تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۹۳۱۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افت ۶.۸ درصدی شاخص فرابورس در بهمن ماه

‌می‌متالز - شاخص کل فرابورس با ثبت افت ۶.۸ درصدی، در پایان بهمن ماه امسال به ارتفاع ۲۰هزار و ۴۳واحد رسید.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در یازدهمین ماه امسال نشان می‌دهد طی ۱۹ روز معاملاتی تعداد ۱۴۱ میلیارد و ۶۰۸ میلیون ورقه بهادار در ۶ میلیون و ۸۱۲ هزار نوبت به ارزش ۱۰۹۸۷ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال در بازار‌های فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش ۸۳ درصدی حجم، رشد ۱۵ درصدی نوبت‌های معاملات و افزایش ۵۵ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۷۴۵۳ میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۵۷ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال بوده است.

همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۳۳ میلیارد و ۵۷۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۱۲ هزار و ۱۰۴ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۳۳ میلیارد و ۱۱۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۳۱ هزار و ۱۹ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۱۸۸ درصدی حجم و رشد ۱۸۵ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۶۴ درصدی حجم و افزایش ۸۱ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با دیماه سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزار‌های مالی نیز تعداد ۱۱۶۴۵ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۱۰۰۴۷ هزار و ۶۳۳ میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۵۸ درصدی حجم و ۴۹ درصدی ارزش معاملات این بازار در بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

­­افزون بر این، بالغ بر ۳۵ میلیارد و ۹۸ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۴۴۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال و ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۶۵۸۳ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۳۱۳ درصدی حجم و ۳۱۴ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افزایش ۳۲ درصدی حجم و رشد ۳۴ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با بهمن پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات بهمن ماه امسال را از ارتفاع ۲۱ هزار و ۵۰۸ واحد آغاز کرده بود با ثبت افت ۶.۸ درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع ۲۰ هزار و ۴۳ واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۲۰۷۲۴ هزار و ۶۴ میلیارد ریال بود در پایان بهمن ماه با ثبت افت ۵ درصدی به عدد ۱۹۶۹۴ هزار و ۸۲۴۶۴ میلیارد ریال رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده