تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۸
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۷۳۳۶۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

واردات خوردو در ازای صادرات صوری است؟ / چه کشور‌هایی خودرو‌های ایرانی را می‌خرند؟

‌می‌متالز - آئین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد. برخی می‌گویند شرط واردات در ازای صادرات، ممکن است در مرحله اجرا به صورت صوری انجام شود. آیا ممکن است واردکنندگان خودرو، صادراتی انجام ندهند؟ چه کشور‌هایی متقاضی خودرو‌های ایرانی خواهد بود؟

به گزارش می‌متالز، اگرچه وزیر صمت وعده نهایی شدن و اجرای آیین‌نامه واردات خودرو را داد و حتی معاونش گفت که اولین گروه خودرو‌های خارجی، آذر ماه وارد کشور می‌شود، اما اجرای این طرح همچنان در سایه‌ای از ابهامات قرار دارد.

آئین‌نامه چه می‌گوید؟ براساس آخرین اخباری که در رابطه با واردات منتشر شده، واردات خودرو دو شرط اصلی دارد، اول اینکه خودروی وارداتی باید خدمات بعد از فروش داشته باشد دوم اینکه واردات خودرو باید با انتقال فناوری صورت بگیرد. سقف خودرو‌های وارداتی ۲۰ هزار دلار است و گفته می‌شود این خودرو‌ها قرار است برای سه دهک کم درآمد جامعه وارد شود. وزیر صمت گفته اینکه خودرو از چه کشوری وارد شود بر عهده بازرگان است و خودش تعیین می‌کند از کجا خودرو وارد کند.

صادرات خودروسازان به صورت صوری

اما موضوعی که هنوز مشخص نیست که چگونه اجرا می‌شود، بحث واردات در ازای صادرات و انتقال تکنولوژی است. برخی می‌گویند ممکن است با اجرای این طرح، خودروسازان به صورت صوری صادرات انجام دهند و خودرو وارد کشور کنند. آیا این ادعا صحت دارد؟

سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا گفت: بعید است که خودروسازان بتوانند در ازای صادرات، خودرو وارد کنند. زیرا نه میزان تولید خودرو در کشور بالاست و نه حجم تولید قطعات. اما اینطور هم نیست که بتوانند صادرات را به صورت صوری انجام دهند. زیرا نظارت بر شیوه اجرای این طرح بالا خواهد بود و خودروسازان نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

اما ایران می‌تواند خودرو صادر کند؟

او افزود:، اما خودرو‌های ایرانی نیز قدیمی شده اند و در بازار‌های کشور‌های دیگر نیز متقاضی ندارد. در سال‌های گذشته ایران به کشور‌های مختلف خودرو صادر می‌کرد. اما با توجه به تحریم‌ها، آمدن خودرو‌های چینی به بازار و همچنین قدیمی شدن خودرو‌های ایرانی، صادرات ایران نیز متوقف شد.

مدنی در ادامه توضیح داد: عدم توان رقابت ایران در بازار‌های خارجی به جایی رسید که صادرات ایران در سال گذشته به کمتر از ۱۰ هزار خودرو رسید. به همین دلیل بعید است که خودروسازان و قطعه‌سازان کشور به حدی صادرات داشته باشند که بتوانند خودرو وارد کشور کنند.مدیرعامل سابق سایپا گفت: شاید خودروسازان در ازای تولید ۸۰ تا ۹۰ هزار خودرو، بتوانند ۵۰ هزار خودرو وارد کنند که با توجه به شرایط کنونی صنعت خودروسازی کشور، بعید است این کار انجام شود.

چه کشور‌هایی خودرو‌های ایران را می‌خرند؟

با توجه به شرایط فعلی خودروسازی، ایران به چه کشور‌هایی می‌تواند خودرو صادر کند؟

مدنی گفت: در حال حاضر خودرو‌های ایرانی توان رقابت در بازار‌های جهانی را ندارد. اگر شرط واردات در ازای صادرات اجرا شود، پیش‌بینی می‌شود که خودروسازان در قرارداد‌هایی که با خودروسازان خارجی می‌بندند، امکان صادرات خودرو‌های ایرانی به برخی از مناطق وجود داشته باشد. اما هنوز اخباری در این رابطه منتشر نشده است.

صادرات به چه شکلی انجام می‌شود؟

او ادامه داد:، اما ممکن است خودروسازان بخش خصوصی که خودرو‌های به روزتری تولید می‌کنند، می‌توانند خودرو صادر کنند و در ازای آن واردات را به صورت CBU یا CKD انجام دهند.

اما اگر واردات به صورت CBU اجرا شود، زمان‌بر خواهد بود. آیا تا پایان امسال خودرو‌های خارجی به ایران می‌رسند؟

مدنی توضیح داد: فرایند واردات طولانی خواهد بود و به نظر نمی‌رسد تا یک الی دو سال آینده وارداتی انجام بگیرد. اما طولانی بودن یا نبودن اجرای واردات نیز به قرارداد‌هایی بستگی دارد که خودروسازان کشور با خودروسازان خارجی می‌بندند. اما همچنان مشخص نیست که صادرات در این قرارداد‌ها ذکر شده است یا خیر.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده