تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۷۰۳۹۶

ایران برای ایرباس شرط گذاشت

ایران برای ایرباس شرط گذاشت
‌می‌متالز - به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی جزو دستورات نظام است، اما ایران برای بازگشت به قرداد ایرباس شرط دارد.

به گزارش می‌متالز، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: اگر فرصتی فراهم شود، نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی از این مسیر جزو دستورات نظام است و همه این موضوع و روند را قبول دارند، اما شرط ایران برای بازگشت به قرارداد ایرباس، اصلاح قرارداد قبلی است.

ایلنا گزارش داد، وزارت راه و شهرسازی دولت گذشته با مدیریت عباس آخوندی در فرصت برجام با صدور مجوز اوفک (اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) توانست وارد قرارداد مستقیم با سه شرکت قدر سازنده هواپیما از جمله ایرباس، بویینگ و ای‌تی‌آر شود.

برای نوسازی ناوگان شرکت ایران‌ایر به‌عنوان ایرلاین حامل پرچم کشورمان قرارداد خرید هواپیما‌های نو با این شرکت‌ها منعقد شد که این قرارداد‌ها برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما شامل ۱۰۰ فروند انواع ایرباس، ۸۰ فروند انواع بوئینگ و ۲۰ فروند‌ای تی آر ۷۲-۶۰۰ به امضا رسید.

در مدت کوتاه فرصت برجام وزارت راه و شهرسازی توانست ۲ فروند ایرباس A ۳۳۰-۲۰۰، یک فروند ایرباس A ۳۲۱ و ۱۳ فروند ای‌تی‌آر وارد ناوگان ایران‌ایر (هما) کند.

هر چند مجوز اوفک تا ۲۰۲۰ اعتبار داشت و تیم مذاکرکننده در وزارت راه و شهرسازی در حال تامین منابع مالی و تعیین فاینانس کننده برای خرید و تحویل مابقی ایرباس‌ها و عملیاتی کردن قرارداد با بویینگ بودند، اما با ورود ترامپ به کاخ سفید، مجوز اوفک در ۸ می ۲۰۱۸ لغو شد. در نهایت سهم ایران ایر در قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما، ۱۶ فروند هواپیمای نو بود.

حالا دوباره با جدی شدن بحث توافق در مذاکرات و احیای برجام سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌کند با شروطی پایبند به همان قرارداد منعقد شده با شرکت ایرباس است.

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تمایل ایران به بازگشت به قرارداد با ایرباس اظهار کرد: سیاست نظام درباره قرارداد ایرباس تغییری نکرده است و با توجه به سیاست کلی نظام قرارداد با ایرباس را لغو نکردیم و قرارداد‌های منعقد شده پا برجا است، اما با توجه به گذر زمان قرارداد حتما باید بازنگری و اصلاح شود.

محمدی‌بخش ادامه داد: اگر فرصتی فراهم شود، نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی از این مسیر جزو دستورات نظام است و همه این موضوع و روند را قبول دارند، اما شرط ایران برای بازگشت به قرارداد ایرباس، اصلاح قرارداد قبلی است.

اگر شرکت ایرباس به تعهدات خود در قرارداد پایبند باشد که البته تا به امروز به تعهدات خود پایبند نبوده ما به درخواست خود در قرارداد با ایرباس پایبند هستیم و خواهیم بود، اما به طور قطع در متن قرارداد باید اصلاحاتی انجام می‌شود و با انجام اصلاحاتی به این قرارداد پایبند و موافق ادامه قرارداد با ایرباس هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که ایرباس به کدام یک از تعهدات خود پایبند نبوده و چه بخشی از قرارداد باید مورد اصلاح قرار بگیرد، گفت: پشتیبانی قطعات، تامین قطعات و به روز رسانی نشریات و واگذاری هواپیما‌های بعدی طبق قرارداد، از مواردی بوده که ایرباس به آن‌ها متعهد نبود و علیرغم اینکه تمام این موضوعات در قرارداد دیده شده، ایرباس به اجرای آن پایبند نبود.

محمدی‌بخش با اشاره به خرید هواپیما‌های کارکرده، اما جوان در شرایط احتمالی احیای برجام افزود: توسعه ناوگان چند وجهی است و هر ایرلاینی براساس شرایط خود و براساس مقررات وضع شده، نسبت به نوسازی ناوگان شرکت اقدام می‌کند که یکی از وجوه و مسیر‌های توسعه و نوسازی ناوگان، خرید مستقیم از شرکت‌های سازنده هواپیما است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت