‌های کوچک و متوسط ستون فقرات صنعت کشور است

‌می‌متالز - نایب رئیس هیات مدیره کانون کارافرینی استان تهران گفت: صنایع کوچک و متوسط، متناسب با ظرفیت و توانمندی، نیاز به بازتعریف نظام مالیاتی، خدمات بانکی و تسهیل گری در مقررات واردات و صادرات دارند.

به گزارش می‌متالز، بهروز حبیبی، نایب رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران درباره صنایع کوچک و متوسط گفت: اصلاح نظام مالیاتی، تسریع فرایند‌های اداری مانند ثبت شرکت، دریافت شناسنامه کارگاه، تسهیل سازو‌کار‌ها و مقررات واردات و صادرات، حذف رانت‌ها و امضا‌های طلایی بمنظور ایجاد فضای سالم رقابتی و کمک به مدرنیزه کردن و اصلاح ساختار را از مطالبات صنایع کوچک و متوسط از حاکمیت دانست.

حبیبی با اشاره به تحولات بزرگ در سه دهه اخیر در مهارت‌های مدیریتی، فن آوری، تکنولوژی و ارتباطات افزود: غالب نوآوری‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی در شرکت‌های بزرگ اتفاق نمی‌افتد و راه توسعه صنعتی را باید در شرکت‌های کوچک و متوسط جستجو کرد.

بنابر این راهبرد، توسعه صنایع، در قالب خوشه‌های صنعتی، تقویت صنایع مکمل، ایجاد طیفی گسترده از نیرو‌های ماهر و نیمه ماهر، مدرنیزه کردن و بروز آوری ماشین آلات، سرریز دانش فنی و تکنولوژی به واحد‌های صنعتی، نوآوری، چابکی و‌پویایی، پیش نیاز توسعه کسب و کار، کارافرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی است که باید مد نظر سیاست گذاران و تصمیم سازان کشور‌ها قرار گیرد.

وی شرکت‌های کوچک و متوسط را به مثابه ستون فقرات صنعت کشور دانست و گفت: بدون وجود آن‌ها، شرکت‌های بزرگ شکل نخواهند گرفت و موجبات کارافرینی، اشتغال، سودآوری خلق ثروت و توسعه پایدار فراهم نخواهد شد

حبیبی با اشاره به موانع ساختاری، مالی، فرهنگی ومنابع انسانی بر سر راه شکل گیری، اداره و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط، گفت: یارانه و سوبسید‌های ویژه شرکت‌های دولتی، رانت خواری، نبود بانک‌های تخصصی جهت ارایه تسهیلات مالی به شرکت‌های کوچک عملا فرصت ورود و رقابت صنایع کوچک و متوسط را سلب می‌نماید.

وی مشکلات در ارایه ضمانت نامه و وثایق بانکی، تاخیر در دریافت درآمد‌های ناشی از فروش و ضعف جریان مالی، انتقال فشار ناشی از سیاست‌های انقباضی دولت‌ها را از دیگر چالش‌های پیش روی صنایع دانست.

حبیبی اظهار داشت: عدم دستیابی به امکانات و جریان اطلاعات فنی و تکنولوژی، بازاریابی و فروش، مدیریت مالی صحیح، عدم شناسایی زنجیره تامین کنندگان و مشتریان از دیگر موانع حرکت چرخ صنایع است

امیدواریم در کانون کارآفرینی استان تهران، با شبکه سازی و اطلاع رسانی مناسب، اراده و سیاست‌های حمایتی حاکمیت از بخش خصوصی در اقتصاد را افزایش دهیم و سهمی هر چند اندک در دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشورداشته باشیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده