تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۳۹
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۷۹۷۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آغاز ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ روند صعودی قیمت ارز متوقف شد

‌می‌متالز - کشتی‌آرای با تأکید براینکه روند صعودی قیمت طلا و ارز در بازار متوقف شده است، گفت: پیش بینی می‌شود با ادامه عرضه‌ی اوارق سکه در بازار سرمایه طی روز‌های آینده بازهم قیمت‌ها در بازار کاهش یابد.

به گزارش می‌متالز، محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه، اظهار داشت: روند قیمتی در بازار طلا و سکه امروز نسبت به روز‌های گذشته تغییر داشته و کاهشی شده است.

وی با بیان اینکه روند صعودی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز متوقف شده است، تصریح کرد: همزمان با توقف روند صعودی قیمت‌ها در بازار داخلی، قیمت طلای جهانی نیز ۱۰ دلار نسبت به روز گذشته کاهش داشته است.

این فعال بازار طلا و سکه با اشاره به اینکه کاهش قیمت ارز در بازار داخلی و طلای جهانی در کنار آغاز عرضه اوراق سکه بانک مرکزی در بازار سرمایه موجب کاهش قیمت‌ها شده است، گفت: براساس طرح جدید بانک مرکزی و با عرضه اوراق سکه مرکزی، بسیاری از سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی مردم می‌تواند راهی این بازار شود.

کاهش یک میلیونی حباب سکه/ طلا و سکه ارزان می‌شود

کشتی آرای از کاهش حباب سکه خبر داد و گفت: حباب سکه از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته است و پیش بینی می‌شود با ادامه عرضه‌ی اوارق سکه در بازار سرمایه طی روز‌های آینده بازهم کاهش یابد.

او تأکید دارد که در روز‌های گذشته التهابات بازار طلا و ارز با هم مرتبط بودند، ولی از امروز فضای هر دو بازار آرام شده و خرید‌های هیجانی مردم نیز نسبت به روز‌های گذشته کاهش محسوس داشته است.

وی با بیان اینکه طلای آبشده نیز هفته قبل حباب داشت، ولی الان حباب طلا هم تخلیه شده است، افزود: عرضه اوراق سکه باعث کاهش حباب سکه می‌شود؛ کما اینکه قیمت سکه نسبت به دیروز ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته است و این کاهش ادامه دار خواهد بود.

اوراق سکه بانک مرکزی محل مناسبی برای سرمایه گذاری مردم

به گفته کشتی آرای، اوراق سکه بانک مرکزی محل مناسبی برای سرمایه گذاری مردم خواهد بود چراکه نه تنها ریسک نگه داری سکه را ندارد و فقط اوراق (بصورت کاغذی) در اختیار مردم است بلکه همان سودآوری سکه را نیز خواهد داشت.

وی با بیان اینکه قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار دیروز تا یک میلیون و ۵۱۰ هزار تومان هم بالا رفته بود، ولی امروز با ۵۰ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان رسیده است، گفت: قیمت سکه طرح جدید ۱۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

کشتی آرای گفت: قیمت سکه‌های نیم، ربع و گرمی همچنان دارای حباب است چراکه فعلاً در بورس کالا، اوراق سکه تمام عرضه می‌شود و اگر در روز‌های آینده اوراق سایر قطعات سکه نیز عرضه شود از حباب این سکه‌ها نیز کاسته خواهد شد.

زمان حراج سکه اعلام شد+جزئیات

گفتنی است، عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد سکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، امروز سه شنبه ۱۷ آبان‌ماه در بورس کالای ایران انجام می‌شود.

طبق اطلاعیه بورس کالا، عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد سکه بانک مرکزی به تعداد ۱۰۰.۰۰۰ قطعه سکه معادل ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ اوراق سلف موازی استاندارد سکه بانک مرکزی در روز سه‌شنبه مورخ ۱۷ آبان ۱۴۰۱ از ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۵ دوره پیش‌گشایش و رأس ساعت ۱۵ حراج تک قیمتی انجام خواهد گرفت.

همچنین معاملات ثانویه این اوراق از تاریخ ۱۸ آبان ۱۴۰۱ تا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات بوده و کلیـه اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثـر معادل ۱۰۰ سکه تمام بهـار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

براساس این گزارش، سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، ۶ ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید بوده و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.

معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام میشود و دارندگان اوراق درصورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند.

بانک مرکزی ج. ا. ا تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد می‌شود. بنابراعلام روابط عمومی بانک مرکزی، اوراق سکه بانک مرکزی علاوه بر امکان سرمایه گذاری در طلا، قابلیت توثیق در شبکه بانکی برای اخذ انواع تسهیلات را نیز دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده