تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۵
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۲۷۳۲۳۴
سرویس خبر : انرژی

خودکفایی در تأمین "پلی آلومینیوم کلراید" تا یک‌سال آینده/سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری برای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی

‌می‌متالز - مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس از سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری برای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی خبر داد و گفت: با تکمیل این طرح‌ها مجموعا ۳۶۰ هزار تن به تولیدات سالانه محصولات پتروشیمی کشور افزوده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، رشید قانعی، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) در نشستی خبری اظهار داشت: مشکلاتی که در سال‌های گذشته در مجموعه پترول و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس وجود داشت که به همت مدیریت جدید هلدینگ خلیج فارس و تلاش‌های صورت گرفته در مجموعه پترول، این مشکلات برطرف شده و شاهد هستیم که پترول در بازار سرمایه رشد خوبی داشته است.

وی افزود: پتروشیمی ارومیه، واحدی است که سبد محصولات بسیار متنوعی دارد به طوری که واحد کریستال ملامین این مجتمع پتروشیمی، علاوه بر تأمین نیاز داخلی، در بخش صادرات هم فعالیت خوبی دارد.

قانعی در خصوص ظرفیت واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه گفت: ۲ کوره از ۴ کوره واحد سولفات پتاسیم از مدار خارج بوده و این واحد با نیمی از ظرفیت فعالیت می‌کرد که مطالعه و بررسی دقیقی روی این موضوع انجام دادیم که چگونه می‌توانیم ظرفیت پتروشیمی ارومیه را به ۱۰۰ درصد برسانیم؛ در این راستا تمامی قطعات و تجهیزات مرود نیاز کوره‌ها برای اورهال و بازیابی تولید را فراهم کرده و در حال واردات آن هستیم و امیدواریم تا آخر سال جاری کوره سوم و تا پایان خردادماه کوره چهارم به‌مدار بهره‌برداری بازگردند.

وی ادامه داد: تولید محصول "پلی آلومینیوم کلراید (پک) " در پتروشیمی ارومیه، نیاز این ماده در صنعت تصفیه آب و فاضلاب کشور را تأمین خواهد کرد، در حال حاضر این ماده از کشور چین و با کیفیت پایین وارد می‌شود و مشکلاتی را در تصفیه آب و پساب ایجاد کرده است؛ با تولید این محصول مهم در پتروشیمی ارومیه، نیاز کشور به این ماده با کیفیت بالا تأمین خواهد شد.

مدیرعامل پترول خاطرنشان کرد: کمتر از یک‌سال دیگر، واحد تولید پک در پتروشیمی ارومیه با ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن در سال راه‌اندازی خواهد شد.

قانعی در خصوص وضعیت پتروشیمی ایلام گفت: تولیدات پتروشیمی ایلام در ۵ ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۱۳ هزار تن بود و این رقم در ۵ ماهه سال جاری با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی به ۲۴۶ هزار تن انواع محصولات رسید.

وی افزود: برای حل مشکل خوراک پتروشیمی ایلام ۳ روش را مورد بررسی و پیگیری انجام دادیم؛ اولین روش، استفاده از ظرفیت یک شرکت خصوصی در حوزه اتان فشرده بود که با تأمین مالی ۶ میلیون یورویی، توان این شرکت را برای ارائه اتان فشرده مورد حمایت و کمک قرار دادیم و امیدواریم ۳۰ درصد از نیاز خوراک را تا آخر ماه جاری با اتان فشرده تأمین کنیم و در ادامه مسیر نیز تا اوایل آذرماه، تمامی نیاز خوراک پتروشیمی ایلام را با اتان فشرده تأمین خواهیم کرد.

مدیرعامل پترول تصریح کرد: همچنین با بیدبلند خلیج فارس در بحث اتان مایع همکریا داریم تا از این طریق، سبد تأمین خوراک پتروشیمی ایلام را متنوع کنیم و امیدواریم این ظرفیت نیز تا کمتر از یک‌سال آینده به مدار بیاید.

وی ادامه داد: در روش سوم که بحث تأمین بلندمدت خوراک است، تأمین خوراک از پالایشگاه گاز ایلام خواهد بود که فاز دوم این پالایشگاه در حال تکمیل بوده و متوجه شده‌ایم که در تأمین گاز این پالایشگاه ۶ حلقه چاه از تنگه بیجار مورد نظر است که ۳ حلقه چاه تکمیل نشده را با همکاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تکمیل خواهیم کرد و موضوع تأمین خوراک بلندمدت پتروشیمی ایلام تا بازه زمانی ۲۰ تا ۲۵ ساله حل خواهد شد.

قانعی با بیان اینکه "پتروشیمی لردگان در اواخر سال گذشته با ۴۵ درصد ظرفیت کار می‌کرد"، گفت: این واحد پتروشیمی، تا قبل از تعطیلی اجباری ناشی از محدودیت تأمین برق در تیرماه به ظرفیت ۷۰ درصدی رسیده بود و بعد از پایان تعطیلات برقی نیز، یک نوبت با قطع از پیش اعلام نشده برق، دچار تریپ ناگهانی شد که به وزارت نیرو اعلام خسارت کرده‌ایم و پیگیر آن هستیم.

وی افزود: امروز پتروشیمی لردگان به ظرفیت ۸۵ درصد رسیده و امیدواریم ظرفیت آن تا یکی دوماه آینده به ۱۰۰ درصد برسد.

مدیرعامل پترول در خصوص موضوع برق پتروشیمی لردگان تصریح کرد: این واحد پتروشیمی قبلا پست برقی را با هزینه سنگین اجرا کرده بود و این موضوع را وزارت نیرو نیز می‌داند؛ اما برای حل مشکل تأمین برق برای بلندمدت، درحال پیگیری طرحی هستیم تا با تکنولوژی GTG یک نیروگاه داخلی در مجتمع پتروشیمی لردگان برای تأمین اختصاصی برق این مجتمع احداث کنیم.

وی ادامه داد: در مجموعه پترول، تماما در بخش صنایع پایین دستی، ۶۰۰ میلیون دلار طرح در دست اجرا داریم که مجموعا ۳۶۰ هزار تن به تولیدات سالانه محصولات پتروشیمی کشور اضافه می‌کند و با توجه به اینکه این طرح‌ها در تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات تکمیلی هستند، متوسط قیمت محصولات تولیدی این طرح‌ها، ۲۰۰۰ دلار در هر تن خواهد بود و تکمیل این طرح‌ها، ۷۰۰ میلیون دلار تا ۱.۵ سال آینده به درآمد‌های پترول اضافه خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده