به گزارش میمتالز به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، در بیستمین همایش تعالی سازمانی، مراسم تقدیر و اعطای جایزه به سازمانهای سرآمد ایرانی برگزار شد.
بنا به این گزارش، تندیس زرین در سال ۱۴۰۱ و در بخش ساخت و تولید و در سطح سازمانهای بزرگ در بازه امتیازی ۶۵۱ تا ۷۰۰ به شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا - توگا – منتخب بهعنوان سازمان سرآمد سال و همچنین شرکت فولاد خوزستان اعطا شد.
تندیس سیمین در سال ۱۴۰۱ و در بخش ساخت و تولید و در سطح سازمانهای بزرگ در بازه امتیازی ۶۰۱ تا ۶۵۰ به شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا و همچنین شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه اختصاص یافت.
سازمان مهندسی و ساخت پره توربین مپنا – پرتو نیز موفق به کسب تندیس سیمین در سال ۱۴۰۱ و در بخش ساخت و تولید و در سطح سازمانهای بزرگ در بازه امتیازی ۵۵۱ تا ۶۰۰ شد.
تندیس بلورین در بخش ساخت و تولید و در سطح سازمانهای بزرگ و در بازه امتیازی ۴۵۱ تا ۵۵۰ به شرکت فولاد امیرکبیر کاشان؛ شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا - پارس؛ شرکت فولاد سیرجان ایرانیان؛ شرکت نیرو محرکه؛ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر اعطا شد.
همچنین تندیس بلورین در بخش ساخت و تولید و در سطح سازمانهای متوسط و در بازه امتیازی ۴۵۱ تا ۵۵۰ به شرکت فرآوران زغال سنگ پابدانا و تندیس بلورین در بخش عمومی و در سطح سازمانهای بزرگ و در بازه امتیازی ۴۵۱ تا ۵۵۰ به شهرداری اصفهان تعلق یافت.
این جایزه با دارا بودن نظامنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاییدیه سازمان ملی بهره وری، هم اکنون معتبرترین و با قدمتترین جایزه ملی در حوزه تعالی است.
کلیه سازمانها و شرکتهای ایرانی در پنج بخش ساخت و تولید، خدمات، سلامت، آموزش و بخش عمومی، در صورت انجام خودارزیابی بر اساس الگوی تعالی سازمانی و به اجرا گذاردن برنامههای بهبود میتوانند متقاضی جایزه ملّی تعالی سازمانی باشند. در ۲۰ سال گذشته ۱۴۷۰ سازمان ایرانی از نزدیک و توسط ارزیابان خبره تعالی سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفتهاند و نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود نظامهای مدیریتی آنها شناسایی شده و بهبود یافته است.
ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بیستمین همایش تعالی سازمانی با موضوع تحول و تعالی دیجیتال رویکرد نوین شرکتها برای بزرگ شدن به سخنرانی پرداخت.
وی در خصوص تعریف تحول دیجیتال اظهار داشت: تحول دیجیتال صرفا تحول در فناوری نیست، بلکه تحول دیجیتال به معنای تحول در استراتژی، تحول در رهبری و روشهای جدید فکر کردن است.
کیانی بختیاری افزود: تحول دیجیتال تحول بنیادین در فعالیتها؛ فرایندها، شایستگیها و مدل کسب و کار با هدف استفاده حداکثری از امکانات فناورانه برای توسعه نوآوری و خلق ارزش برای مشتریان است.
وی تغییر کارکردهای سنتی مدیریت؛ تغییر از برنامهریزیهای بلندمدت به برنامهریزی در لحظه؛ تغییر از شیوههای سازماندهی سنتی به شیوهای از سازماندهی به بیشترین جریان خلق ارزش و ایجاد و تقویت شایستگیهای جدید رهبری را از مصادیق تحول در فعالیتها عنوان نمود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، دیگر نمونههای تحول در فعالیتها را شامل تیمسازی، مربیگری، منتورینگ، کوچینگ، رهبری تغییر، آگاهی به تکنولوژی، دانش رسانههای اجتماعی، تقویت فرهنگ نوآوری، کنترل و نظارت بر مبنای ارزشآفرینی برای کسبوکار دانست.
وی افزود: تحول در فرآیندها شامل تغییر بنیادین فرآیندهای سنتی کسب و کار؛ تغییر مدل فرآیندهای کسب و کار و استفاده حداکثری از ظرفیتهای فناوری اطلاعات در فرآیندها میشود.
کیانی با تقسیم بندی تحول در شایستگیها به سازمانی و فردی گفت: شایستگیهای سازمانی شامل چابکی؛ نوآوری باز؛ جمع سپاری؛ فرهنگ به اشتراکگذاری دانش و انعطافپذیری است و از شایستگیهای فردی میتوان به ارزشآفرینی از داده مثل مهارتهای خلق داده، دادهکاوی، تجزیه و تحلیل داده؛ چندمهارتی بودن و خلاقیت نام برد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: پارادایم حکمرانی در عصر تحول دیجیتال شامل چرخه اقتصاد چرخشی، انقلاب صنعتی چهارم، اقتصاد اشتراکی، اقتصاد سبز و اقتصاد دیجیتال میشود و تحول دیجیتال فرآیندی است که طی آن شرکتها با رهبری مناسب، برخورداری از راهبردهای تحول آفرین و روشهای جدید فکر کردن، تحول در فعالیت ها، فرآیندها و شایستگیها بتوانند با به کارگیری تکنولوژیهای عصر دیجیتال در سراسر کسب و کار تغییرات اساسی را به وجود آورند، تغییراتی که موجب افزایش بهره وری، چابکی بیشتر و در نهایت خلق ارزشهای جدید برای کارکنان، مشتریان و سهامداران و ... شود.
وی با بیان این نکته که تحول دیجیتال سازمانها را به توان میرساند، اظهار داشت: سازمان واکنش سریع، نمایی یا تصاعدی، سازمانی است که از طریق پذیرش فناوریهای نوظهور و انعطاف پذیر و استفاده از روشهای چابک در نحوه کار، تأثیرات خیلی بزرگ و معمولاً ۱۰ برابر بیشتر از سایر شرکتها ایجاد مینماید.
کیانی افزود: به طور متوسط شرکتهای فورچون ۵۰۰ پس از ۲۰ سال به ارزش یک میلیارد دلار دست یافتند و به اصطلاح یونیکورن شدند. اما به نظر شما گوگل پس از چند سال؟ تسلا چطور؟ و اوبر چه مدت؟ با یک جستوجوی ساده متوجه میشویم که گوگل بعد از ۸ سال، تسلا بعد از ۴ سال و اوبر تنها پس از ۲ سال به ارزش بازار یک میلیارد دلار دست یافتند. این مقایسه نشان میدهد که استارتاپهای امروزی، به زمان کمتری جهت یونیکورن شدن نیاز دارند و سازمانها با گذر زمان نماییتر و تصاعدیترمیشوند.
وی خاطر نشان کرد: محصولات و خدمات نوآورانه؛ قابلیتهای عملیاتی جدید؛ تجربه مشتری دیجیتالی شده و تکنیکهای جدید سازمانی فقط برخی از دستاوردهای یک سازمان دیجیتالی شده هستند.
کیانی بختیاری در خصوص سطح بلوغ دیجیتالی یک سازمان گفت: سطح بلوغ را میتوان بر اساس در دسترس بودن و پیچیدگی تجزیه و تحلیل اطلاعات، رتبه بندی کرد.
وی با بیان این نکته که سازمانهای دیجیتالی شده در مسیر تعالی قرار دارند به معرفی ۳ مدل تعالی دیجیتال پرداخت و گفت: جوایز تعالی دیجیتال FITIS از سازمانهایی که با مهاجرت از صنعت ۳.۰ به ۴.۰، تحول دیجیتال را با موفقیت برنامهریزی و اجرا کردهاند، تجلیل میکند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: جوایز سالانه تعالی دیجیتال، شرکتهای پیشرو سریلانکا را به خاطر دستاوردهای نوآورانهشان در زمینه تحول دیجیتال، چابکی کسبوکار، فناوری اطلاعات، مشتریمحوری، مشارکت و همکاری بینصنعتی، و نوآوری محصول و خدمات قدردانی میکند. این جایزه همچنین از سازمانهایی که سهم قابل توجهی در تسریع تحول دیجیتال در سراسر صنعت و سراسر کشور دارند، قدردانی میکند.
وی با تشریح اهداف برگزاری این جایزه تعالی دیجیتال گفت: شناسایی شرکتهای تجاری که فناوریهای دیجیتال را پذیرفته اند و خود را متحول کرده اند همچنین ایجاد فرصت برای بخش خصوصی و دولتی برای به نمایش گذاشتن دستاوردهای تحول دیجیتال خود؛ و سرمایه گذاری جدید در فناوری، مدلهای کسب و کار و فرآیندها، برای هدایت و تسریع رشد تصاعدی و نیز ارزیابی شرکتها بر اساس تأثیر برکسب و کار و جامعه و نهایتا گردآوری اعضای هیات داوران برجستهای که در زمینه تعالی دیجیتال در سطح محلی و جهانی پیشگام هستند، از اهداف این جایزه تعالی دیجیتال است.
کیانی بختیاری در ادامه به بیان شاخصها و تشریح مدلهای تعالی دیجیتال CIONET و Transfit پرداخت و در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: تحول و تعالی دیجیتال؛ رویکرد نوین شرکتها برای بزرگ شدن محسوب میشود. برای حرکت به سوی تعالی دیجیتالی لازم است تدوین استراتژی جامع شرکت که قابلیت رقابت در دوره دیجیتال را توضیح میدهد و تلاش برای رسوخ آن در شرکت صورت پذیرد؛ همچنین بهره گیری از فن آوریهای نوین در مدل کسب و کار و تدوین اهداف تجاری و قابل اندازه گیری شرکت برای تحول دیجیتالی در دستور کار قرار گیرد و دسترسی شرکت به اکوسیستم دیجیتال با هدف به سودآوری کسبوکار برقرار شود علاوه بر این لازم است فرهنگ سازمانی و رهبری تغییر و نوآوریهای تحول آفرین در سازمان تقویت شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: برای پایش تعالی دیجیتال مدلهای متعددی از سال ۲۰۲۱ تدوین شده و بومی سازی شده است و سازمان مدیریت صنعتی در سال آینده تعالی دیجیتال را نیز در شرکتهای داوطلب مورد پایش قرار میدهد و جوایزی را بدین منظور طراحی میکند.