تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۹۰۵۱۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رئیس سازمان بورس:

معامله ۴۸.۸ هزار خودرو در بورس ۱۳.۳ هزار میلیارد از واسطه‌ها خارج کرد

‌می‌متالز - رئیس سازمان بورس با اشاره به اقدامات ۱۵ ماهه، گفت: معامله ۴۸.۸ هزار خودرو در بورس کالا منجر به خروج ۱۳.۳ هزار میلیارد تومان از جیب واسطه‌ها شد.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا با حضور در برنامه تلویزیونی اعلام کرد: با معامله ۴۸.۸ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا تا چهارم بهمن ماه، بیش از ۱۳.۳ هزار میلیارد تومان از جیب واسطه‌ها و دلالان خارج شد و به چرخه تولید و مردم بازگشت.

مشکلات متعدد صنعت خودرو زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت را رقم زد. یکی از مشکلات قیمت گذاری دستوری است که با ساز و کار عرضه در بورس کالا اصلاح می‌شود. قیمت کارخانه در سال‌های گذشته متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده است و برخی تصور می‌کنند اگر قیمت کارخانه را پایین نگه دارند قیمت خودرو در بازار هم پایین می‌آید، اما اتفاقی که در هشت سال گذشته رخ داده این بود که قیمت کارخانه پایین بود و سود اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد به جیب واسطه‌ها می‌رفت.

بورس کالا وکیل مدافع هیچ سازمانی نیست و ورود به عرضه خودرو در بورس کالا به این دلیل نبود که خودرو کالای بورسی محسوب می‌شد، اما بخشی از مشکلات صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری است. نشست با شورای رقابت هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است. زیرا موضوع حساس است و ابعاد مختلفی دارد و باید مباحث مطرح شود. در این زمینه با شورای رقابت در کالا‌های مختلف این مسیر طی شده که برای مثال در محصولات پتروشیمی و فولاد نتیجه بخش بود.

یکی از مسوولیت‌های اصلی سازمان بورس، ایجاد بازاری شفاف، منصفانه و کارآمد است. شفافیت اطلاعاتی ناشران، انتشار معاملات و انتشار عمق مظنه برای کل بازیگران بازار، شفافیت در آمار تخلفات بازار سرمایه از دستور کار‌های جدی بود. با الزام قانونی افشای تخلفات ناشران بازار، بعد از سال‌ها این دستورالعمل تهیه شد و اشخاصی که بعد از تصویب این دستورالعمل تخلفی را در بازار سرمایه مرتکب شوند، آمار و نوع تخلفات با اسم درج خواهد شد. باید از ۸ هزار هزار میلیارد تومان دارایی مردم تحت مدیریت افراد صیانت شود.

اقداماتی برای منصفانه بودن بازار از جمله تقویت زیر ساخت‌های معاملاتی، زیر ذره بین بردن معاملات الگوریتمی بصورت برخط در حین انجام معامله و سفارش انجام شده است. در حوزه کارایی نیز دامنه نوسان و زیرساخت‌های بازار به مرور اصلاح می‌شود. اکنون اصلاح تدریجی دامنه نوسان آغاز و نتایج مطلوبی داشت.

انحصار زدایی از مجوز‌های نهاد‌های مالی یکی دیگر از اقدامات انجام شده است. بیش از ۱۲ سال مجوز کارگزاری صادر نشده بود که با تسهیل امور اکنون از طریق درگاه ملی مجوز‌ها این کار انجام می‌شود. در کنار اعطای مجوز‌های جدید برای نهاد‌های مالی و ارائه خدمت به جامعه سهامداری، درباره تخلف نهاد‌های مالی، برخورد‌ها تشدید می‌شود و تا مرحله لغو مجوز نیز پیش خواهد رفت.

راه‌اندازی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری از دیگر اقدامات انجام شده طی دوره ۱۵ ماهه اخیر است. بر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تأکید شده و به همین دلیل برای پاسخ به ذائقه‌های مختلف، صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های تضمین اصل سرمایه، صندوق‌های املاک و مستغلات و صندوق در صندوق راه اندازی شد.

یکی از وظایف سازمان حفظ منافع و حقوق سهامداران است که در این زمینه تلاش شد با تشکیل میز صنعت، مشکلات صنایع مختلف بررسی و مواردی که در سودآوری شرکت‌ها موثر است، پیگیری تا حقوق و منافع سهامداران در بازار سرمایه حفظ شود. همچنین برای جبران ظلم بزرگ به دارندگان سهام صندوق پالایش و دارا یکم، اساسنامه دو صندوق اصلاح شد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده