تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۲۹۳۰۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پرونده دومین ماه زمستانی در فرابورس بسته شد؛

رشد دسته‌جمعی ارزش معاملات در بازار‌های فرابورسی

‌می‌متالز - پرونده دومین ماه از فصل زمستان در فرابورس ایران با رشد متغیر‌های معاملاتی همراه بود به طوری که حجم و ارزش معاملات نسبت به بهمن‌ماه پارسال افزایش یافت و همزمان ارزش معاملات در تمامی بازار‌ها به طور دسته‌جمعی رشد کرد.

به گزارش می‌متالز، طی ۱۹ روز کاری بهمن‌ماه در بازار‌های فرابورس بیش از ۱۴۱ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزشی نزدیک به ۱.۱ میلیون میلیارد تومان در بیش از ۶.۸ میلیون نوبت معاملاتی دادوستد شد.

به این ترتیب طی مدت مورد بررسی ارزش معاملات به میزان ۵۵ درصد، حجم معاملات ۸۳ درصد و تعداد دفعات معاملات ۱۵ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند.


رصد میانگین روزانه بازار‌ها


رصد آمار معاملات طی یک ماهه بهمن نشان می‌دهد به طور میانگین روزانه ۷.۴ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش ۵۷ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان خریدوفروش شده است.

همچنین میانگین روزانه معاملات در بازار‌های سهام فرابورس نزدیک به ۵ میلیارد برگه سهم به ارزش حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

از سوی دیگر در معاملات اوراق مالی اسلامی میانگین روزانه معاملات طی ۱۹ روز بهمن‌ماه ۶۴۵ میلیون ورقه به ارزش ۵۵ هزار و ۶۵۱ میلیارد تومان بوده است.

گفتنی است روند حجم و ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طی مدت مورد بررسی نشان می‌دهد میانگین روزانه معاملات حدود ۲ میلیارد واحد صندوق به ارزش ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

طی این مدت به‌طور میانگین نیز روزانه ۲۷۶ هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن به ارزش بیش از ۳۴ میلیارد تومان خریدوفروش شده است.


بررسی ارزش معاملات به تفکیک بازار‌ها


ارزش معاملات به تفکیک بازار‌ها نشان می‌دهد در مدت مورد بررسی بازار ابزار‌های مشتقه با معاملاتی به ارزش بیش از ۹۹ میلیارد تومان رشد نزدیک به ۶ هزار درصدی را نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته تجربه کرده است.

همچنین در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز طی این مدت ۳۲۰ میلیارد تومان دادوستد ثبت‌شده که در مقایسه با بهمن سال ۱۴۰۰ رشد بیش از ۲ هزار درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی بازار‌های سهام فرابورس حاکی از آن است که بازار اول طی این مدت، معاملاتی به ارزش بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان را ثبت کرده که نسبت به بهمن پارسال رشدی ۱۸۵ درصدی داشته است.

در بازار دوم نیز بالغ‌بر ۱۳ هزار میلیارد تومان سهم خریدوفروش شده که افزایش ۸۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است.

این روند صعودی در بازار پایه هم ادامه داشته، به‌این‌ترتیب که در این بازار طی ماهی که گذشت بیشتر از ۱۴ هزار میلیارد تومان دادوستد به ثبت رسید که رشدی ۸۹ درصدی نسبت به پارسال داشت.

همچنین در بازار ابزار‌های نوین مالی طی یک‌ماهه بهمن‌ماه بالغ‌بر یک‌میلیون میلیارد تومان معاملات انجام شد که افزایش ۵۳ درصدی را نسبت به بهمن ۱۴۰۰ تجربه کرد.


بازار ابزار‌های نوین مالی زیر ذره‌بین


بررسی بازار ابزار‌های نوین مالی به تفکیک تابلو‌ها نشان می‌دهد در این مدت ارزش معاملات اوراق بدهی بیشتر از یک‌میلیون میلیارد تومان بوده و ۴۹ درصد افزایش نسبت به بهمن سال قبل داشته است. این مقایسه در بخش صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نشان می‌دهد، بهمن ماه معاملاتی به ارزش ۴۴ هزار میلیارد تومان در این بخش انجام‌شده که رشدی ۳۱۴ درصدی را به خود دیده است. همچنین در حوزه اوراق گواهی تسهیلات مسکن شاهد معاملاتی به ارزش ۶۵۸ میلیارد تومان بودیم که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۴ درصد بیشتر شده است.


صنایع پیش‌رو در بهمن‌ماه


در ادامه این گزارش رصد صنایع پیشرو معاملات طی ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۱۹ روز کاری بالغ‌بر ۴۱ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام بوده است.

در این مدت ۵۴ درصد ارزش معاملات خرد یعنی بالغ‌بر ۲۰ هزار میلیارد تومان متعلق به گروه‌های انبوه‌سازی، محصولات غذایی، فلزات اساسی، بانک‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات شیمیایی و هتل و رستوران بوده است.


بازار دوم؛ بزرگ‌ترین بازار فرابورس


ارزش کل بازار به تفکیک بازار‌ها نیز نشان می‌دهد بازار دوم با سهم ۴۵ درصدی و ارزش بازاری بیش از ۸۸۲ هزار میلیارد تومان، بزرگ‌ترین بازار فرابورس است.

پس از آن بازار پایه با سهم ۲۱ درصدی از کل ارزش بازار فرابورس و بازار اوراق مالی اسلامی با سهم ۲۰ درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.


فرابورس از اول سال تا پایان بهمن ۱۳ درصد بزرگ‌تر شد


در پایان بهمن ماه پروند بازار‌های فرابورس در حالی بسته شد که شاخص کل طی ۱۹ روز کاری، بازدهی منفی ۶ درصدی داشت. این در حالی است که درصد تغییر این متغیر از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه بیش از ۹ درصد مثبت بوده است. در نهایت آیفکس فرابورس در سی بهمن سطح ۲۰ هزار و ۴۳ واحد را تجربه کرد.

ارزش بازار فرابورس نیز در پایان این ماه با کاهشی ۵ درصدی همراه شد و به عدد ۱.۹ میلیون میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش بازار فرابورس از ابتدای سال تا پایان ماهی که گذشت، ۱۳ درصد بزرگ‌تر شده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده