تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۹۳۱۵۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تداوم رشد معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

‌می‌متالز - بیش از ۴۳میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۵۰هزار و ۲۹۵میلیارد ریال در ۱۱ماه گذشته در فرابورس دادو ستد شد که نشان از افزایش ۸درصدی حجم و رشد ۹۲درصدی ارزش معاملات این اوراق در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در ۱۱ ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۲۱۸ روز معاملاتی تعداد ۱۰۸۴ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ورقه بهادار در ۵۷ میلیون و ۹۵۳ هزار نوبت به ارزش ۹۱۸۲۶ هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال در بازار‌های فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش ۹۰ درصدی حجم، افت ۳۵ درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۱۳۷ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس در ۱۱ ماه گذشت تغییر مالکیت ۲۴۰ میلیارد و ۳۰۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۲۸۴ هزار و ۳۵۴ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۲۱۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۹۶۶ هزار و ۹۱۹ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر رشد ۵۸ درصدی حجم و افزایش ۲۴ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۲۳ درصدی حجم و افت ۱۵ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با ۱۰ ماه سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزار‌های مالی نیز تعداد ۹۵ میلیارد و ۷۶ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۸۵۴۰۳ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۱۵۳ درصدی حجم و ۱۴۶ درصدی ارزش معاملات این بازار در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

­­افزون بر این، بالغ بر ۲۴۴ میلیارد و ۴۶۸ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۲۸۷۱ هزار و ۵۷۱ میلیارد ریال و ۴۳ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۵۰ هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۹۵ درصدی حجم و ۱۸۷ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افزایش ۸ درصدی حجم و رشد ۶۲ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات امسال را از ارتفاع ۱۸ هزار و ۵۵۴ واحد آغاز کرده است با ثبت افزایش ۹.۱ درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع ۲۰ هزار و ۴۳ واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای امسال ۱۷۴۷۰ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال بود، با ثبت رشد ۱۳ درصدی در ۱۱ ماه گذشته در پایان بهمن ماه به عدد ۱۹۶۹۴ هزار و ۸۲۴ میلیارد ریال رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده