تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۹۵۱۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارتقای جایگاه اقتصادی و بین‌المللی ایران و آفریقا با گسترش همکاری‌ها

‌می‌متالز - معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در همایش بین‌المللی همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و کشور‌های غرب آفریقا، با اشاره به هدف مشترک ایران و این کشور‌ها مبنی بر داشتن اقتصاد قوی برای ارتقای جایگاه بین‌المللی خود پیشنهاد تشکیل بانک مشترک ایران و آفریقا را مطرح کرد.

به گزارش می‌متالز، محسن رضایی در همایش بین‌المللی «همکاری‌های اقتصادی، تجاری ایران و کشور‌های غرب آفریقا» ضمن خوشامدگویی به مهمانان آفریقایی بر احترام ایران نسبت به آفریقا تاکید کرد و گفت: بسیاری تلاش کردند چهره واژگونه‌ای از آفریقا در طول تاریخ نشان دهند و نگذارند این گنج پنهان آشکار شود. اما اعتقاد ایران آن است که همه ملت‌ها برابر هستند و هیچ ملتی بر ملت دیگر برتری ندارد. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در ادامه افزود: خشنودیم که امروز آفریقا پس از سال‌ها مبارزه با استعمارگران، استقلال خود را به دست آورده و رو به پیشرفت است. جمهوری اسلامی معتقد است که منزلت و جایگاه آفریقا از اروپا، آمریکا و آسیا نازل‌تر نیست و باید جایگاه اقتصادی و سیاسی خودش را در روابط بین‌الملل بیابد و البته لازمه این مهم دستیابی به اقتصادی قوی است.

وی ادامه داد: آفریقا با اقتصاد قوی بیش از گذشته می‌تواند جایگاه بین‌المللی خود را ارتقا بخشد. ما نیز در ایران هدفمان این است که با اقتصاد قوی جایگاه ایران را در روابط بین‌الملل بالا ببریم. پس می‌توانیم یک هدف مشترک داشته باشیم؛ یعنی «اقتصاد‌های قوی ایران و آفریقا» بنابراین می‌توانیم بر این اساس برنامه‌ریزی جدیدی انجام دهیم. رضایی بیان کرد: اقتصاد از سه گانه سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت (بازار) تشکیل می‌شود. فرآیند سرمایه‌گذاری برای تولید و تولید برای تجارت (بازار) هرکجا فعال شود ثروت می‌سازد؛ بنابراین تولید به‌تن‌هایی و بدون تجارت به جایی نمی‌رسد. سرمایه‌گذاری هم به‌تن‌هایی به جایی نمی‌رسد.

همچنین کشور‌های آفریقایی می‌توانند از ایران برای صادرات محصولاتشان به آسیای مرکزی، قفقاز، پاکستان و افغانستان استفاده کنند. در حوزه تولید نیز می‌توانیم بسیاری از صنایع پیشرفته دارای رتبه‌های خوب بین‌المللی را در غرب آفریقا به صورت مشترک با این کشور‌ها راه‌اندازی کنیم. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در خصوص حوزه تجارت یادآور شد: می‌توانیم شرکت‌های بزرگ تجاری چندملیتی را با همکاری یکدیگر تاسیس کنیم و سهم خود از تجارت بین‌المللی را افزایش دهیم؛ کاری که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌کنند و به آن می‌بالند. وی افزود: پیشنهاد من تاسیس بانک مشترک ایران و آفریقاست؛ بانکی که می‌تواند حساب‌های دوجانبه داشته باشد؛ یعنی از جانب کشور‌ها در کشور مقابل سرمایه‌ای تخصیص یابد تا بازرگانان طرفین بدون وابستگی به دلار و یورو با ارز‌های رایج خود کشور‌ها تجارت داشته باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده