تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۴
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۹۲۳۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بخشنامه واردات بدون محدودیت ارز!

‌می‌متالز - سازمان مالیاتی بخشنامه جدیدی در مورد واردات بدون محدودیت ارز به کشور تا پاییز سال آینده صادر کرده است. هر چند قبلا نیز در صورت اعلام ارز وارداتی در گمرگ، محدودیت چندانی وجود نداشت.

به گزارش می‌متالز، رفع هرگونه محدودیتی از طرف دولت محترم شایسته قدردانی است لیکن موضوع فقط به مرحله واردات ارز ختم نمی‌شود و باید دید واردکننده با این ارز چه می‌تواند بکند؟ باید بدانیم این بخشنامه شامل ارز به صورت اسکناس است و انتقال ارز به ایران از طریق بانک را شامل نخواهد شد، زیرا هیچ بانکی رابطه مالی و انتقال پول با ایران ندارد. حال ببینیم پس از اینکه شخصی مقداری ارز اسکناس وارد کشور کرد چه می‌تواند بکند؟

می‌دانیم که طبق بخشنامه همین دولت، داشتن بیش از مقدار معینی ارز نزد افراد جرم است؛ پس نگهداری ارز وارداتی توسط شخص امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان ارز را نزد خود نگه داشت و لازم است این ارز را به یکی از بانک‌ها بسپارد. پس از سپردن اسکناس ارز به بانک، این ارز از مالکیت واگذارنده خارج می‌شود و در تملک بانک قرار می‌گیرد زیرا:

مالک ارز قادر به انتقال آن به خارج نیست، زیرا به دلیل مقررات و تحریم، بانک‌ها چنین امکانی ندارند. اگر شخص بخواهد عین اسکناس را از بانک پس بگیرد نیز ممکن نیست و بانک از پس دادن اسکناس معذور است. مالک ارز فقط می‌تواند با نرخ سنا معادل ریالی آن را از بانک دریافت و تسویه‌حساب کند. می‌دانیم که نرخ سنا بیش از ۳۰درصد کمتر از نرخ روز ارز آزاد است؛ بنابراین تفسیر ساده بخشنامه سازمان مالیاتی، به معنی واردات اسکناس ارز به ایران و واگذاری آن به بانک و دریافت معادل ریالی آن با نرخ دولتی سناست. در چنین صورتی آیا دارندگان ارز در خارج کشور اشتیاقی به واردات ارز خواهند داشت؟!

لطفعلی بخشی / اقتصاددان

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده