تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۵۳
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۸۷۹۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صالحی عنوان کرد؛

لزوم حمایت از تولیدات صنایع سنگین و معادن/ رویکرد مقابله با تحریم‌ها زمینه فروش بیشتر نفت را فراهم کرد

‌می‌متالز - نماینده مجلس گفت:رویکرد مقابله هدفمند با تحریم‌ها علاوه بر خودکفایی کشور در تولید بنزین، زمینه فروش بیشتر نفت ما در پالایشگاه‌های فراسرزمینی را فراهم کرد.

به گزارش می‌متالز، از سال ۱۳۹۰ تحریم‌ها علیه کشورمان وارد فاز جدیدی شد و دسترسی ما به اقلام، ماشین آلات و تجهیزات راهبردی در صنایع بزرگ به ویژه صنعت نفت و گاز محدود شد. در این شرایط، تنها راهکار پیش روی کشورمان برای بی اثر سازی تحریم‌ها این است که هر چه بیش‌تر از ظرفیت‌های داخلی در راستای دانش‌بنیان کردن صنایع گام برداریم. به‌طوری که حتی‌الامکان اقلام راهبردی مورد نیاز در صنایع کشور در داخل تولید شود و کمترین وابستگی را به خارجی‌ها داشته باشیم. مهم‌ترین بخشی که باید به سمت خنثی کردن تحریم فروش اقلام راهبردی برود، همین صنعت نفت و گاز است که مسوولیت تولید انرژی و کالا‌های مختلف شیمیایی را بر عهده دارد. زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز بزرگ‌ترین بخش اقتصادی کشور به شمار می‌رود و به همین دلیل دانش‌بنیان شدنش و تلاش در راستای بی‌اثرسازی تحریم‌ها در این صنعت اهمیت بالایی دارد. با درک این ضرورت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تشکیل کارگروه تولید بار اول پرداخت. هدف این است که با شناخت ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیانی و نیاز صنایع به سمت بومی‌سازی تولید ماشین‌آلات راهبردی گام برداریم.


صنایع نفت و گاز نیاز به تکنولوژی‌های نوین دارند/ لزوم استفاده از توان داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان


شواهد نشان می‌دهد که وزارت نفت به خوبی متوجه ضرورت دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشور شده است. به گونه‌ای که بیشترین استفاده را طی سال‌های گذشته از دستاورد‌های دانش‌بنیانی داشته است. در همین ارتباط می‌توان به استفاده از بیش از ۱۶ مورد تجهیزات تولید بار اول در پارس‌جنوبی اشاره کرد. در ادامه نظرات حسین محمد صالحی دارانی، عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها را در مجلس می‌خوانید.

صالحی دارانی ضمن تأیید این موضوع که بسیاری از تحریم‌ها برای ما فرصت بوده است، تصریح کرد:، اما نباید فراموش کنیم که تحریم‌ها ضرباتی هم به اقتصاد و صنعت کشور وارد کرده‌اند. متاسفانه آن‌طور که شایسته بوده است، طی سالیان گذشته از تولیدات داخلی و بار اول حمایت به عمل نیاورده‌ایم. حالا با توجه به مصوبات مجلس و تأکیداتی که خطاب به وزیر صنعت و معدن داشته‌ایم، امیدواریم حمایت‌ها بیشتر شود. تا وقتی که حمایت همه‌جانبه از تولیدات داخلی به‌ویژه در حوزه صنایع سنگین و معادن صورت نگیرد، نمی‌توانیم قدم رو به جلویی برداریم و تحریم‌ها آسیب بیشتری به این حوزه‌ها وارد خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: تأکید مقام معظم رهبری در زمینه استفاده حداکثری از تولیدات بار اول در صنایع نفت و گاز در راستای گام برداشتن هر چه بیشتر کشورمان در راستای خودکفایی و کاهش وابستگی به خارجی‌هاست. متاسفانه فضای سرمایه‌گذاری در صنایع کشور سخت است و حتی از کسانی که می‌خواهند در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری داشته باشند، استقبال نمی‌کنیم. از شواهد این طور برمی‌آید که هنوز هماهنگی کامل بین تمامی نهاد‌ها در کشور در راستای عمل به تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای استفاده حداکثری از توان داخلی برای تولید بیشتر وجود ندارد.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها خاطرنشان کرد: ما باید حلقه‌های مفقوده را در زمینه کاهش وابستگی به خارج از کشور پیدا و مشکلات را رفع کنیم. اقداماتی همچون استفاده از سیاست تولید بار اول و ظرفیت کارگروه تولید بار اول در شناسایی نقاط قوت شرکت‌های دانش‌بنیان و تعیین نیاز صنعت به خوبی در این زمینه کمک خواهد کرد. تجربه موفق در زمینه نوسازی تجهیزات پالایشگاهی کشور‌های دیگر مانند سوریه، ازبکستان و ونزوئلا در زمینه اهمیت نگاه استراتژیک به تولید بار اول اقلام راهبردی صنایع بزرگ کشور بسیار مهم و اثرگذار است. رویکرد مقابله هدفمند با تحریم‌ها علاوه بر خودکفایی کشور در تولید بنزین، زمینه فروش بیشتر نفت ما در پالایشگاه‌های فراسرزمینی را نیز فراهم کرد. ما متخصصان و نخبگانی داریم که می‌توانند در جهان سرآمد باشند و به صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها بپردازند. بنابراین، باید تلاش خود را در این زمینه‌ها گسترش دهیم. متاسفانه روند‌های دست و پاگیری در کشور در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و آن طور که شایسته است فضا را برای فعالیت آن‌ها مهیا نکرده‌ایم.

منبع: ایسکا نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده